MZK Toruń zawarło umowę na modernizację dwóch ważnych odcinków torów -trasy do pętli Olimpijska wraz z samą pętlą oraz torowiska na Kościuszki. Oba zadanie zrealizuje Trakcja.
MZK Toruń podpisało umowę na modernizację dwóch odcinków torowisk na terenie miasta -
chodzi o trasy na Konstytucji 3 Maja oraz na Kościuszki. Wykonawcą obu zadań została Trakcja, która jako jedyna zmieściła się w zakładanym przez MZK budżecie. Obie modernizacje są dofinansowane ze środków europejskich - regionalnych jak i z programu FEnIKS.
Przypomnijmy, że zadanie dotyczące 3 Maja obejmuje odcinek od Ślaskiego (od końca przystanków tramwajowych o tej nazwie) do pętli Olimpijska (wraz z pętlą, w tym także dwoma torami odstawczymi w środku pętli) oraz budowę podstacji trakcyjnej oraz wykonanie instalacji do napełniania piasecznic w tramwajach. Zarówno podstacja jak i instalacja do napiaszczania mają znaleźć się na terenie pętli Olimpijska. Druga część dotyczy modernizacji trasy tramwajowej na Kościuszki, pomiędzy Podgórną a Olbrachta.
W ramach modernizacji trasy do Olimpijskiej - o długości prawie 2,3 kilometra, przebudowę przejdzie torowisko, sieć trakcyjna oraz przystanki tramwajowe - „Wyszyńskiego”, „Ligi Polskiej”, „Kosynierów Kościuszkowskich” oraz „Olimpijska”, na których pojawią się nowe wiaty przystankowe przystosowane do obsadzenia ich roślinnością, a przystanki zostaną również wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Ich długość wyniesie nieco ponad 34 metry. Wszystkie przystanki znajdą się za skrzyżowaniami, w celu przyspieszenia przejazdu tramwajów.
Pętla Olimpijska po przebudowie
wciąż ma mieć po dwa perony do wsiadania oraz wysiadania pasażerów oraz ma umożliwiać objechanie jej przez tramwaje, natomiast w projekcie nie znalazł się zapis o zadaszeniu dwóch torów odstawczych, co do tej pory planowało miasto. Wynika to ze zmiany koncepcji dotyczącej garażowania tramwajów i budowy zupełnie nowe
j zajezdni tramwajowej na zachodzie miasta. Jednocześnie w ramach inwestycji zostaną też
zlikwidowane obecne ślepe tory w kierunku wschodnim, które długo służyły jako tory do odstawiania najstarszego taboru.
Drugie zadanie dotyczy przebudowy torowiska na Kościuszki, od wysokości ulicy Podgórnej do ul. Jana Olbrachta, co jest kontynuacją dotychczas zrealizowanych prac modernizacyjnych, od ronda bp. Jana Chrapka do Podgórnej. Zadanie dotyczy przebudowy torowiska, jego podbudowy, konstrukcji stalowej czy w końcu odwodnienia. Przebudowę przejdą również przystanki Szpital Miejski oraz Świętopełka, które będą miały 34 metry długości a także fragment ulicy Kościuszki oraz wybrane odcinki chodników i dróg rowerowych w rejonie zadania.
Przebudowa trasy do Olimpijskiej ma zająć 18 miesięcy od zawarcia umowy, natomiast przebudowa drugiego odcinka ma potrwać 12 miesięcy od jej podpisania. Obie inwestycje mają zostać skoordynowane w ten sposób, aby nie doprowadzić do jednoczesnego zamknięcia ruchu tramwajowego na obu odcinkach (do pętli Olimpijska oraz do Wschodniej i Elany).