Szczecin ogłosił przetarg na zakup sześciu przegubowych autobusów typu mild hybrid dla SPA Klonowica. Pojazdy mają mieć ponad 17 metrów długości, niską podłogę, napęd spalinowo-elektryczny i baterie o pojemności co najmniej 320 kWh. W planie także opcja na kolejne sześć sztuk.
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ogłosiło przetarg na dostawę przegubowych autobusów z napędem typu mild hybrid. Zamówienie obejmuje sześć pojazdów w podstawowym zakresie oraz możliwość rozszerzenia o kolejne sześć w ramach prawa opcji. Pojazdy mają być fabrycznie nowe, niskopodłogowe, z napędem spalinowo-elektrycznym i bogatym wyposażeniem zapewniającym zarówno niskie zużycie paliwa, jak i komfort pracy kierowców oraz pasażerów. Zakup ma zostać współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej, w tym programu NextGenerationEU.
To jednak nie wszystkie obecne inwestycje autobusowe w Szczecinie. Warto wspomnieć, że Szczecin równolegle prowadzi kilka dużych projektów taborowych. S
PA Dąbie planuje zakup nawet 44 autobusów mild hybrid,
testuje przegubowego elektryka MAN i
stara się o dofinansowanie zakupu 50 autobusów wodorowych. Już jakiś czas temu miasto zapowiadało również
zakup około 40 autobusów spalinowych lub hybrydowych – głównie dla Dąbia, w mniejszym zakresie dla SPA Klonowica.
Napęd mild hybrid i wysoka pojemnośćZgodnie z zamówieniem SPA Klonowica pojazdy muszą mieć długość całkowitą od 17,5 do 18,75 metra, szerokość 2,55 m i wysokość maksymalnie 3,4 m. Przegubowce mają pomieścić co najmniej 130 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących, a przynajmniej 10 miejsc musi być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy będą w pełni niskopodłogowe i wyposażone w minimum trzy pary drzwi dwuskrzydłowych.
Zamówienie precyzuje także wymagania napędowe: autobus ma być wyposażony w silnik spalinowy wysokoprężny o mocy co najmniej 200 kW, spełniający normę Euro VI, oraz zintegrowany z nim układ mild hybrid z silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 30 kW. Napęd ma być połączony ze zautomatyzowaną skrzynią biegów, a rekuperowana energia będzie magazynowana w zestawie baterii o pojemności użytkowej minimum 320 kWh.
Pojazdy muszą oferować zasięg co najmniej 250 km na jednym ładowaniu baterii trakcyjnych. Ładowanie ma odbywać się poprzez złącze plug-in typu CCS2 z mocą min. 150 kW. System ładowania musi być zgodny z normami ISO 15118 i OCPP. Pantografy nie są dopuszczone.
Komfort i bezpieczeństwoKabina kierowcy ma być wyposażona w klimatyzację, lodówkę, radio z Bluetooth, schowki, ogrzewanie postojowe oraz oświetlenie LED. W przestrzeni pasażerskiej również przewidziano pełną klimatyzację i ogrzewanie wodne. Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne ma być wykonane wyłącznie w technologii LED, a tablice i wyświetlacze muszą być zgodne z systemem stosowanym przez ZDiTM.
Zamawiający wymaga systemów wspomagających bezpieczeństwo, m.in. systemu gaszenia pożaru w komorze silnika i baterii, monitoringu z rejestratorem oraz systemu hamowania awaryjnego (ABA). Pojazdy mają być wykonane z materiałów o niskiej toksyczności i spełniających normy palności.
Wsparcie, dokumentacja, opcjaWykonawca musi zapewnić szkolenie dla kierowców i pracowników zaplecza technicznego, dokumentację techniczną, wykazy części zamiennych oraz dostęp do dokumentacji cyfrowej przez min. 15 lat. Zamówienie obejmuje również dostarczenie mobilnej ładowarki dla każdego autobusu.
Prawo opcji zakłada możliwość zakupu kolejnych sześciu autobusów na tych samych warunkach. Zamawiający poinformuje o chęci skorzystania z opcji w ciągu sześciu miesięcy od podpisania umowy. Dostawy z opcji nie mogą rozpocząć się wcześniej niż po 420 dniach od tego momentu.
Terminy i kryteriaOferty można składać do 27 sierpnia. Na realizację zamówienia podstawowego przewidziano maksymalnie 460 dni od daty podpisania umowy.
Kryteria oceny ofert obejmują: cenę (60%), liczbę pasażerów (10%) – maksymalna punktacja za ≥136 osób, długość gwarancji całopojazdowej (15%) – oceniana w zakresie 48–72 miesięcy, zużycie paliwa wg testu SORT2 (10%), zawieszenie niezależne przednie i tylne (5%).
Zamawiający wymaga, by wykonawca miał doświadczenie w dostawie co najmniej czterech autobusów mild hybrid w ciągu ostatnich trzech lat – może to być jedna lub dwie umowy.