Po nieudanym przetargu na autobusy wodorowe w 2023 roku, w którym nie wpłynęła żadna oferta, MZK Piła ponownie stawia na ekologiczną komunikację miejską. Tym razem w postępowaniu pojawiło się jedno zgłoszenie, które spełniło wszystkie wymagania - i to wystarczyło.
W dniu zakończenia przyjmowania ofert spółka od razu udostępniła dokumenty złożone przez firmę Solaris w toku postępowaniu, która swoje usługi dostarczenia 5 autobusów elektrycznych o napędzie wodorowym klasy MAXI wyceniła na 18 443 850,00 złotych brutto. Dobrze się złożyło, bo budżet MZK Piła wynosi w tej inwestycji nieco więcej bo 19 065 000,00 złotych brutto. Nic zatem dziwnego, że dosyć szybko ogłoszono wyniki przetargu. Solaris w procesie oceny ofert otrzymało aż 99 punktów. Tym samym już wkrótce możemy spodziewać się podpisania umowy pomiędzy Solarisem a MZK Piła.
Droga miasta do wodorowcówPrzypomnijmy, że
pierwsza próba pozyskania autobusów wodorowych przez MZK w Pile nastąpiła jeszcze w 2023 roku. W tym przetargu, realizowanym w ramach programu Zielony Transport Publiczny II, zaplanowano zakup autobusów wodorowych wraz z niezbędną infrastrukturą do ich obsługi. Pomimo dużego zainteresowania przetargiem i licznych zapytań od producentów, w postępowaniu nie wpłynęły żadne oferty. Jak wyjaśnia MZK Piła:
– Warto podkreślić, że w podobnym przetargu na zakup pojazdów elektrycznych wraz z infrastrukturą złożone zostały oferty. W związku z powyższym podjęto decyzję o doraźnej
zmianie przedmiotu zamówienia na zakup pojazdów elektrycznych o wydłużonym zasięgu wraz z niezbędną infrastrukturą.
Nowy przetargObecnie w ramach programu Zielony Transport Publiczny III gmina Piła uzyskała dofinansowanie na zakup pięciu autobusów wodorowych oraz siedmiu autobusów elektrycznych –
przetarg na pojazdy elektryczne również został już rozstrzygnięty. Dodatkowo, w styczniu 2025 roku podpisano umowę na modernizację zaplecza technicznego MZK Piła, która ma zostać zakończona do połowy grudnia 2025 roku.
Zgodnie z planami MZK autobusy wodorowe będą eksploatowane na wszystkich liniach komunikacji miejskiej w mieście, co zapewni ich pełną integrację w systemie transportu publicznego.
Pochodzenie wodoruMZK Piła Sp. z o.o. w styczniu 2025 roku zawarła umowę z ORLEN S.A. na dostawę wodoru, co zapewni zasilanie autobusów wodorowych w okresie trwałości projektu. ORLEN natomiast prowadzi obecnie prace związane z dostosowaniem swojej stacji paliw przy Al. Powstańców Wielkopolskich 102, znajdującej się w najbliższym sąsiedztwie MZK Piła Sp. z o.o., do tankowania autobusów wodorowych.
– Zakup autobusów wodorowych objęty jest najwyższym poziomem dofinansowania. Tankowanie wodoru odbywać się będzie na stacji paliw ORLEN S.A., zlokalizowanej około 500 metrów od zajezdni autobusowej – mówi MZK Piła i dodaje:
– Z uwagi na bardzo wysokie dofinansowanie, przedsięwzięcie jest bardzo korzystne pod względem inwestycyjnym i eksploatacyjnym w porównaniu z innymi rodzajami pojazdów. Dodatkowo, inwestycja wpisuje się w strategię rozwoju miasta ukierunkowaną na ekologię oraz wdrażanie technologii wodorowych.
Jak wynika z deklaracji MZK i jak podkreśla spółka, Gmina Piła intensywnie angażuje się w rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz technologii wodorowych, planując kolejne inwestycje w tym obszarze.