Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Solaris drugi za BYD-em. Dobre perspektywy na 2020 r.

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Solaris drugi za BYD-em. Dobre perspektywy na 2020 r.
fot. Solaris
W przyszłym roku utrzymamy lub zwiększymy udział na rynku autobusów niskoemisyjnych – zapowiada wiceprezes zarządu Solarisa Petros Spinaris. Firma przewiduje szybki wzrost udziału autobusów elektrycznych w liczbie wszystkich nowych pojazdów kupowanych przez przewoźników miejskich w Europie. Solaris kontynuuje prace nad udoskonalaniem autobusów z wykorzystaniem autorskich technologii.

Według wiceszefa Solarisa zmiany na rynku autobusów miejskich w przyszłości będą zachodziły jeszcze szybciej niż dotychczas. – Pojazdy dieslowskie w 2030 r. będą stanowiły zaledwie ok. 7,5% rynku. Wszystkie pozostałe nowe autobusy będą zero- i niskoemisyjne. Główną rolę będzie odgrywał napęd elektryczny, ale w ofercie będą także pojazdy hybrydowe, zasilane CNG oraz z ogniwami wodorowymi – prognozuje Spinaris. W przypadku producenta z Bolechowa tylko 53% autobusów dostarczonych w 2018 r. miało silnik Diesla – reszta sprzedaży to elektrobusy, trolejbusy, pojazdy hybrydowe i napędzane gazem CNG. Jak dodaje wiceprezes, ze względu na ograniczenia infrastruktury nie zawsze można jednak wymieniać flotę autobusów spalinowych na elektryczne w proporcji 1:1.

Na rynku elektrobusów w Europie Solaris z udziałem w ogólnej sprzedaży na poziomie 17% zajmuje drugą pozycję po chińskim gigancie BYD. – Mamy na przyszły rok zamówienia na 600 elektrobusów – informuje Spinaris. Dla porównania – wszystkich zakontraktowanych autobusów elektrycznych jest ok. 2500. Mniej więcej tyle samo elektrobusów jest eksploatowanych w Europie już dziś. Ze względu na częste ogłaszanie nowych przetargów liczba zamówionych pojazdów zmienia się niemal z dnia na dzień. – Utrzymamy, jeśli nie zwiększymy udział w rynku – deklaruje wiceprezes.

W całej Europie Solaris zakontraktował i dostarczył w 2019 r. prawie 800 elektrobusów. – Jeżdżą one w 76 miastach na terenie 18 krajów europejskich, w różnych warunkach klimatycznych. Ich łączny przebieg, który monitorujemy w czasie rzeczywistym, przekroczył już 25 mln km. Obserwujemy na bieżąco także ich zachowanie w ruchu miejskim. Pozyskane w ten sposób informacje bierzemy to pod uwagę przy udoskonaleniach pojazdów – zaznacza członek zarządu firmy.

Pod względem liczby elektrobusów w miastach Polska zajmuje piąte miejsce w Europie. Duże znaczenie miał ogłoszony przez władze Warszawy i wygrany przez Solarisa przetarg na 130 elektrycznych autobusów przegubowych – było to jedno z największych zamówień w Europie. Przygodę z elektromobilnością rozpoczęły już jednak także mniejsze miasta, jak Ostróda, Chodzież czy Stalowa Wola. – Ponad 75% wszystkich zamówień w Polsce (23 z 33 miast) zdobył jak dotąd Solaris. – 155 autobusów już dostarczyliśmy, 250 kolejnych jest w trakcie realizacji – uściśla Spinaris.

Poszczególne kontrakty potrafią znacznie różnić się między sobą pod względem specyfikacji. W Warszawie autobusy będą wyposażone w baterie o pojemności 150 kWh, ładowane przy pomocy pantografów lub w systemie plug-in. Po planowanym na przyszły rok zakończeniu dostaw Trakt Królewski będzie obsługiwany tylko przez elektrobusy. Pojazdy zamówione dla Poznania (15 Urbino 18 i 6 Urbino 12, dostawa do lutego 2020 r.) będą miały nieco mniejsze baterie (116 kWh), za to stacje ładowania pantografowego są najszybsze w Polsce – częściowe doładowanie, zapewniające możliwość wykonania pełnego obiegu linii, zajmuje w zależności od warunków kilkadziesiąt sekund lub kilka minut. Oprócz stacji szybkiego ładowania na Garbarach i Sobieskiego działają też ładowarki plug-in w zajezdni przy Warszawskiej. Poznańskie elektrobusy obsługują linię 174, na której zaczęły kursować dwa tygodnie temu.

W nowej generacji Solarisa Urbino 18 Electric zastosowano wiele innowacji. Nowa generacja baterii Solaris High Energy+ wyróżnia się o 30% większą gęstością energii, dzięki której nawet w najmniej sprzyjających warunkach zasięg na jednym ładowaniu nie spada poniżej 200 km. Według przeprowadzonych symulacji baterie mogą wytrzymać nawet 8-9 lat i 5-6 tysięcy cykli pełnego ładowania i rozładowania. Odpowiedni sposób eksploatacji (np. utrzymywanie poziomu naładowania między 40% a 80%) może dodatkowo wydłużyć tę żywotność. Producent zapewnia gwarancję na baterie na okres co najmniej 5 lat lub do przebiegu pół miliona kilometrów. – Wykorzystujemy wyłącznie kobalt z czystych, udokumentowanych i etycznych źródeł – podkreśla Spinaris. – Kluczowe komponenty, takie jak baterie, rozwijamy sami lub z podwykonawcami – dodaje.

Codzienną eksploatację ułatwiają systemy ADAS (system unikania kolizji CMS, określany jako jeden ze stopni autonomiczności, Mobileye Shield+ – radary w martwych punktach przed, za i obok pojazdu oraz kamery MirrorCamera zamiast tradycyjnych lusterek, które wkrótce mają zostać wzbogacone o system noktowizji i kamery termowizyjne). Przyjaznym środowisku rozwiązaniem jest też zastosowanie klimatyzacji z pompą ciepła, w której jako czynnik chłodzący wykorzystano dwutlenek węgla.

Najnowszym produktem, z którym firma wiąże duże nadzieje, jest Trollino 24. Dwuprzegubowy, czteroosiowy autobus może pomieścić nawet 215 pasażerów. – Stworzyliśmy uniwersalną platformę dla elektrobusów, hybryd i trolejbusów. Jej głównym przeznaczeniem są trasy BRT w miastach, które nie budują tramwaju z powodu np. skomplikowanego terenu, a potrzebują pojazdów dużej pojemności – wyjaśnia wiceprezes. Jak dodaje, trwa dialog techniczny z kilkoma miastami, zainteresowanymi elektrobusami i trolejbusami.

Elektrobusy Solarisa można dziś zamawiać w czterech długościach: 8,9 m, 12 m, 18 m lub 24 m. – Przygotowujemy dwa kolejne modele, które wypełnią luki między wersją 8,9 i 12 oraz między 12 a 18 m – ujawnia Spinaris, nie zdradzając jednak większej liczby szczegółów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

MZK w Bielsku-Białej podpisuje umowę na dostawę wodorowców

Komunikacja

Piotrków Trybunalski kupi od Solarisa kolejnych 11 elektrobusów

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

MZK w Bielsku-Białej podpisuje umowę na dostawę wodorowców

Komunikacja

Piotrków Trybunalski kupi od Solarisa kolejnych 11 elektrobusów

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij