Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szczecin pójdzie na duże zakupy autobusowe

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szczecin pójdzie na duże zakupy autobusowe
fot. JR
Szczecin myśli o nabyciu około 40 spalinowych lub hybrydowych autobusów dla SPA Dąbie oraz SPA Klonowica, które w większości miałyby trafić do prawobrzeżnej spółki przewozowej. Miasto chce też wrócić do wieloletnich umów przewozowych co pomogłoby ustabilizować proces wymiany floty obu spółek.

Ponad 100-tysięczne polskie miasta starają się dostosować do nowych wymogów płynących z ustawy o elektromobilności, która od początku 2026 roku nakazuje określonym gminom (liczącym co najmniej 100 tysięcy mieszkańców) wyłącznie zakupy autobusów zeroemisyjnych bądź trolejbusów, chyba, że autobusy obsługą linie podmiejskie - w takim wypadku zakupy pojazdów niskoemisyjnych wciąż będą możliwe.

W praktyce oznacza to, że bieżący rok jest ostatnim, w którym duże ośrodki mogą kupować typowo miejskie autobusy spalinowe, gazowe czy też hybrydowe. Takie działania, na bardzo dużą skalę, realizują dwa Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacji - z Wrocławia oraz Krakowa, a w mniejszej skali również MPK Poznań czy MPK Łódź. Na takie zakupy w końcu chce się zdecydować również Szczecin, który w ostatnich latach kupował tylko i wyłącznie niewielkie (jak na potrzeby miasta) ilości elektrobusów.

Ostatnie fabrycznie nowe autobusy niskoemisyjne zostały zakupione przez miasto w 2018 roku.

Będzie zakup około 40 pojazdów niskoemisyjnych

– Przed nami decyzje, które zapadną wkrótce odnośnie tego, w jaki sposób będziemy chcieli pozyskać nowe autobusy - czy to będzie najem, leasing, czy zakup z budżetu. Są dzisiaj trzy te pozycje – mówi nam wiceprezydent Szczecina, Łukasz Kadłubowski i dodaje, że miasto ciągle przygląda się możliwościom pozyskania dofinansowań zewnętrznych, bo od tego również mają zależeć dalsze decyzje samorządu.

– Jeżeli chodzi o nasze dwie spółki takie stricte szczecińskie, to mamy zapotrzebowanie na około 180 autobusów do ruchu. Razem z 18 nowymi elektrobusami (14 już zamówionych oraz 4 na które trwa przetarg) będziemy mieli około 40 elektryków, więc takich stosunkowo nowych autobusów. Założyliśmy, że idealnym rozwiązaniem byłby zakup około 40 nowych autobusów (spalinowych lub hybrydowych - przyp. red.). Tylko to wszystko będzie uzależnione od możliwości finansowych naszego miasta i od decyzji w jaki sposób to zrobimy. Czy to będzie zakup, leasing, czy też najem – informuje wiceprezydent Szczecina nadzorujący komunikację miejską.

30 pojazdów na prawobrzeże, 10 dla Klonowica

W stolicy Pomorza Zachodniego przewozy autobusowe są obsługiwane przez czterech przewoźników - SPA Dąbie, SPA Klonowica, SPPK oraz prywatny PKS Szczecin. Szczecin jest właścicielem dwóch pierwszych spółek oraz mniejszościowym udziałowcem SPPK. Nowe autobusy miałyby trafić w większości do przewoźnika z Dąbia, natomiast w znacznie mniejszej liczbie do Klonowica, co wynika z wieku obecnego taboru - lewobrzeżna spółka ma tabor nowszy a przez to młodszy. Średnia wieku pojazdów w SPA Dąbie to 14 lat, natomiast w SPA Klonowica 11 lat, choć po dostawie 18 nowych elektrobusów wiek ten jeszcze się poprawi.

