Partnerzy serwisu:
Mobilność

Słów kilka o specyfikacji testowego eBusa Rafako

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Słów kilka o specyfikacji testowego eBusa Rafako
fot. D. Wójcik
Autobus Rafako nieodpłatnie na w środku słonecznego lipca przewoził pasażerów między centralnymi dworcami kolejowymi a klasztorem na Jasnej Górze. Czym charakteryzuje się ten nietypowy pojazd?

Między 10 a 19 lipca elektryczny autobus marki eBus Rafako jeździł po częstochowskich ulicach, wożąc bezpłatnie chętnych między dwoma głównymi dworcami kolejowymi (Częstochowa i Częstochowa-Stradom) a klasztorem oo. Paulinów na Jasnej Górze. Trasa poprowadzona po drogach o dużym nachyleniu została tak dobrana, aby ze specjalnie przygotowanym oprogramowaniem autobus dostarczył niezbędnych danych do dalszej konfiguracji do pracy w ciężkich miejskich warunkach.

Producent – Rafako SA z Raciborza – deklaruje, że opracował swoją konstrukcję w pełni od podstaw i oferuje autobus w dwóch wersjach – mogącej ładować akumulatory w skróconym czasie, albo o układzie zasilania zapewniającym zasięg zwiększony o 10% w stosunku do pierwszej wersji. Jak skonfigurowano autobus podstawiony pod klasztor?

Stworzony od zera


– Na potrzeby projektu dostarczyliśmy autobus w wersji 8,5 m z bateriami o pojemności 142 kW – mówi Marek Marczak z Rafako, opowiadając o najmłodszym polskim autobusie elektrycznym. – Mieliśmy swobodę działania wynikającą z faktu, że autobus powstawał od postaw, w związku z czym nie obowiązywały nas ograniczenia związane z adaptacją istniejących konstrukcji – zachwalał.

Raciborskiego elektrobusa cechuje unikalne umiejscowienie akumulatorów, czyli pod podłogą. – To przede wszystkim obniżony środek ciężkości wpływający na stabilność pojazdu. Kolejny to zmniejszenie masy szkieletu, z uwagi na brak konieczności wzmacniania dachu i elementów nośnych – wyliczył przedstawiciel Rafako. – To było bazowe założenie projektu, tj. opracowanie autobusu z użyciem baterii, które umożliwią taką zabudowę, nie wpływając na typową wysokość wejścia oraz zachowanie stuprocentowo niskiej podłogi na całej długości pojazdu. Ponieważ takie baterie nie były dostępne na runku, zostały specjalnie opracowane na nasze zamówienie w wersjach do ładowania szybkiego lub nocnego – wyjaśnił.

Dzięki wykorzystaniu zwyczajowych przestrzeni zyskano sporą przy tej długości pojazdu pojemność pasażerską: 65 osób, w tym 23 miejsca siedzące.

Ładowanie z gniazdka tokarki


Autobusik cechuje się niskimi wymaganiami warsztatowymi. – Założyliśmy, że klientami na pojazdy o długości 8,5 m nie zawsze będą ośrodki ze zorganizowaną infrastrukturą oraz zaawansowaną obsługą techniczną. Dlatego postaraliśmy się, aby autobus był łatwy do uruchomienia, eksploatacji i serwisowania – opowiedział Marczak.

Takie założenie konstrukcyjne pozwoliło zaaranżować zaplecze niemal od ręki w warunkach polowych w Częstochowie. – Dostarczony RAFAKO EBUS miał zabudowane ładowarki pokładowe, w związku z czym jedynym, co było potrzebne do naładowania autobusu to gniazdo 3x400V, popularnie zwane „siłą” – oznajmił Marek Marczak.

To rozwiązanie daje to dużą swobodę w konfiguracji pod każdego odbiorcę. – Ze względu na różne potrzeby naszych klientów jesteśmy również przygotowani na ładowanie z użyciem ładowarek zewnętrznych i stosowania pantografu w szybkim ładowaniu – wymienił.

Nowoczesność w tradycyjnej skorupie

Kabina kierowcy jest urządzona dość tradycyjnie, jak na pojazd konstruowany od zera. Okazało się, że i to ma swoje uzasadnienie. – Kabina może wydawać się zachowawcza pod względem designu i rozwiązań, ale chcieliśmy, aby kierowca, zasiadając za kierownicą, nie miał uczucia niepewności, związanego z przytłoczeniem otaczającą elektroniką. Funkcjonalnie to najnowsze rozwiązania, wizualnie i obsługowo zaś klasycznie – wytłumaczył nasz rozmówca.

Pojemność 142 kWh pozwala na przejechanie średnio 140 km, choć zwyczajowo już dla pojazdów akumulatorowych wynik ostateczny zależy od profilu trasy, sposobu eksploatacji i używania np. ogrzewania. – W tym ostatnim przypadku, aby wydłużyć zasięg zastosowaliśmy hybrydowe ogrzewanie elektryczno-spalinowe z możliwością ręcznego i automatycznego przełączania na podstawie pozycji GPS oraz podział klimatyzacji na sekcje – objaśnił przedstawiciel Rafako.

Gotowe!


Testowy pojazd jest ukończony i homologowany. – Homologacja pojazdu zakończyła się 2019 roku, a prace badawcze będące jednym z elementów jazd testowych w Częstochowie dotyczyły rozwoju narzędzi IT, wspomagających monitorowanie pracy pojazdu i profilowanie tras – wytłumaczył Marek Marczak, wskazując na walory częstochowskich dróg. – Ta, po której poruszał się eBus, bardzo dobrze nadawała się do eksploatacji pojazdu elektrycznego. Zróżnicowanie poziomów, intensywny ruch miejski, częste sekwencje przyspieszania i hamowania skutkowały bardzo wysokim poziomem odzysku energii, przekraczającym średnio 35%. Autobus pokonywał dziennie około 120 km, ale pozostała energia pozwoliłaby przekroczyć 180 km – oszacował.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elektryczne MAN-y na testach w Poznaniu i Warszawie

Komunikacja

Elektryczne MAN-y na testach w Poznaniu i Warszawie

Redakcja/inf. pras. 28 lipca 2023

Radomsko testuje elektrobus

Komunikacja

Radomsko testuje elektrobus

Redakcja/inf. pras. 16 lutego 2023

Tour elektrycznej Pilei ARP po Polsce

Przestrzeń

Tour elektrycznej Pilei ARP po Polsce

Redakcja 09 marca 2021

Inowrocław przetestuje elektrobus Rafako

Komunikacja

Inowrocław przetestuje elektrobus Rafako

Redakcja 07 września 2020

Zobacz również:

Elektryczne MAN-y na testach w Poznaniu i Warszawie

Komunikacja

Elektryczne MAN-y na testach w Poznaniu i Warszawie

Redakcja/inf. pras. 28 lipca 2023

Radomsko testuje elektrobus

Komunikacja

Radomsko testuje elektrobus

Redakcja/inf. pras. 16 lutego 2023

Tour elektrycznej Pilei ARP po Polsce

Przestrzeń

Tour elektrycznej Pilei ARP po Polsce

Redakcja 09 marca 2021

Inowrocław przetestuje elektrobus Rafako

Komunikacja

Inowrocław przetestuje elektrobus Rafako

Redakcja 07 września 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5