Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szczegóły planowanej metamorfozy stacji Olsztyn Główny. Przetarg we wrześniu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-09-13 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szczegóły planowanej metamorfozy stacji Olsztyn Główny. Przetarg we wrześniu
fot. MJ
Do końca miesiąca ma zostać ogłoszony przetarg na kompleksową przebudowę stacji Olsztyn Główny. Prace obejmą cały układ torowy, perony zostaną poszerzone i przesunięte na północ. Powstanie nowy tunel, który będzie szerszy i wyższy, a przede wszystkim dłuższy – zapewniając dojście na Zatorze. Na perony będą prowadzić schody zwykłe, ruchome oraz windy. Na stacji pojawi się też nowa krawędź peronowa. Wbrew wcześniejszym jednak zapowiedziom nie będzie jednego wspólnego przetargu PKP PLK i PKP SA, obejmującego także nowy budynek dworca.

PKP PLK przygotowują się do kompleksowej przebudowy stacji Olsztyn Główny. – PKP Polskie Linie Kolejowe przyjęły w czerwcu koncepcję projektową. Opracowywane są projekty budowlane, które pozwolą na przygotowania dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia postępowania przetargowego na roboty – mówi Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK.

Jak zmienią się perony

Przebudowany zostanie cały układ torowy, zmieni się usytuowanie peronów. – W związku z poszerzeniem peronów, obiekty zostaną przesunięte w stronę ul. Marii Zientary-Malewskiej – mówi Janduła. Nowe perony będą miały nierównomierną szerokość. Obecnie wynosi ona od 2 m do 10,5 m, a po przebudowie wyniesie od 2,9 m do ok. 9,5 m. – Najszerszym punktem będzie zejście do tunelu. Peron nr 1 w najszerszym miejscu będzie miał 6,3 m. Takie wymiary zapewnią bezpieczne zejście do nowoprojektowanego tunelu – wskazuje Martyn Janduła.

Perony będą oczywiście wyższe –ich wysokość będzie wynosić standardowe 76 cm zamiast obecnych 30 cm. – Nawierzchnia peronów będzie wykonana z betonowych płyt krawędziowych i płyt chodnikowych o wymiarach 40x40 cm. W nawierzchni peronu, zgodnie z wymogami, przewidziana jest ścieżka naprowadzająca z wypustkami – mówi Janduła. Wiaty na peronach 2, 3 i 4, z uwagi na zabytkowy charakter, zostaną zachowane w całości. – Ich konstrukcja nie będzie poszerzana oraz wydłużana – dodaje przedstawiciel PKP PLK.

Przesądzony jest też los bunkrów i punktów strzelniczych na peronach. – Po konsultacjach z konserwatorem zabytków oraz miastem nie jest planowane pozostawienie na peronach żadnych obiektów – mówi Martyn Janduła. Podobny los spotka budynek drużyn konduktorskich na peronie trzecim. – Ze względu na zakres prac na stacji budynek zostanie usunięty. Jest obiektem zbędnym dla potrzeb zarządcy infrastruktury – wskazuje Janduła.

Istotnie zmieni się też układ peronu pierwszego, który będzie jednak przebudowywany w ramach oddzielnego zadania. – Peron przydworcowy o długości 400 metrów będzie przebudowywany wraz z inwestycją dworcową PKP SA. Po przebudowie na wschodnim krańcu będzie peronem wyspowym i zyska dodatkową krawędź o długości 150 m, która będzie dedykowana do obsługi pociągów regionalnych w kierunku Szczytna. Podróżni zyskają nową wiatę, która stylistyką będzie nawiązywała do bryły budynku dworca oraz zabytkowych wiat na peronie nr 2, 3 i 4 – mówi Martyn Janduła. Peron straci swój wyspowy charakter po zachodniej stronie, przy budynku poczty. – Tor pocztowy jest infrastrukturą zbędną dla prowadzenia ruchu pociągów. Planowane jest jego usunięcie – dodaje przedstawiciel PLK.

