Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Solaris i autonomiczność? „Chcemy być fast followersem”

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-03-01 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Solaris i autonomiczność? „Chcemy być fast followersem”
fot. Solaris
Największy polski producent autobusów nie planuje samodzielnie konstruować autobusów autonomicznych, bo, jak sam przyznaje, jest na to... za mały. Co nie znaczy, że nowych technologii nie rozwija. Solaris i CAF wzajemnie sobie pomagają.

- Jeśli chodzi o autonomię w autobusach, to chcemy być, kimś w rodzaju fast followersa - przyznał członek zarządu Solarisa Dariusz Michalak. - Jesteśmy zbyt mała firmą, by inwestować w to rozwiązanie dużo pieniędzy, nie wiedząc co z tego wyniknie, ale uważnie się przyglądamy - dodał.

Solarisowi trudno zarzucić niechęć do innowacji. Był pionierem w Europie jeśli chodzi o elektrobusy. W rozwój pojazdów, które jeżdżą samodzielnie, lub z niewielką asystą kierowcy, jednak nie wchodzi, choć to temat, o którym od pewnego czasu wiele się mówi.

Autonomiczne autobusy to jednak pojazdy szczególne. Choć w metrze ta technologia funkcjonuje już od lat, a w tramwajach jest już testowana w ruchu miejskim, to autobusy bez kierowcy są wciąż melodia przyszłości. Wożenie pasażerów wielkimi pojazdami w ruchu drogowym budzi duże emocje. Dlatego dziś autobusowa autonomiczność to głownie testy małych, 8-10-osobowych pojazdów w ścisłe kontrolowanych warunkach.

Rożne jest też podejście producentów. Volvo już chwali się pełnowymiarowym autobusem jeżdżącym na zamkniętym torze. Ale już Mercedes z założenia nie planuje rozwijać autonomiczności, poza zaawansowane systemy wspomagające i ostrzegające kierowcę. Człowiek ma tak czy siak czuwać nad pracą pojazdu.

W Solarisie również zapowiadają, choć bez zdradzania szczegółów, własny system wspomagania kierowcy (ADAS), który ma się znaleźć w prezentowanym w tym roku w październiku na targach Busworld w Brukseli przegubowym elektrobusie (na tych samych targach producent chce też zaprezentować dwuprzegubowy trolejbus). Z innych nowinek, które będzie miał ten pojazd można wymienić system zdalnej diagnozy pojazdu i nowy rodzaj baterii.

To właśnie źródła prądu mogą być głównym polem synergii między autobusowym Solarisem, a producentem przede wszystkim pociągów i tramwajów, firmą CAF, która w zeszłym roku kupiła polską firmę. - CAF jest mocny w superkondensatorach, co dość oczywiste. Z kolei my mamy rozmaite rozwiązania bateryjne - wskazywał w czwartek, podczas prezentacji wyników firmy Michalak.

Baskijski szef rady nadzorczej Solarisa Josu Imaz, który jednocześnie jest członkiem zarządu CAF podkreślał zresztą, że Solaris jest dla hiszpańskiego koncernu okazja do zmiany charakteru. - CAF był kojarzony z producentem pojazdów szynowych. Chcemy jednak stać się dostawca całkowitych rozwiązań mobilnościowych. Chodzi o realizowanie kontraktów, których nie tylko dostarczamy pojazdy, ale też m.in. infrastrukturę do nich i odpowiadamy za ich wieloletnie utrzymanie - tłumaczył.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Chińczycy chcą sprzedawać Smart Panda Bus

Komunikacja

Chińczycy chcą sprzedawać Smart Panda Bus

Jakub Dybalski 21 stycznia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5