Wczoraj na ulice Włocławka wyjechał autobus wodorowy marki Arthur Bus. Testy potrwają do 2 lipca, a przejazdy dla pasażerów są bezpłatne. Choć miasto nie planuje obecnie zakupu tego typu pojazdów, testy są elementem szerszego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami w komunikacji miejskiej.
Włocławek dołącza do grona miast, które przyglądają się wodorowej technologii w transporcie publicznym. 23 czerwca na ulice miasta wyjechał autobus wodorowy firmy Arthur Bus, który można spotkać m.in. na liniach 3 i 20.
Jak poinformowała spółka na swoim Facebooku, pasażerowie mają możliwość skorzystania z pojazdu bezpłatnie, a testy mają potrwać do 2 lipca.
Testowany autobus to pojazd zasilany ogniwem wodorowym o mocy 70 kW, z pełnym zbiornikiem o pojemności 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejazd nawet 350 km bez tankowania. Na pokładzie może podróżować 78 osób, w tym 32 na miejscach siedzących. Autobus wyposażono w klimatyzację oraz platformę dla wózków inwalidzkich.
Cel testów: otwartość na innowacjeJak poinformowało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku, testy realizowane są w ramach współpracy z producentem autobusu. Ich celem jest zdobycie doświadczenia związanego z eksploatacją pojazdu napędzanego wodorem w warunkach rzeczywistego ruchu miejskiego.
Spółka zaznacza, że testy mają charakter poznawczy i edukacyjny:
– Jesteśmy otwarci na nowe i ekologiczne rozwiązania w komunikacji miejskiej – podkreśla Dominika Kujawa, przedstawicielka MPK Włocławek. – Dlatego też przy każdej możliwej okazji chętnie testujemy nowoczesne technologie.
Jak przekazało MPK, zakup autobusów wodorowych nie jest obecnie rozważany. Głównymi barierami są wysokie koszty zakupu wodoru oraz brak odpowiedniej infrastruktury, która musiałaby zostać zbudowana w zajezdni.
We Włocławku nie działa jeszcze ogólnodostępna stacja tankowania wodoru, ale miasto ma solidne podstawy do rozwoju tego typu infrastruktury. Przy zakładzie ANWIL funkcjonuje centrum dystrybucji wodoru należące do Orlenu, a sama spółka zapowiadała uruchomienie stacji tankowania w ramach programu Clean Cities – najpóźniej do końca 2025 roku. Choć obecnie brak jest fizycznego punktu tankowania dla transportu publicznego, kierunek działań wskazuje, że warunki do wprowadzenia autobusów wodorowych mogą pojawić się w perspektywie kilku lat.
Elektryfikacja na pierwszym planieChoć wodór pozostaje w kręgu zainteresowań, to Włocławek konsekwentnie stawia na elektryfikację taboru. Miasto sukcesywnie wycofuje z eksploatacji pojazdy spalinowe na rzecz autobusów elektrycznych.
W ramach finansowanego z KPO i środków NFOŚiGW projektu "Zielony Transport Publiczny", MPK prowadzi obecnie
przetarg na zakup 16 autobusów elektrycznych – w tym 14 standardowych i 2 przegubowych – wraz z 16 ładowarkami zajezdniowymi. Zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie o pojemności co najmniej 440–620 kWh i zasięg min. 350 km. Docelowo ponad połowa taboru MPK ma być zeroemisyjna.
MPK nie podało jeszcze informacji o planowanych przetargach po 2026 roku, ale zaznacza, że kierunek transformacji floty ku zeroemisyjności już został wyznaczony – przynajmniej w oparciu o napęd bateryjny.
Testowany obecnie autobus wodorowy Arthur Bus umożliwia MPK zapoznanie się z funkcjonowaniem tego rodzaju pojazdu w warunkach miejskich oraz jego specyfiką eksploatacyjną, co może przydać się w przyszłości.
– W dalszej perspektywie nie wykluczamy doposażenia naszej floty w autobusy wodorowe – informuje spółka.