Tunel dłuższy, szerszy i wyższy

W ramach inwestycji powstanie nowy tunel pod torami. – Konstrukcja przejścia zostanie poprowadzona od strony południowej pod budynkiem nowego dworca z wyjściem na pl. Konstytucji 3 Maja oraz z wyjściem do hali dworca. Po stronie północnej zaprojektowano wyjście na osiedle Zatorze – mówi Janduła.

Jak wylicza, obecny tunel ma 55 m długości, 5 m szerokości, a światło przejścia wynosi 2,4 m. Nowy tunel będzie miał ok. 140 m długości. – Projektowany tunel będzie miał szerokość 5,65 m oraz wysokość ok. 3,2 m. Zakłada się ok. 0,2 m przestrzeni na instalacje pod sufitem podwieszanym – wskazuje Martyn Janduła. Budowa tunelu będzie też dużym wyzwaniem pod kątem organizacji ruchu pasażerów. – Zakładamy możliwie jak najdłuższe utrzymanie dojścia dotychczasowym tunelem do peronów – mówi rzecznik.

Znany jest już wygląd tunelu, choć szczegóły zostaną doprecyzowane w projekcie budowlanym. – Zakłada się m.in. płyty kamienne granitowe, podświetlane gabloty, pochwyty ze stali nierdzewnej i szklane balustrady. Wszystkie instalacje będą schowane za panelami sufitowymi lub ściennymi. Oprawy oświetleniowe będą wbudowane – mówi Martyn Janduła.

Tak jak dotychczas, dostęp na perony będzie możliwy z dwóch stron tunelu. Na każdy peron będą prowadzić schody zwykłe oraz dwa ciągi schodów ruchomych (w górę i w dół). Do tego w pobliżu znajdować się będą windy. – Szerokość wejść na perony nr 4, 3 i 2 będzie zbliżona do obecnych parametrów, tj. ok. 3 m. Zejście z peronu nr 1 ma szerokość ok. 4 m. Po pracach będzie miało 3 m, a na peron będą także dojścia bezpośrednio z budynku dworca oraz placu przydworcowego – dodaje Martyn Janduła.

Nowe wejście na Zatorzu

Po stronie Zatorza – z uwagi na ukształtowanie terenu – różnica poziomów będzie większa, niż w przypadku dojść na perony. – Różnica wysokości wynosi ok. 9 metrów. Dostęp na stację od strony osiedla Zatorze zapewnią podróżnym schody oraz winda – mówi Janduła. Nie przewidziano natomiast schodów ruchomych.

Zadaszenie schodów będzie przeszklone. – Ma to umożliwić pasażerom widok na stację oraz zwiększyć poczucie bezpieczeństwa. Rozwiązanie to pozwoli także doświetlić tunel naturalnym światłem. Również winda będzie wyposażona w szklane panele. Nad wejściem do przejścia zostanie zamontowana tablica informacyjna oraz zegar – mówi Martyn Janduła.

Jak jednak zaznacza, zagospodarowanie terenu przy wejściu należy do zadań miasta. – Planuje się umiejscowienie na tym terenie stojaków dla rowerów – mówi Janduła.

Przetarg niebawem

Postępowanie przetargowe ma zostać ogłoszone niebawem. Wbrew jednak wcześniejszym zapowiedziom, podawanym przy okazji prezentacji planów dotyczących budowy nowego dworca kolejowego, nie będzie jednego, wielkiego przetargu PKP PLK i PKP SA. – Przetarg na roboty budowlane planowany jest do końca września br. Postępowanie przetargowe na część stacyjną przygotowywane jest do przeprowadzenia bez udziału PKP SA – podkreśla Martyn Janduła.

Peron 1, z uwagi na zintegrowanie z budynkiem dworcowym, będzie przebudowywany we współpracy przez PLK i PKP SA wraz z inwestycją dworcową. – Inwestycja na stacji Olsztyn Główny planowana jest na lata 2021-2023 – zapowiada rzecznik.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5