Dwa z dziesięciu elektrycznych autobusów Solarisa są już w Rzeszowie. Na razie stoją w zajezdni i nie wyjeżdżają na miasto, gdyż nie ma jeszcze gotowej infrastruktury do ładowania akumulatorów. Te mają zacząć działać do połowy listopada.
Do Rzeszowa docierają pierwsze autobusy elektryczne z kontraktu, w ramach którego Solaris do miasta ma dostarczyć 10 autobusów elektrycznych o długości 12 metrów i 30 pojazdów przegubowych z napędem konwencjonalnym. Pierwszy kontrakt opiewa na kwotę 30,2 mln zł, a drugi na 54,4 mln zł. Poza dostarczeniem pojazdów, zamówienie obejmuje również budowę infrastruktury, która umożliwi ładowanie autobusów zarówno w dzień podczas kursów na trasie, jak i na terenie zajezdni.
Pierwszy pojazd dotarł do Rzeszowa już 29 września, a zaprezentowano go podczas obchodów 70-lecia komunikacji miejskiej połączonych z prezentacją nowego Dworca Komunikacji Lokalnej. Po prezentacji autobus wrócił do producenta. Obecnie w Rzeszowie są już dwa autobusy elektryczne, ale stacjonują one na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i nie wyjeżdżają w trasy.
Problemem jest brak czynnej infrastruktury do ładowania – zwłaszcza tej na terenie zajezdni. – Stacje ładowania tych autobusów są na razie budowane. Będzie ich dziesięć i powinny być gotowe w połowie listopada – tłumaczy Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. W ramach kontraktu Solaris wybuduje także ładowarkę do szybkiego ładowania przy ul. Grottgera przed dworcem PKP, by autobusy nie musiały one w ciągu dnia zjeżdżać do bazy. – Wykonawca jest już przygotowany do montażu stacji ładowania. Jest jeden niewielki problem po stronie PKP, które musi przesunąć jedną stację transformatorową w inne miejsce. Wierzymy, że uda się to zrobić w listopadzie i stacje ładowania zostaną zamontowane – mówi Chłodnicki.
Elektryczne Solarisy wyposażone będą w tzw. pantograf odwrócony, który umieszczony będzie na ładowarce i będzie się obniżać do dachu pojazdu. W ten sposób będzie można naładować pojazd w ciągu kilku minut podczas przerwy na przystanku lub na końcu linii. Oprócz ładowania pantografowego, autobus będzie standardowo wyposażony w złącze ładowania typu Plug-In, które przeznaczone jest do wolniejszego ładowania baterii podczas dłuższego postoju.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.