Wśród 34 podmiotów, które zawnioskowały o dotacje w ramach programu „Zielony transport publiczny” są Siedlce. Miasto, jak większość beneficjentów, chciałoby zainwestować w rozwiązania elektryczne wraz z budową odpowiedniej infrastruktury.
W ciągu kilku dniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakończył przyjmowanie wniosków w programie „Zielony transport publiczny”. Złożone wnioski o dofinansowanie bardzo szybko wyczerpały pulę dostępnej alokacji. Do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%.
Wnioski złożyły 34 podmioty. Są wśród nich zarówno jednostki samorządu terytorialnego (różnej wielkości), jak i (na ogół należące do nich) spółki komunikacyjne. 11 z nich zdecydowało się złożyć zarówno wnioski o dotacje, jak i o pożyczki. Pozostałe ubiegają się tylko o bezzwrotne dofinansowanie. Łączna liczba wniosków wynosi więc 45. Łączna kwota, którą zamierzają pozyskać wszyscy wnioskujący, to 1,7 mld zł. Zdecydowaną większość z tej kwoty stanowią dotacje (1,16 mld zł).
Siedlce stawiają na elektryki
Wśród wnioskujących znalazły się Siedlce. Miasto chciałoby pozyskać cztery autobusy elektryczne, niskopodłogowe, o długości ok. 12 metrów. Miasto wnioskuje także o dofinansowanie zakupu infrastruktury do ładowania. – Dwie dwustanowiskowe ładowarki typu plug-in o mocy 40/80 kW, do ładowania jednocześnie 4 autobusów mniejszą mocą lub dwóch większą mocą – zdradza plany Tomasz Kluczek z Urzędu Miasta Siedlce. Jak dodaje, urządzenia miałyby się znaleźć na wyposażeniu zajezdni autobusowej.
Pozyskane autobusy miałyby odmłodzić posiadaną flotę, a przede wszystkim sprostać wymaganiom odpowiedniego procenta udziału w taborze pojazdów zeroemisyjnych. Wiadomo, także, że miasto nie planuje nowych linii z udziałem pozyskanych z funduszu NFOŚiGW autobusów. – Pojazdy zostały zadeklarowane do wykorzystania na już istniejących liniach typowo miejskich – mówi Kluczek.
Miasto wskazuje, że w ostatnich latach rozwoju komunikacji miejskiej, główny nacisk kładziono na sukcesywne odnawianie taboru autobusowego na coraz bardziej nowoczesny i ekologiczny. Dostosowano ofertę do potrzeb mieszkańców, zwłaszcza tych z nowych osiedli. Uregulowano także ofertę przewozową i zasady finansowania transportu publicznego poza obszarem Siedlec.
W planach miasta jest dalsze odnawianie taboru autobusowego, w tym – w miarę dostępności środków z funduszy zewnętrznych – wprowadzanie taboru zeroemisyjnego. Zapowiedziano także zintegrowanie rozkładu jazdy miejskich autobusów z innymi środkami transportu jak m.in. pociągami Kolei Mazowieckich. Wśród ambicji urzędnicy wskazują także na rozszerzenie kanałów dystrybucji biletów.
Prawie połowa mniej pasażerów
Nie bez wpływu na funkcjonowanie komunikacji w Siedlcach pozostaje także pandemia koronawirusa. – Lockdown oraz praca w trybie zdalnym przełożyły się na wyniki finansowe zarówno organizatorów jak i operatorów. Wprowadzenie ograniczeń i brak funkcjonowania szkół wymusiło modyfikacje w zakresie oferty przewozowej. W ciągu całego roku zmniejszono liczbę kursów, szczególnie na liniach szkolnych lub poza godzinami szczytu, o ponad 14 proc. – informuje Tomasz Kluczek z Urzędu Miasta Siedlce. Jak dodaje, w całym 2020 roku z komunikacji w Siedlcach skorzystało zaledwie ok. 56,5% pasażerów co w całym 2019 roku.
Przychody ze sprzedaży usługi transportowej spadły o ok. 38 proc. Zmalały także koszty, ale ze względu na restrykcje sanitarne związane z koniecznością dezynfekcji pojazdów – o 19 proc. – Sytuacja ta niewątpliwie przełoży się na budżet organizatora transportu w zakresie zwiększenia należnej rekompensaty za 2020 r. Będzie się to wiązało z ostrożniejszym podejmowaniem decyzji finansowych, w tym decyzji inwestycyjnych. Z pewnością spowoduje to również dogłębną analizę oferty przewozowej pod kątem konieczności zmniejszenia kosztów – podkreśla Urząd Miasta.
Jednym z analizowanych wariantów są podwyżki cen biletów. Jak przekazuje miasto, płatności za przejazd nie zmieniły się praktycznie od 2013 roku. – W porównaniu do cen biletów obowiązujących w miastach o podobnej wielkości, w tym położonych w niedalekim sąsiedztwie, ceny w Siedlcach są poniżej średniej w tej grupie. Zasadnym jest w związku z tym dokonanie w najbliższym czasie korekty w taryfach biletowych – mówi Kluczek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.