Trwa przetarg na przebudowę dworca Rzeszów Główny w formule projektuj i buduj. Wiadomo już, że dworzec straci niezbyt udane łuki i ozdoby z ostatniej przebudowy i zgodnie z decyzją konserwatora zabytków zostanie przywrócony modernistyczny charakter budowli z lat 60. XX w.
Rzeszowski dworzec ulegał wielokrotnym modyfikacjom. Obecną, modernistyczną formę uzyskał w latach 1961-62. Dobudowano wówczas też segment restauracyjny po stronie zachodniej. W 2008 r, dworzec przeszedł niezbyt udany remont. Na zewnątrz pojawiły się kolorowe łuki i nadbudówki, nieudolnie nawiązujące do przedwojennej formy budynku. W środku zaś okładziny kamienne ścian i posadzki zastąpiono płytkami ceramicznymi i gresowymi.
Trwa właśnie przetarg – w formule projektuj i buduj – na przebudowę dworca i jego otoczenia. To wspólne przedsięwzięcie PKP SA, PKP PLK i miasta. Oferty poznamy pod koniec sierpnia, jeśli nie będzie dalszych zmian terminów.
Główną zmianą funkcjonalną będzie hol / plac na poziomie -1. – W ten sposób podróżny, bez konieczności wyjścia na zewnątrz, będzie mógł przemieszczać się pomiędzy budynkiem dworca, peronami oraz parkingiem podziemnym – opisuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z biura prasowego PKP SA. Na poziomie -1 znajdą się toalety. Oczywiście całość będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Z dworca znikną wtórne nawarstwienia – łuki i nadbudówki. – Zgodnie z wytycznymi konserwatora dworzec zachowa istniejące gabaryty, bryłę i wygląd zewnętrzny wraz z wiatą peronową. Przewidziana jest rekonstrukcja narożnie umieszczonego zegara oraz symbolu PKP nad wejściem głównym. Zachowany zostanie modernistyczny charakter obiektu wraz z oryginalną okładziną z płyt kamiennych. Przywrócony zostanie oryginalny podział i profile okien nad wejściem głównym z lat 1961-62. Zachowana zostanie również wielkość istniejących otworów okiennych i drzwiowych, ich rozmieszczenie oraz zabytkowy detal architektoniczny w postaci gzymsów – mówi Rudzińska-Rdzanek.
Zachodni budynek (segment A) zostanie przeznaczony pod powierzchnie komercyjne. Na piętrze znajdzie się archiwum PKP. Oba budynki będą połączone podziemnym korytarzem. W segmencie B znajdować się będzie dalej dwukondygnacyjny hol z kasami. We wschodniej oraz zachodniej części parteru budynku znajdą się lokale komercyjne. Zachodnia część piętra przeznaczona zostanie na pomieszczenia biurowe przewoźników wraz z zapleczem sanitarnym, wschodnia natomiast na pomieszczenia biurowe PKP SA oraz pomieszczenia SOK.
W podobnym duchu mają zostać przebudowane wnętrza dworca. – Konserwator dopuszcza możliwość przebudowy przestrzeni dworcowej przeznaczonej dla podróżnych z zachowaniem historycznego rozplanowania, tj. zachowania w przestrzeni holu głównego istniejących filarów i ścianek wraz z przywróceniem historycznego wystroju holu głównego z granitowymi i bazaltowymi okładzinami oraz kamienną posadzką. Możliwe będzie również przeniesienie istniejącej ceramicznej mozaiki i malowidła z holu głównego w inne miejsce, pod warunkiem odkrycia pierwotnej polichromii – mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek.