Partner serwisu
Komunikacja

Szczecin ma dwa nowe elektrobusy. W tle zakup kolejnych 18 wozów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

Dwa elektryczne autobusy przegubowe Solaris Urbino 18 Electric są już w Szczecinie. Pojazdy przeszły odbiór i wkrótce wyruszą na ulice Szczecina. Nowe autobusy to pojazdy nr 99. i 100. marki Solaris we flocie SPAK.

Pojazdy wyprodukowane w 2024 r. są najnowszym zakupem Miasta. Podobnie jak przy poprzednich zakupach, pojazdy (w tym ich system ogrzewania) zasilane będą wyłącznie energią elektryczną. Układ napędowy w Urbino 18 electric stanowi elektryczny silnik centralny i jest to jedyna zmiana względem wcześniej dostarczonych przegubowców. Podobnie jak przy poprzednim kontrakcie na przegubowe elektryki, autobusy zostały wyposażone w baterie dedykowane do szybkiego ładowania za pomocą pantografu, dostosowane są także do ładowarek typu plug-in. Co istotne w ramach tej dostawy, autobusy otrzymały wydłużony o 2 lata w stosunku do podstawowych wymogów przetargowych okres gwarancji całopojazdowej (72 miesiące zamiast 48 miesięcy jak w poprzednich zakupach), co przełoży się na dodatkowe oszczędności eksploatacyjne.

Koszt zakupu zakupu to 9 102 000 zł brutto, z czego 5 715 447,20 zł to dotacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki (tytuł projektu: „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin – faza I: zakup 2 sztuk bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą”.

W 2013 r. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie zakupiło 3-letni demonstracyjny autobus hybrydowy Solaris Urbino 12 Hybrid. Z końcem 2018 roku do Szczecina zaczęły trafiać pierwsze z szesnastu nowych autobusów hybrydowych – 8 krótkich i 8 przegubowych. W 2021 w Szczecinie pojawiło się 8 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric, początkowo testowanych na różnych liniach w celu optymalizacji kolejnych tego typu zakupów. Rok 2022 to zakup kolejnych sześciu autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 Electric. Za taborem szły również inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi. W zajezdni Klonowica zamontowano 6 sztuk dwustanowiskowych stacji ładowania autobusów elektrycznych o mocy 120 kW. Z kolei w przestrzeni miasta, przy ulicach Kołłątaja, Kolumba i Owocowej, pojawiły się trzy pantografowe stacje ładowania autobusów elektrycznych. Ciekawostką jest to, że obecnie, autobusy elektryczne zasilane są wyłącznie energią z miejskiej spalarni odpadów – EcoGeneratora

Gmina Miasto Szczecin aktualnie stara się o zakup kolejnych 14 autobusów elektrycznych (10 przegubowych i 4 solowych) dedykowanych liniom obsługiwanym przez SPA Klonowica. Zgodnie z opublikowaną w listopadzie 2023 r. na stronach NFOŚiGW listą złożonych wniosków, Gmina Miasto Szczecin, zmieściła się w alokacji finansowanej ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Całkowita wartość projektu to 71 273 826,00 zł brutto a wnioskowane dofinansowanie wynosi 57 946 200,00 zł (szacowana wartość autobusów netto). Gmina Miasto Szczecin ma możliwość odzyskania podatku VAT związanego z zakupem ww. autobusów. Z kolei w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych planowany będzie zakup 4 kolejnych przegubowych autobusów elektrycznych. Jednocześnie jeszcze w 2022 r. SPA Klonowica rozpoczęło przygotowania do zwiększenia zdolności ładowania autobusów elektrycznych w zajezdni przy ul. Klonowica poprzez budowę nowej infrastruktury energetycznej, która umożliwia budowę kolejnych stanowisk stacji ładowania autobusów elektrycznych.

– Szczecin systematycznie inwestuje w najnowocześniejszy i ekologiczny tabor. Z ciekawością i zainteresowaniem przyglądamy się także przyszłości. Pojazdy napędzane wodorem mogą być kolejnymi, które pojawią się na ulicach. Jeśli tylko technologia stanie się tańsza i bardziej dostępna myślę, że to ten kierunek – mówi Piotr Krzystek Prezydent Miasta Szczecin.

Kolejnym krokiem będzie wdrożenie rozwiązań opartych i technologie wodorowe. W lipcu 2023 r. autobus wodorowy marki NesoBus (należącej do grupy spółek: Grupa Polsat Plus i ZE PAK) testowany był już m.in. na liniach 87 i 68. Obecnie na gruntach miasta planowana jest pierwsza w regionie stacja tankowania wodoru, którą Grupa Polsat wybuduje w Szczecinie przy ul. Gryfińskiej. Technologie wodorowe będą w najbliższym czasie przedmiotem analiz eksperckich pod kątem możliwości ich wdrożenia w komunikacji miejskiej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin. 8 lat i koniec “protezy” wspólnego biletu

Komunikacja

Szczecin. 8 lat i koniec “protezy” wspólnego biletu

Jakub Rösler 16 lutego 2024

Zielona Góra. "Szóstka" pojedzie dalej

Komunikacja

Zielona Góra. "Szóstka" pojedzie dalej

Jakub Rösler 16 lutego 2024

Solaris z kolejnym kontraktem w Rumunii. Tym razem 40 elektrobusów

Komunikacja

Szczecin: SPA Klonowica oficjalnie z Solarisem

Komunikacja

Szczecin: SPA Klonowica oficjalnie z Solarisem

Witold Urbanowicz 11 maja 2018

Szczecin: SPA Klonowica z jedną ofertą na przegubowce

Komunikacja

Szczecin: SPA Klonowica z jedną ofertą na przegubowce

Witold Urbanowicz 10 kwietnia 2018

Szczecin bez ofert na autobusy przegubowe

Komunikacja

Szczecin bez ofert na autobusy przegubowe

Przemysław Farsewicz 31 stycznia 2018

Zobacz również:

Szczecin. 8 lat i koniec “protezy” wspólnego biletu

Komunikacja

Szczecin. 8 lat i koniec “protezy” wspólnego biletu

Jakub Rösler 16 lutego 2024

Zielona Góra. "Szóstka" pojedzie dalej

Komunikacja

Zielona Góra. "Szóstka" pojedzie dalej

Jakub Rösler 16 lutego 2024

Solaris z kolejnym kontraktem w Rumunii. Tym razem 40 elektrobusów

Komunikacja

Szczecin: SPA Klonowica oficjalnie z Solarisem

Komunikacja

Szczecin: SPA Klonowica oficjalnie z Solarisem

Witold Urbanowicz 11 maja 2018

Szczecin: SPA Klonowica z jedną ofertą na przegubowce

Komunikacja

Szczecin: SPA Klonowica z jedną ofertą na przegubowce

Witold Urbanowicz 10 kwietnia 2018

Szczecin bez ofert na autobusy przegubowe

Komunikacja

Szczecin bez ofert na autobusy przegubowe

Przemysław Farsewicz 31 stycznia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5