W poniedziałek (7 lutego) Budimex podpisał dwie umowy związane z Rzeszowem Głównym. W ramach kontraktu z PKP SA przebuduje dworzec kolejowy, a z miastem – na budowę rzeszowskiego centrum komunikacyjnego w rejonie placu dworcowego. Inwestycja realizowana będzie w formule zaprojektuj i wybuduj.
Przedmiotem zamówienia, organizowanego wspólnie przez miasto Rzeszów, PKP SA, ZTM Rzeszów, Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie, jest budowa parkingu podziemnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego w ramach budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego oraz przebudowa budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny. Zamówienie, podzielone na dwa zadania, będzie realizowane w formule projektuj i buduj. Umowy strony podpisały już oddzielnie – w Warszawie i Rzeszowie.
Umowa na dworzec W poniedziałek (7 lutego) w Ministerstwie Aktywów Państwowych PKP SA podpisały umowę z wykonawcą na przebudowę budynku dworca. Obiekt zostanie poddany kompleksowej modernizacji. Przebudowa pomieszczeń wewnątrz obiektu istotnie wpłynie na poprawę komfortu obsługi podróżnych, w tym również osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zlikwidowane zostaną dotychczasowe bariery architektoniczne. Pojawią się także nowe udogodnienia – m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe dworca, pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących czy obniżone okienka kasowe. Dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami będą również toalety.
– Modernizacja dworca Rzeszów Główny to kolejne przedsięwzięcie PKP SA realizowane w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023. Będzie to już trzeci obiekt w województwie podkarpackim, po dworcach Radymno i Czarna Tarnowska, na którym prowadzone będą prace budowlane – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA ds. inwestycji. – Rozpoczęcie robót na dworcu w Rzeszowie pokazuje również, jak zaawansowany jest program inwestycyjny PKP S.A. Na etapie procesu budowlanego znajduje się obecnie 44% dworców objętych programem – dodaje Ireneusz Maślany.
Zgodnie z zaleceniem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków obiekt z zewnątrz zachowa swój modernistyczny charakter. W ramach prac renowacji poddana zostanie elewacja budynku, a stolarki okienna i drzwiowa wymienione zostaną na nowe. Inwestycja PKP SA zakłada również budowę placu na poziomie -1. Będzie on pełnił funkcję łącznika między dworcem, parkingiem podziemnym i peronami. Bezpośrednią komunikację z parkingiem i placem zapewnią też pomieszczenia na poziomie -1, które zostaną gruntownie przebudowane. Więcej o założeniach przebudowy piszemy
tutaj.
Zwiększony poziom bezpieczeństwa zapewni montaż nowoczesnych systemów: monitoringu, kontroli napadu czy BMS (inteligentnego zarządzania budynkiem). Na dworcu pojawią się także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.
Koszt modernizacji dworca wyniesie 22,7 mln zł brutto. Przebudowa będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Termin zakończenia inwestycji planowany jest na I połowę 2023 r.
Umowa na centrum komunikacyjneRównolegle w Rzeszowie Urząd Miasta podpisał umowę z Budimeksem na drugą część inwestycji – przebudowę placu dworcowego i budowę centrum przesiadkowego. Wartość tej części to 51,2 mln zł.
Na miejską inwestycję składa się przebudowa placu Dworcowego przy ul. Grottgera oraz przebudowa pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego. Na placu przed dworcem kolejowym powstanie parking. W części podziemnej (-1) będzie parking dla samochodów osobowych (w tym zasilanych LPG). Przewidziano 110 miejsc postojowych, w tym m.in. miejsca dla taksówek, miejsca krótkiego postoju Kiss&Ride oraz miejsca postoju długoterminowego (w tym minimum 7 miejsc dla osób niepełnosprawnych). Z części podziemnej na poziom „zero” będzie można dostać się windą lub schodami.
Na poziomie „zero”, w sąsiedztwie instalacji elektrycznego ładowania autobusów, wybudowane zostaną przystanki autobusowe komunikacji miejskiej, z przeszklonymi wiatami dla pasażerów, wyposażone w oświetlenia i instalację fotowoltaiczną. Na tym poziomie ustawione zostaną m.in. także stojaki dla rowerów i ławki. Wykonane zostaną także nasadzenia roślinności. Skwer z kapliczką Św. Katarzyny będzie odtworzony i dostosowany do nowopowstałej zabudowy. Na pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego ustawione zostaną nowoczesne pięciomodułowe wiaty.
Drugi element inwestycji to zaprojektowanie i przebudowie układu komunikacyjnego w rejonie dworca. Na to zadanie złożą się m.in. rozbudowa ul. Grottgera, rozbudowa ul. Asnyka, przebudowa ul. Bardowskiego, budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Asnyka z ul. Grottgera, przebudowa chodników i oświetlenia.