Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

ARP finalizuje umowę przejęcia Rafako Ebus. Krok w stronę seryjnej produkcji

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2020-09-29 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa ARP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ARP finalizuje umowę przejęcia Rafako Ebus. Krok w stronę seryjnej produkcji
mat. prasowe
Agencja Rozwoju Przemysłu i Rafako sfinalizowały umowę zakupu przez ARP spółki celowej Rafako Ebus. Podpisana 28 września 2020 r. umowa obejmuje również zakup przez Rafako Ebus, już jako spółki w 100% zależnej od ARP, zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci oddziału w Solcu Kujawskim. ARP przejmuje tym samym kontrolę nad projektem Rafako polegającym na opracowaniu i homologacji prototypu innowacyjnego autobusu elektrycznego.

Realizacja projektu autobusu elektrycznego wpisuje się w Strategię na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Efekty prac Rafako nad stworzeniem nowego modelu autobusu, z uzyskaną homologacją, otwierają możliwość pozyskania rynku zbytu po uruchomieniu w ramach spółki celowej seryjnej produkcji autobusów elektrycznych.

Prototyp autobusu elektrycznego to efekt prac wyspecjalizowanego i doświadczonego w branży zespołu pracowników. Pojazd o długości 8,5 metrów predysponowany jest do specjalistycznych celów np. dowozu uczniów do szkół zarówno w przestrzeniach miejskich, jak i podmiejskich. Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na rynku polskim nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach.

– Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe. W ARP dostrzegamy potencjał tego rynku – widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie Rafako Ebus to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w misję ARP – powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes zarządu ARP.

Celem ARP jest rozwój w ramach spółki celowej produktu autobusu elektrycznego. Plany obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów oraz wejście na rynki polskie i zagraniczne. Są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów.

Prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Według Electric Bus Market 2013-2025, światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. Jeszcze w 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. Z kolei tylko w pierwszej połowie br. polscy przewoźnicy odebrali 67 miejskich elektrobusów, co stanowi 20% udziału w tym runku.

Rafako, przekazując projekt autobusu elektrycznego w całości do ARP, koncentruje się na rozwoju w branży energetycznej, która jest główną domeną jej działalności. – Sprzedaż Ebus-a wynika ze strategii koncentracji Rafako na głównej działalności spółki. Sprzedajemy aktywa, które nie są z nią związane i nie angażujemy dalszych środków w start-upy, nawet tak interesujące jak projekt elektrycznego autobusu. Jestem przekonany, że w rękach ARP projekt, który doprowadziliśmy do tak zaawansowanej fazy, nabierze odpowiedniego rozmachu. Rafako chce być obecne na rynku budownictwa energetycznego i instalacji ochrony środowiska dla energetyki i w tych obszarach upatrujemy możliwości dalszego rozwoju Spółki. Tu mamy największe doświadczenie i własne technologie sprawdzone na wielu realizacjach – powiedział Radosław Domagalski-Łabędzki, wiceprezes Rafako.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Słów kilka o specyfikacji testowego eBusa Rafako

Mobilność

Słów kilka o specyfikacji testowego eBusa Rafako

Dominik Wójcik 21 września 2020

Inowrocław przetestuje elektrobus Rafako

Komunikacja

Inowrocław przetestuje elektrobus Rafako

Redakcja 07 września 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5