PKP SA ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy trzech dworców – Rzeszów Główny, Kraków Swoszowice i Radymno. Prace budowlane według założeń mają się rozpocząć w przyszłym roku i potrwać od 12 do 22 miesięcy. Największa ingerencja przewidziana jest w Rzeszowie, gdzie część obiektów – w tym charakterystyczne modernistyczne zadaszenie wejścia do tunelu pieszego – ma zostać wyburzonych.
Przedmiotem przetargu ogłoszonego przez PKP SA jest opracowanie dokumentacji projektowej, wliczając w to projekty budowlane i wykonawcze oraz uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń, dla trzech obiektów dworcowych – Rzeszów Główny, Kraków Swoszowice i Radymno. Przetarg podzielony jest na trzy części, oddzielnie dla każdego obiektu. Zamawiający zakłada, że dokumentacja projektowa dla Krakowa Swoszowic i Radymna powstanie w terminie do 36 tygodni od podpisania umowy, natomiast na Rzeszów Główny wykonawca będzie miał do 48 tygodni.
Wykonawca będzie pełnił też nadzór autorski nad realizacją prac. Przewidywany termin rozpoczęcia robót budowlanych w Krakowie i Radymnie to II kwartał 2018 r., natomiast przewidywany okres realizacji robót budowlanych wynosi 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót budowlanych. Przebudowa Rzeszowa Głównego miałaby ruszyć w IV kwartale 2018 r. i potrwać 22 miesiące. Termin składania ofert mija 8 czerwca, a jedynym kryterium jest cena.
We wszystkich przypadkach przewidziano przebudowę dworca wraz z wykonaniem zagospodarowania terenu. Dzięki pracom ponownie otwarty zostanie obiekt w Krakowie Swoszowicach, Obsługa pasażerów na trzech dworcach ma się odbywać w holu głównym. Dworce w Radymnie (z 1968 r.) i Krakowie Swoszowicach (z 1900 r.) są objęte ochroną konserwatorską. W Radyminie zostaną zlikwidowane strop i schody, dzięki czemu dworzec otworzy się na dwie kondygnacje.
Ochroną nie jest objęty mocno przebudowany dworzec w Rzeszowie, w którym dwa główne segmenty (A i B) pochodzą odpowiednio z 1900 i 1962 r., stąd przewidziano tutaj szeroki zakres ingerencji. Przebudowa skutkować ma skumulowaniem wszystkich funkcji dworcowych oraz przestrzeni dla najemców w segmentach A i B. Pierwsze piętro segmentu A ma zostać wyburzone w części lub w całości po uzgodnieniu zapotrzebowania na powierzchnię. Przewidziane są również wyburzenie łącznika między segmentami B i C, wolnostojących pawilonów handlowych, natomiast w ramach w ramach przebudowy tunelu przez PKP PLK zostanie wyburzone charakterystyczne wejście do tunelu.
Wymagana szczególne obejmują budowa tunelu podziemnego dla ruchu pieszego na poziomie -1 częściowo odkrytego (w części poszerzonej tworzącego odkryty plac przydworcowy zlokalizowany na poziomie -1), łączącego budynek dworca z projektowanym parkingiem podziemnym centrum komunikacyjnego, projektowanego przez Urząd Miasta, oraz projektowanym przez PKP PLK S.A. tunelem podziemnym dla ruchu pieszego z peronów. W tunelu tym zostaną stworzone nowe powierzchnie komercyjne przylegające do ciągów pieszych. Przewiduje się również renowację wiaty przylegającej do dworca na peronie, a także renowację lub ewentualne przeniesienie mozaiki i malowidła w poczekalni.
fot. mamik / fotopolska.eu