Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Ruszyły prace nad planami transportowymi

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Bogusław Kowalskiekspert ZDG TOR

Jest z wykształcenia ekonomistą i historykiem, pracownikiem naukowym Katedry Logistyki w Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy i ekspertem w ZDG TOR oraz RBF. Przewodniczący rady programowej Kongresu Transportu Publicznego. Wicemarszałek województwa mazowieckiego w okresie 2002-2005 odpowiedzialny za infrastrukturę i transport. Poseł na Sejm RP V i VI kadencji. W latach 2005-2006 przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. Od 23 maja 2006 do 20 listopada 2007 był sekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu. Odznaczony medalem "Zasłużony dla Transportu RP", laureat nagrody kolejowej "Człowiek Roku - Przyjaciel Kolei", otrzymał również nagrodę prezydenta Siedlec, burmistrza Ostrowi Mazowieckiej i Węgrowa za wkład w rozwój regionu. Twórca Kolei Mazowieckich wraz z projektem zakupu nowych pociągów, zaangażowany w przejęcie przez konsorcjum samorządowe WKD wraz z planem rozwoju, inicjator lokalizacji w Siedlcach fabryki pociągów szwajcarskiej firmy Stadler, realizator wielu inwestycji drogowych w regionie. Aktywnie uczestniczył w uchwalaniu przez Sejm m.in. pakietu ustaw kolejowych, ustawy o finansowaniu infrastruktury transportowej zwiększającej nakłady na ten cel, tzw. specustawy drogowej przyśpieszającej realizację inwestycji oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Felietonista:

Bogusław Kowalski

Autor:

Bogusław Kowalski

Data publikacji:
01-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Ruszyły prace nad planami transportowymi
Jacek 767, GFDL

Samorządowi organizatorzy transportu publicznego rozpoczęli prace nad planami transportowymi. Występuje wyraźne zróżnicowanie w podejściu do sposobu określenia preferencji komunikacyjnych mieszkańców oraz prognozy popytu na usługi przewozowe. Jedni w tym celu zamawiają kompleksowe badania, a inni opierają się o już posiadane informacje.

Jakość danych bazowych będzie prawdopodobnie głównym czynnikiem określającym wartość powstających dokumentów. Ich uchwalenie otworzy drogę do zawierania wieloletnich umów także na kolejowe przewozy regionalne i aglomeracyjne, a w konsekwencji do ustabilizowania rynku. Jednak na obecnym etapie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych i tworzenia spółek samorządowych zawieranie takich umów w wielu przypadkach jest zbyt ryzykowne.

Jednym z najważniejszych elementów wprowadzania w życie zintegrowanego systemu organizacji, finansowania i zarządzania transportem publicznym w Polsce jest uchwalenie planów transportowych. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z 16 grudnia 2010 r. zobowiązuje do tego wszystkich państwowych organizatorów, którzy zawiadują obszarem obejmującym ponad 50 tys. mieszkańców i dotujących z budżetu choćby jedną złotówką transport zbiorowy. Oznacza to, że obowiązek ten powinno wypełnić ok. 200 jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Ponadto w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 przewiduje się uzależnienie możliwości korzystania z funduszy unijnych od posiadania "planu mobilności", co w polskich realiach prawnych oznacza dysponowanie planem transportowym. Tak więc nawet te jednostki samorządowe, które nie mają ustawowego obowiązku uchwalania takiego dokumentu, będą musiały go sporządzić jeśli będą chciały sięgnąć po pieniądze z UE na inwestycje transportowe. Tym bardziej, że według wstępnych informacji nie będzie już możliwe pozyskiwanie unijnych pieniędzy na inwestycje tylko w drogi powiatowe lub gminne. W grę będą wchodzić tylko zintegrowane projekty transportowe obejmujące obok infrastruktury także rozwiązania z zakresu organizacji ruchu i jakości świadczonych usług przewozowych.

Jako jeden z pierwszych został przyjęty w formie resortowego rozporządzenia krajowy plan transportowy dotyczący dotowanych przez ministra transportu międzywojewódzkich i międzynarodowych połączeń kolejowych. Na przyjęcie planów niższego szczebla ustawa wyznaczyła termin do końca lutego 2014 r. Pod dodatkową presją są samorządy wojewódzkie. Ustawa ustala pewną hierarchiczność w tworzeniu planów w ten sposób, że istnieje konieczność respektowania ustaleń zawartych w dokumentach wyższego rzędu. W ostatnich miesiącach większość samorządów wojewódzkich albo podpisała już umowy na wykonanie planu, albo rozpoczęła procedurę wyboru wykonawcy. Co ciekawe wiele miast nie czeka na pojawienie się dokumentów szczebla regionalnego i już przygotowuje własne plany. Uczyniły to władze Wrocławia, Poznania, Częstochowy, Łomży, Tych, Inowrocławia, Siedlec, Ostrołęki i in. Swój plan ma największy transportowy związek komunalny - KZK GOP. A absolutnym liderem jest dolnośląskie miasto Świdnica, które uchwaliło własny plan transportowy już w maju 2012 r.

Mimo tego ożywienia znaczna część samorządów jeszcze nie podjęła decyzji o rozpoczęciu prac nad własnym planem transportowym i jest już jasne, że w znacznej części przypadków ustawowy termin nie zostanie dotrzymany. Nie rodzi to jednak żadnych bezpośrednich sankcji. Po tej dacie przy braku ważnego planu wystąpią jedynie problemy z zawieraniem nowych wieloletnich umów na świadczenie usług publicznych w transporcie zbiorowym. Utrudnione będzie też prowadzenie inwestycji, zwłaszcza z udziałem krajowych i unijnych środków pomocowych. Wieloletnia umowa jest dużym udogodnieniem przy zaciąganiu przez przewoźnika zobowiązań finansowych przeznaczonych na inwestycje. Przy rosnącym zadłużeniu budżetów samorządowych przerzucenie np. kosztów zakupu nowych pojazdów na przewoźnika jest bardzo atrakcyjne. Będzie więc to dodatkowa zachęta, aby z uchwaleniem planu transportowego nie zwlekać.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5