– Jeżeli udałoby się zakupić tych 40 autobusów, to ja zakładałem, że to powinna być proporcja 3 do 1, czyli 3 dla SPAD a jeden dla Klonowica, bo SPA Dąbie ma te trasy zdecydowanie dłuższe i tam akurat zakup autobusów o napędzie Diesla jest bardziej zasadne. Klonowica obsługuje jednak te krótsze trasy, gdzie nawet infrastruktura, którą planujemy też poszerzyć - mam na myśli ładowarki do autobusów na poszczególnych pętlach, to ona jest zlokalizowana właśnie na tej części naszej lewobrzeżnej, a nie prawobrzeżnej, dlatego najbardziej efektywne jest jednak zakup spalinowych dla Dąbia. A do tego prawobrzeżna spółka ma ten tabor starszy i w gorszym stanie niż Klonowica, której autobusy mogą się częściej, łatwiej i szybciej ładować – informuje wiceprezydent Szczecina.

Powrót do wieloletnich umów przewozowych.

Kadłubowski przekazał nam także, że chciałby wrócić do wieloletnich umów przewozowych ze spółkami autobusowymi - od kilku lat umowy te opiewały na… jeden rok, co bardzo utrudniało planowanie inwestycji i nowych zakupów.

– Przygotowujemy taką propozycję do naszych spółek, co też im pozwoli na powrót do tego, żeby była systematyczność w zakresie zakupu autobusów. Wymienić i odmłodzić tabor autobusowy jest dużo łatwiej niż wymienić i odnowić tabor tramwajowy. Koszt jednego tramwaju to jest koszt kilku autobusów, natomiast wymiana autobusów też nie zadzieje się z dnia na dzień – mówi włodarz miasta.

Obie spółki zostają oddzielnie

Przy okazji rozmowy o planach zakupowych zapytaliśmy również o to, czy samorząd rozważa połączenie obu spółek w jednego przewoźnika.

– Muszę przyznać, że swego czasu jako radny analizowałem to zagadnienie i prosiłem o dane. Dzisiaj te zaszłości historyczne w zakresie dofinansowań, trwałości projektów, AKK czy jakichkolwiek korzyści finansowych sprawiają, że ewentualne połączenie SPA Dąbie oraz SPA Klonowica nie jest dla nas głównym problemem i czymś nad czym się pochylamy. Na dziś nie zakładamy ich łączenia, bo moglibyśmy osiągnąć z tego tytułu tylko niewielkie korzyści, a będzie to na tyle skomplikowane prawnie, że jednak nie jest to dla nas priorytet – informuje nasz rozmówca.

Planowane zakupy autobusów niskoemisyjnych to nie jedyne zakupy i plany zakupów autobusowych dla miasta. Szczecin podpisał niedawno umowę na 14 elektrobusów oraz prowadzi przetarg na 4 kolejne wozy o długości 12 metrów. Do tego miasto ubiega się o ogromne dofinansowanie do zakupu aż 50 autobusów wodorowych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin chce kupić 50 autobusów wodorowych

Komunikacja

Szczecin chce kupić 50 autobusów wodorowych

Jakub Rösler 24 kwietnia 2025

Szczecin testuje następny autobus wodorowy

Komunikacja

Szczecin testuje następny autobus wodorowy

Redakcja/inf. pras 19 lutego 2025

Szczecin. Zakupy autobusów wodorowych dla Spa Dąbie?

Komunikacja

SPA Dąbie szuka autobusów używanych

Komunikacja

SPA Dąbie szuka autobusów używanych

Jakub Rösler 23 stycznia 2024

Zobacz również:

Szczecin chce kupić 50 autobusów wodorowych

Komunikacja

Szczecin chce kupić 50 autobusów wodorowych

Jakub Rösler 24 kwietnia 2025

Szczecin testuje następny autobus wodorowy

Komunikacja

Szczecin testuje następny autobus wodorowy

Redakcja/inf. pras 19 lutego 2025

Szczecin. Zakupy autobusów wodorowych dla Spa Dąbie?

Komunikacja

SPA Dąbie szuka autobusów używanych

Komunikacja

SPA Dąbie szuka autobusów używanych

Jakub Rösler 23 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij