Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Rowerowe podsumowanie roku 2015

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-01-07 09:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rowerowe podsumowanie roku 2015
fot. Łukasz Malinowskirowery
Ruch rowerowy w naszym kraju zyskuje coraz większe znaczenie. Pociąga to za sobą liczne zmiany, dzięki którym rowerzystom żyje się coraz łatwiej. Co istotnego dla użytkowników dwóch kółek zdarzyło się w roku 2015?

Popularność dwóch kółek rośnie, toteż władze - zarówno krajowe, jak i lokalne - starają się dostosować polskie prawo oraz infrastrukturę do standardów znanych z rowerowych krajów Europy. Poniżej publikujemy listę najważniejszych zmian, jakie zaszły dla polskich rowerzystów w minionym roku.

Przepisy

Najistotniejszym rowerowym wydarzeniem mijającego roku jest domknięcie siedmioletniego cyklu zmian w przepisach dotyczących ruchu rowerowego. Zakończyła je nowelizacja dwóch aktów wykonawczych do Prawa o Ruchu Drogowym - rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów oraz „Czerwonej Książeczki”, czyli rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Najważniejsze kwestie regulowane przez dokumenty dotyczyły określenia kryteriów tworzenia i wyznaczania śluz rowerowych oraz uporządkowania zasad organizacji dwukierunkowego ruchu rowerowego na jezdniach jednokierunkowych. Nowe przepisy dopuściły również stosowanie trójkomorowych sygnalizatorów dla rowerzystów oraz wprowadziły znak poziomy P-27 (tzw. „sierżant”) wskazujący cyklistom miejsce oraz kierunek poruszania na jezdni.

Nowelizacja „Czerwonej Książeczki” i rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów rozpoczęła kolejny etap rozwoju ruchu rowerowego w naszym kraju. Samorządy zyskały instrumenty prawne pozwalające na budowę bezpiecznej infrastruktury dla cyklistów. Teraz pozostaje jedynie ich wykorzystanie oraz udoskonalanie.

Warty wspomnienia jest również fakt zalegalizowania trzeciej tablicy rejestracyjnej na bagażnikach służących do przewozu jednośladów. Wcześniej polskie prawo uniemożliwiało korzystanie z bagażników mocowanych do haka holowniczego, co niepotrzebnie utrudniało transport rowerów za pomocą aut.

Green Velo

W rowerowym podsumowaniu minionego roku nie może zabraknąć wzmianki o Wschodnim Szlaku Rowerowym Green Velo. To zdecydowanie największy, najhuczniejszy i najbardziej kosztowny ze wszystkich znanych do tej pory w Polsce projektów związany z turystyką rowerową. W jego ramach stworzono niemal 2 tys. km tras wiodących przez pięć województw: świętokrzyskie, podkarpackie, lubelskie, podlaskie oraz warmińsko – mazurskie. Łączny koszt inwestycji wyniósł niemal 300 mln zł.

Wokół Green Velo powstało wiele kontrowersji. O ile sama koncepcja była dobra, o tyle realizacja pozostawiała wiele do życzenia. Część szlaku to nowo wybudowane, asfaltowe ścieżki dobrej jakości, istnieje jednak wiele fragmentów o nawierzchni niezdatnej do długodystansowej jazdy rowerem z sakwami. Wśród najistotniejszych błędów wymienia się też brak kładki na Bugu, która miała być jednym z newralgicznych punktów trasy.

Za nie do końca udaną uznać należy także telewizyjną kampanię reklamową nieuwzględniającą tych, którzy skorzystaniem z Green Velo byliby zainteresowani najbardziej. Pojawiły się również wątpliwości odnośnie ukończenia inwestycji w terminie. Wyraziła je Najwyższa Izba Kontroli.

Nie wiadomo, czy Wschodni Szlak Rowerowy ostatecznie odniesie sukces. Wkrótce trasę zweryfikują sami użytkownicy. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można jednak stwierdzić, że jeżeli zamierzeniem Green Velo była zmiana oblicza turystyki rowerowej w Polsce, to najpewniej się to nie uda.

Miasta chcą rowerów publicznych

Polskie miasta konsekwentnie inwestują w rowery publiczne. Swoją sieć uruchomiła Bydgoszcz. W jej skład wchodzi 37 stacji i 364 jednośladów. Dużej wielkości system (100 stacji, 1000 rowerów) planuje stworzyć Łódź. Pozostałe miejscowości przymierzają się do zmian.

• Kraków (KMK Bike) - plany rozbudowy z 34 stacji z 300 rowerami do 150 stacji z 1500 rowerami do połowy 2017 roku;
• Warszawa (Veturilo) - plany rozbudowy z 204 stacji z 3039 rowerami do 335 stacji z 4,5 tys. rowerami;
• Poznań (Poznański Rower Miejski) - rozbudowa: latem 2015 roku do 16 istniejących stacji ze 170 rowerami dołączono 19 kolejnych, liczba rowerów wzrosła do 440. Istnieją plany rozbudowy: w przeciągu trzech lat liczba stacji ma zwiększyć się do 102. Łączna liczba rowerów wyniesie wówczas 1090;
• Lublin (Lubelski Rower Miejski) - plany rozbudowy: do obecnych 40 stacji z 400 jednośladami dołączą 42 kolejne, każda wyposażona w 10 rowerów;
• Szczecin (Bike_S) - plany rozbudowy z 33 stacji z 338 rowerami do 76 stacji z 778 rowerami;
• Białystok (BiKeR) - rozbudowa: wzrost liczby stacji z 30 z 300 rowerami do 45 z 450 rowerami;
• Wrocław (Wrocławski Rower Miejski ) - rozbudowa: wzrost liczby stacji z 30 z 200 rowerami do 70 stacji z 700 rowerami. Odnotowano sześciokrotnie większą niż w 2014 r. liczbę wypożyczeń. Istnieją plany rozbudowy do 105 wypożyczalni z 1050 rowerami.

Nieudanym eksperymentem okazał się za to Rower Trójmiejski. Jako pilotażowy projekt działający bez wsparcia magistratu nie cieszył się dużym zainteresowaniem mieszkańców. Jego dalsze losy pozostają nieznane.

Łódź i Kraków - zmiany w Masach Krytycznych

Rok 2015 przyniósł dość nieoczekiwane zdarzenia związane z Masami Krytycznymi, czyli odbywającymi się w każdy ostatni piątek miesiąca przejazdami rowerzystów przez miasta. Ku zaskoczeniu wielu osób, z organizowania tego rodzaju imprez w dotychczasowej formie zrezygnowały
stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów oraz łódzka Fundacja Fenomen.

Zdaniem pierwszych, Masy Krytyczne jako przejazdy odbywające się w każdy ostatni piątek miesiąca o godz. 18:00 nie są już konieczne.

Zaproponowano nową formułę – Masowe Przejazdy Rowerowe, które będą odbywać się w soboty, co trzy miesiące. Jako przyczynę podawano postawę mieszkańców, którzy konieczność rozwijania bezpiecznej, komfortowej infrastruktury rowerowej uznali za oczywistość (w trakcie referendum w maju
2014 r. za rozbudową sieci tras opowiedziało się 85% głosujących). Uznano wówczas, że dalsze funkcjonowanie Masy w obecnym kształcie byłoby przekonywaniem przekonanych, choć istnieje grupa rowerzystów, która się tym nie zgadza.

W przypadku Łodzi organizowanie mas zostało zawieszone na pół roku.

Organizatorzy chcą, aby w tym czasie miasto – zgodnie z wolą łodzian wyrażoną w budżecie obywatelskim - wyznaczyło na ulicach kontraruch, kontrapasy i śluzy, przygotowało program osiągnięcia celów Karty Brukselskiej oraz wprowadziło do Wieloletniej Perspektywy Finansowej kwotę 200 mln zł na budowę najważniejszych tras rowerowych. W kwietniu br. organizatorzy Masy przeprowadzą rozmowy z mieszkańcami. Jeśli wspólnie z nimi uznają, że wymienione wyżej postulaty nie zostały zrealizowane, Łódzka Masa Krytyczna powróci.

Rowerem przez granicę

W lipcu 2015 otwarto pieszo – rowerowe przejście graniczne w Dołhobyczowie. Wcześniej rowerzyści musieli stać w kolejce razem z czekającymi na odprawę samochodami. Po wydzieleniu specjalnego pasa (co kosztowało zaledwie 30 tys. zł) niezmotoryzowani mogą pokonywać granicę polsko – ukraińską znacznie sprawniej.

Pieszo – rowerowe przejście to pierwszy tego rodzaju obiekt w województwie lubelskim i jeden z niewielu w Polsce. Podobne przejście funkcjonuje m.in. w Białowieży i cieszy się dużym zainteresowaniem turystów.

Infrastrukturalne nowinki

Miniony rok przyniósł kilka nietypowych, infrastrukturalnych nowinek dla cyklistów. Jedną z nich jest rowerowy przystanek wiedeński zlokalizowany na ulicy Podwale w Krakowie. Na znajdującym się tam kontrapasie, nieopodal skrzyżowania z Karmelicką i Szewską, zlokalizowano peron przystanku wiedeńskiego, który – z racji tego, iż kontrapas dostępny jest tylko dla rowerzystów – można nazwać „rowerowym”. To pierwszy tego rodzaju obiekt w Polsce. Podobne rozwiązania funkcjonują w Wiedniu i Berlinie.

Za szczególnie innowacyjną należy również uznać estakadę tramwajowo – rowerową w okolicach dworca Kraków – Płaszów. To najdłuższa tego typu estakada w Polsce. Ma ponad 2 km. Kosztowała 164 mln zł i stanowi dogodne połączenie między ulicami Lipską i Wielicką.

Warta wspomnienia jest również droga dla rowerów przy ul. Legnickiej we Wrocławiu. Jest o tyle nietypowa, że wydzielono ją z trzypasmowej jezdni (ścieżka zajmuje skrajny pas) za pomocą specjalnej wyspy dzielącej. Stanowi ciekawy przykład redystrybucji przestrzeni miejskiej, na którym mogą wzorować się inne miejscowości.

Jaki będzie 2016?

Rok 2015 obfitował w wydarzenia związane z ruchem rowerowym, istotne zarówno na szczeblu lokalnym, jak i ogólnopolskim. Najważniejsze zmiany prawne zostały już wprowadzone, ale społeczna potrzeba dobrej infrastruktury wciąż pozostaje niezaspokojona. Ostatnie wypowiedzi ministra Waszczykowskiego odnośnie „rowerzystów i wegetarian” nie nastrajają zbyt optymistycznie, jednak mamy nadzieję, że lista rowerowych sukcesów podsumowująca bieżący będzie jeszcze dłuższa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Za tydzień wraca Veturilo

Komunikacja

Warszawa. Za tydzień wraca Veturilo

Jakub Dybalski 22 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5