Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Rzeszów: 50 kobiet prowadzi autobusy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Rzeszów: 50 kobiet prowadzi autobusy
fot. MPK Rzeszów / FB
Jeszcze kilkanaście lat temu w rzeszowskim MPK była tylko jedna kobieta za kierownicą autobusu. Dziś jest ich już 50 – to ponad 10% całej załogi i wynik, którego mogą pozazdrościć większe miasta. Co ciekawe, ten wzrost nie jest efektem żadnej kampanii ani strategii równościowej – kobiety po prostu same zaczęły zgłaszać się do pracy i zostawać w zawodzie na lata. Jak wygląda ich codzienność, co sądzą o nich pasażerowie i dlaczego MPK nadal nie zatrudnia żadnych cudzoziemców?

Choć MPK Rzeszów nie prowadzi kampanii rekrutacyjnych skierowanych do kobiet ani obcokrajowców, w ostatnich latach wyraźnie rośnie liczba pań za kierownicą autobusów. Dziś (na lipiec 2025) to już 50 osób – ponad 10% wszystkich kierowców w firmie. To wynik znacznie powyżej krajowej średniej i dowód na to, że kobiety skutecznie odnajdują się w tym wciąż postrzeganym jako „męski” zawodzie.

Wzrost bez promocji

Według danych MPK Rzeszów, na koniec 2024 roku firma zatrudniała 467 kierowców autobusów (na podstawie umowy o pracę), z czego 43 to były kobiety. Jeszcze w 2006 roku za kierownicą miejskiego autobusu w Rzeszowie pracowała natomiast tylko jedna kobieta. Z roku na rok było ich coraz więcej: w 2010 – 6, w 2015 – 20, a w 2020 – 29. Przez ostatnie dwie dekady liczba kobiet w kabinach autobusów wzrosła więc aż pięćdziesięciokrotnie.

Co ciekawe, jak zaznacza kierownik Działu Spraw Pracowniczych MPK, spółka nie podejmuje żadnych działań mających na celu zwiększenie udziału kobiet lub cudzoziemców w kadrze. Nie prowadzi kampanii promocyjnych ani działań aktywizacyjnych – zmiany nastąpiły oddolnie, w wyniku zgłoszeń zainteresowanych osób.
– Moim zdaniem nie ma specyficznych wyzwań związanych z zatrudnianiem kobiet – stwierdza przedstawiciel MPK. – I nie widzę, by ich obecność miała wpływ na jakość usług.

Po stronie pasażerów i prezydenta

Innego zdania bywają jednak pasażerowie i władze miasta. Już kilka lat temu prezydent Tadeusz Ferenc publicznie zadeklarował, że chce widzieć więcej kobiet za kierownicą autobusów. Jak wskazywał, „kierowczynie częściej jeżdżą spokojniej i z większą kulturą wobec pasażerów” – co pokrywa się z analizami Instytutu Transportu Samochodowego dotyczącymi ogólnej kultury jazdy kobiet.

MPK Rzeszów promowało również wizerunek swoich kierowczyń m.in. przy okazji Dnia Kobiet. W przeszłości organizowano symboliczne akcje z udziałem zabytkowego autobusu oraz publikowano relacje z dnia pracy kobiet w mediach społecznościowych. Dużą popularnością cieszyły się też wideo–vlogi „Dzień z życia kierowczyni MPK”, udostępniane na TikToku i Instagramie, które przyciągały uwagę także młodszych odbiorców.

Wciąż tylko Polacy

Mimo dużych zmian na polu zatrudniania kobiet w strukturze MPK Rzeszów nie ma jeszcze obecnie żadnych obcokrajowców. Spółka nie wskazuje formalnych barier, ale również nie prowadzi działań ułatwiających zatrudnienie cudzoziemców, mimo że wiele innych miast – takich jak Warszawa, Poznań czy Szczecin – coraz częściej sięga po kierowców z Ukrainy czy Białorusi.

To może się zmienić w przyszłości, zwłaszcza jeśli problemy kadrowe będą się pogłębiać.

Ponad średnią krajową

Choć MPK nie działa aktywnie bezpośrednio na rzecz większej różnorodności zatrudnienia, osiągnięty przez rzeszowską spółkę poziom 10,7% kobiet wśród kierowców to wynik znacznie przewyższający krajową średnią. Według raportów branżowych, w Polsce kobiety stanowią zaledwie 3–5% zatrudnionych kierowców autobusów w komunikacji miejskiej. W tym kontekście Rzeszów można uznać za jedno z najbardziej otwartych miast w kraju – nawet jeśli nie idzie za tym żadna formalna strategia.

Rzeszów pokazuje, że zmiany w transporcie publicznym nie zawsze muszą wynikać z kampanii i polityk. Czasem wystarczy otwarta postawa pracodawcy i chęć kandydatek do przełamywania stereotypów. A liczby pokazują, że kobiety nie tylko chcą prowadzić autobusy – ale już odgrywają w tym systemie coraz większą rolę. W MPK Rzeszów – nawet jeśli nikt specjalnie ich do tego nie zachęca – znalazły dla siebie miejsce i przestrzeń do rozwoju.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rzeszów zapowiada koniec wysokiej podłogi w swoich autobusach

Komunikacja

Rzeszów zapowiada koniec wysokiej podłogi w swoich autobusach

Jakub Rösler 12 grudnia 2024

Rzeszów ma komplet nowych autobusów

Komunikacja

Rzeszów ma komplet nowych autobusów

Jakub Rösler 27 listopada 2023

Pierwszy nowy Autosan na gaz już w MPK Rzeszów

Komunikacja

Pierwszy nowy Autosan na gaz już w MPK Rzeszów

Jakub Rösler 13 listopada 2023

Rzeszów ma pierwsze małe elektrobusy

Komunikacja

Rzeszów ma pierwsze małe elektrobusy

Jakub Rösler 06 listopada 2023

Rzeszów ma już pierwszego przegubowego Solarisa CNG

Komunikacja

Rzeszów ma już pierwszego przegubowego Solarisa CNG

Redakcja/inf. pras. 28 kwietnia 2023

Rzeszów z umową na elektryczne Solarisy

Komunikacja

Rzeszów z umową na elektryczne Solarisy

Redakcja/inf. pras. 12 kwietnia 2023

Zobacz również:

Rzeszów zapowiada koniec wysokiej podłogi w swoich autobusach

Komunikacja

Rzeszów zapowiada koniec wysokiej podłogi w swoich autobusach

Jakub Rösler 12 grudnia 2024

Rzeszów ma komplet nowych autobusów

Komunikacja

Rzeszów ma komplet nowych autobusów

Jakub Rösler 27 listopada 2023

Pierwszy nowy Autosan na gaz już w MPK Rzeszów

Komunikacja

Pierwszy nowy Autosan na gaz już w MPK Rzeszów

Jakub Rösler 13 listopada 2023

Rzeszów ma pierwsze małe elektrobusy

Komunikacja

Rzeszów ma pierwsze małe elektrobusy

Jakub Rösler 06 listopada 2023

Rzeszów ma już pierwszego przegubowego Solarisa CNG

Komunikacja

Rzeszów ma już pierwszego przegubowego Solarisa CNG

Redakcja/inf. pras. 28 kwietnia 2023

Rzeszów z umową na elektryczne Solarisy

Komunikacja

Rzeszów z umową na elektryczne Solarisy

Redakcja/inf. pras. 12 kwietnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij