Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rząd chce dopłacać do autobusów. 1 mln zł za prąd, 2 mln zł za wodór

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-02-15 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rząd chce dopłacać do autobusów. 1 mln zł za prąd, 2 mln zł za wodór
Fot. ABB
W czwartek wieczorem Ministerstwo Energii opublikowało projekt rozporządzenia o wydatkowaniu środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Propozycja przewiduje dofinansowanie m.in. ekologicznych autobusów – do elektrycznych rząd dopłaci nieco ponad 1 mln zł, do wodorowych – 2 mln.

Projekt rozporządzenia, który na razie został skierowany do konsultacji, zrobił się głośny głównie dlatego, że przewiduje dopłatę do 36 tys. zł na zakup samochodu elektrycznego. Jest to jednak dużo szersza regulacja, która przewiduje finansowe wsparcie dla wszelkiego rodzaju działalności, m.in. badawczej, budowlanej, czy transportowej. Dodatkowe pieniądze będą mogli też zyskać, według projektu rozporządzenia, podmioty kupujące środki transportu zbiorowego i budujące infrastrukturę do ich ładowania lub tankowania.

Milion na „elektryka”, dwa na „wodorowca”

Największe dofinansowanie przewidziano do autobusów wodorowych – do 55 proc. wartości kosztów kwalifikowanych, nie więcej jednak niż 2 mln zł za jeden autobus. W przypadku autobusu elektryczne to również 55 proc. nie więcej jednak niż 1,045 mln zł za pojazd. Niższemu wsparciu podlegają trojebusy (do 45 proc. kosztów, nie więcej niż 720 tys. zł za pojazd) i autobusy napędzane CNG i LNG (do 15 proc., nie więcej niż 150 tys.).

W przypadku dofinansowania do infrastruktury transportowej również wysokość jest zróżnicowana w zależności od rodzaju paliwa. W przypadku ładowarek elektrycznych można zyskać do 80 proc. kosztów, ale nie większych niż 240 tys. na jedną ładowarkę. W przypadku pozostałych paliw dopłaty do stacji tankowania mogą sięgnąć maksymalnie 50 proc., ale sumy są wyższe. Dla stacji ładowania CNG do 750 tys., dla stacji tankowania LNG do 1,2 mln zł, a dla stacji tankowania wodorem do 3 mln zł.

Rząd przewiduje, że projekty na które udzielono wsparcia muszą być trwałe. Okres ich użytkowania określono na minimum 5 lat, zarówno dla pojazdów jak i dla infrastruktury.

Z ogólnych warunków finansowania wynika, że wsparcie może być udzielone zarówno w formie dotacji, jak i nisko oprocentowanej pożyczki, która podmiot będzie musiał zwrócić. Dotacja zostanie przyznana w formie refundacji kosztów lub zaliczki, ale to drugie maksymalnie w wysokości 50 proc. udzielonego wsparcia. Pożyczka z kolei może zostać przyznana maksymalnie na 10 lat, ale jej 70 proc. może zostać umorzone. Wymienione wyżej wysokości dofinansowania dla autobusów, ładowarek i stacji tankowania dotyczą całości udzielonego z FNT wsparcia.

Dofinansowanie się przyda, ale będzie trudniej

Trudno nie rozważać tych propozycji jako szczególnego rodzaju „zastępstwa” dla funduszy unijnych. Po latach korzystania ze wsparcia m.in. z Funduszu Spójności Polska mocno zbliża się do średniej unijnej w kwestii rozwoju gospodarczego. A to automatycznie oznacza obniżenie poziomu wsparcia. Proponowane zmiany będą pomocne, choć do poziomów unijnych nie sięgną. Dziś ekologiczne projekty transportowe mogą być dofinansowane nawet do 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Zakres dofinansowania jest zresztą znacznie szerszy niż tylko pojazdy i infrastruktura dla nich.

Warto zwrócić uwagę, że rozporządzenie nie różnicuje wielkości kupowanych autobusów. Oznacza to, że 1,045 mln zł dostanie przewoźnik który kupi elektryczny autobus 12–metrowy (za takie pojazdy zwykle płaci się ponad 2 mln zł), ale też ten który kupi autobus przegubowy, o długości 18 m. A takie pojazdy zwykle kosztują ok. 3 mln zł za sztukę. Po przeliczeniu kosztów, może to być zbyt mała zachęta, by zainwestować w autobus, który dziś jest 2–3 razy droższy, niż pojazd spalinowy.

W ministerialnym rozporządzeniu bije też w oczy brak jakiegokolwiek dofinansowania dla tramwajów. Ten rodzaj transportu jest zresztą od dawna pomijany w planie elektromobilnościowym. Ale np. trolejbusy znalazły się w katalogu dofinansowywanych pojazdów. Ministerstwo zupełnie pomija też jakiekolwiek wsparcie dla transportu kolejowego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław wybuduje buspasy na dziewięciu ulicach

Komunikacja

Wrocław wybuduje buspasy na dziewięciu ulicach

jd/inf. pras. 15 lutego 2019

Wrocław wydzieli torowiska tramwajowe

Komunikacja

Wrocław wydzieli torowiska tramwajowe

inf. pras. oprac. WU 15 lutego 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5