Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Siedlce również stawiają na elektryki

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Siedlce również stawiają na elektryki
fot. MPK Siedlce
Wśród 34 podmiotów, które zawnioskowały o dotacje w ramach programu „Zielony transport publiczny” są Siedlce. Miasto, jak większość beneficjentów, chciałoby zainwestować w rozwiązania elektryczne wraz z budową odpowiedniej infrastruktury.

W ciągu kilku dniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakończył przyjmowanie wniosków w programie „Zielony transport publiczny”. Złożone wnioski o dofinansowanie bardzo szybko wyczerpały pulę dostępnej alokacji. Do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%.

Wnioski złożyły 34 podmioty. Są wśród nich zarówno jednostki samorządu terytorialnego (różnej wielkości), jak i (na ogół należące do nich) spółki komunikacyjne. 11 z nich zdecydowało się złożyć zarówno wnioski o dotacje, jak i o pożyczki. Pozostałe ubiegają się tylko o bezzwrotne dofinansowanie. Łączna liczba wniosków wynosi więc 45. Łączna kwota, którą zamierzają pozyskać wszyscy wnioskujący, to 1,7 mld zł. Zdecydowaną większość z tej kwoty stanowią dotacje (1,16 mld zł).

Siedlce stawiają na elektryki

Wśród wnioskujących znalazły się Siedlce. Miasto chciałoby pozyskać cztery autobusy elektryczne, niskopodłogowe, o długości ok. 12 metrów. Miasto wnioskuje także o dofinansowanie zakupu infrastruktury do ładowania. – Dwie dwustanowiskowe ładowarki typu plug-in o mocy 40/80 kW, do ładowania jednocześnie 4 autobusów mniejszą mocą lub dwóch większą mocą – zdradza plany Tomasz Kluczek z Urzędu Miasta Siedlce. Jak dodaje, urządzenia miałyby się znaleźć na wyposażeniu zajezdni autobusowej.

Pozyskane autobusy miałyby odmłodzić posiadaną flotę, a przede wszystkim sprostać wymaganiom odpowiedniego procenta udziału w taborze pojazdów zeroemisyjnych. Wiadomo, także, że miasto nie planuje nowych linii z udziałem pozyskanych z funduszu NFOŚiGW autobusów. – Pojazdy zostały zadeklarowane do wykorzystania na już istniejących liniach typowo miejskich – mówi Kluczek.

Miasto wskazuje, że w ostatnich latach rozwoju komunikacji miejskiej, główny nacisk kładziono na sukcesywne odnawianie taboru autobusowego na coraz bardziej nowoczesny i ekologiczny. Dostosowano ofertę do potrzeb mieszkańców, zwłaszcza tych z nowych osiedli. Uregulowano także ofertę przewozową i zasady finansowania transportu publicznego poza obszarem Siedlec.

W planach miasta jest dalsze odnawianie taboru autobusowego, w tym – w miarę dostępności środków z funduszy zewnętrznych – wprowadzanie taboru zeroemisyjnego. Zapowiedziano także zintegrowanie rozkładu jazdy miejskich autobusów z innymi środkami transportu jak m.in. pociągami Kolei Mazowieckich. Wśród ambicji urzędnicy wskazują także na rozszerzenie kanałów dystrybucji biletów.

Prawie połowa mniej pasażerów

Nie bez wpływu na funkcjonowanie komunikacji w Siedlcach pozostaje także pandemia koronawirusa. – Lockdown oraz praca w trybie zdalnym przełożyły się na wyniki finansowe zarówno organizatorów jak i operatorów. Wprowadzenie ograniczeń i brak funkcjonowania szkół wymusiło modyfikacje w zakresie oferty przewozowej. W ciągu całego roku zmniejszono liczbę kursów, szczególnie na liniach szkolnych lub poza godzinami szczytu, o ponad 14 proc. – informuje Tomasz Kluczek z Urzędu Miasta Siedlce. Jak dodaje, w całym 2020 roku z komunikacji w Siedlcach skorzystało zaledwie ok. 56,5% pasażerów co w całym 2019 roku.

Przychody ze sprzedaży usługi transportowej spadły o ok. 38 proc. Zmalały także koszty, ale ze względu na restrykcje sanitarne związane z koniecznością dezynfekcji pojazdów – o 19 proc. – Sytuacja ta niewątpliwie przełoży się na budżet organizatora transportu w zakresie zwiększenia należnej rekompensaty za 2020 r. Będzie się to wiązało z ostrożniejszym podejmowaniem decyzji finansowych, w tym decyzji inwestycyjnych. Z pewnością spowoduje to również dogłębną analizę oferty przewozowej pod kątem konieczności zmniejszenia kosztów – podkreśla Urząd Miasta.

Jednym z analizowanych wariantów są podwyżki cen biletów. Jak przekazuje miasto, płatności za przejazd nie zmieniły się praktycznie od 2013 roku. – W porównaniu do cen biletów obowiązujących w miastach o podobnej wielkości, w tym położonych w niedalekim sąsiedztwie, ceny w Siedlcach są poniżej średniej w tej grupie. Zasadnym jest w związku z tym dokonanie w najbliższym czasie korekty w taryfach biletowych – mówi Kluczek.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Siedlce wybierają Yutongi

Komunikacja

Siedlce wybierają Yutongi

Jakub Rösler 02 grudnia 2024

Siedlce mają dwie oferty na 14 elektrobusów

Komunikacja

Siedlce mają dwie oferty na 14 elektrobusów

Jakub Rösler 31 lipca 2024

Siedlce kupują elektrobusy i stawiają dla nich wiatę

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Siedlce wybierają Yutongi

Komunikacja

Siedlce wybierają Yutongi

Jakub Rösler 02 grudnia 2024

Siedlce mają dwie oferty na 14 elektrobusów

Komunikacja

Siedlce mają dwie oferty na 14 elektrobusów

Jakub Rösler 31 lipca 2024

Siedlce kupują elektrobusy i stawiają dla nich wiatę

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij