Nowe władze Torunia nie zostawiają złudzeń i ciągle chcą zlikwidować pętle tramwajową Wschodnia, poprzez rozbudowę drogowej Trasy Wschodniej. Jako rekompensata za planowaną likwidację pętli miasto wykona nowy tor odstawczy na pętli Elana przy okazji modernizacji torowiska na ulicy Marii Skłodowskiej-Curie.
Toruńska sieć tramwajowa doświadczyła ostatniej likwidacji odcinka torów stosunkowo niedawno, w 2011 roku. Ówcześnie zlikwidowano bowiem większość torowiska na ulicy Wschodniej, od wysokości obecnej pętli Wschodnia do Placu Daszyńskiego, co było związane z budową Trasy Wschodniej i nowego mostu przez Wisłę. Pozostałością po torach na Wschodniej jest, niegdyś dwukierunkowa, pętla o tej samej nazwie.
map. OpenRailwayMap
Pętla Wschodnia ma zniknąć
Obecnie jest ona wykorzystywana liniowo tylko przez jedną linię tramwajową, a
więc “siódemkę”, kursującą tylko w dni robocze i to z częstotliwością raz na pół godziny. Linia nr 7 łączy Wschodnią z pętlą Uniwersytet. Od dawna planowano,
że istnienie pętli ma w końcu dobiec końca, co będzie efektem wybudowania drugiego etapu układu drogowego w ramach tzw. Trasy Wschodniej. Jak na to zagadnienie patrzy nowy włodarz Torunia Paweł Gulewski?
– W przypadku realizacji zadania związanego z budową trasy Wschodniej, pętla Wschodnia zostanie zlikwidowana. Projekt „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu” zakłada budowę toru technicznego (odstawczego) na pętli Elana, jako przygotowanie do możliwej likwidacji pętli Wschodnia w ramach modernizacji torowiska tramwajowego w ul. Marii Skłodowskiej-Curie. Trasa Wschodnia posiada pełną dokumentację i jest gotowa do realizacji. Nie mamy niestety zapewnionych środków na jej realizację. Na pewno priorytetowym jest spięcie pl. Daszyńskiego z Trasą Prezydenta Raczkiewicza. Dopóki nie powstanie ten odcinek Trasy Wschodniej, pętla tramwajowa przy ul. Wschodniej będzie nadal funkcjonowała – mówi samorządowiec.
Warto dodać, że przy pętli Wschodnia swój początek miała mieć trasa tramwajowa przez Rubinkowo, która jednak została odrzucona w konsultacjach społecznych, o czym szerzej piszemy tutaj. Planowany przebieg linii poniżej.
map. GoogleMaps
Środki z FEnIKS-a na zajezdnię, nową trasę, tramwaje i modernizację torowisk
Projekt "Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu" wspomniany przez Gulewskiego został zgłoszony przez Toruń do programu FEnIKS i ma pozwolić na
budowę nowej zajezdni tramwajowej wraz z nową trasą do zajezdni a
także na zakup nowych tramwajów. Ponadto w ramach tego przedsięwzięcia miasto chce również zmodernizować dwa odcinki torowisk,
na ulicy Kościuszki oraz na ulicy Skłodowskiej-Curie.
– Pierwsze zadanie obejmuje modernizację torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ul. Kościuszki. Prowadzone prace inwestycyjne będą skutkować poprawą funkcjonowania i wzrostem bezpieczeństwa komunikacji tramwajowej na odcinku objętym inwestycją tj. ok. 0,6 km linii dwutorowej (1 215 mtp) w ciągu ul. Kościuszki od wysokości wejścia na posesję Kościuszki 28-30 do wysokości ul. Olbrachta. W ramach zadania są planowane: budowa zielonego torowiska, nowej sieci trakcyjnej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej takiej jak m.in. wiaty, ścieżki rowerowe, chodniki, jezdnie, sieci (w niezbędnym do poprawnej realizacji zakresie) – wyjaśnia włodarz Torunia.
Z kolei zadanie związane z modernizacją torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ul. Skłodowskiej-Curie obejmuje tory na odcinkach od ul. Wschodniej do początku torowiska (zmodernizowanego w 2014 roku) oraz od wysokości ostatnich przystanków tramwajowych w ul. Skłodowskiej-Curie do wjazdu na pętlę Elana wraz z jej rozbudową. Łącznie inwestycją o objęte są ok. 2 000 mtp. W ramach zadania są planowane: budowa zielonego torowiska, nowej sieci trakcyjnej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej takiej jak m.in. wiaty, ścieżki rowerowe czy chodniki.
W 2027 roku 87% torowisk w dobrym lub bardzo dobrym stanie
To jednak nie koniec modernizacyjnych planów miasta, bowiem Toruń chciałby wykonać takie prace jeszcze dla dwóch odcinków swojej sieci -
torowiska w ciągu ulicy Konstytucji 3 Maja (od Ślaskiego do pętli Olimpijska wraz z pracami na samej pętli) a także trasy w ulicy Lubickiej.
– Łącznie w ramach tych czterech zadań zmodernizowanych zostanie ponad 12 km toru pojedynczego tras tramwajowych. Realizacja remontów torowisk przy udziale środków unijnych daje szansę na osiągnięcie wskaźnika 87% torowisk w stanie dobrym i bardzo dobrym do 2027 roku – podsumowuje Paweł Gulewski.