Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków ma rowerowy przystanek wiedeński

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2015-07-03 07:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków ma rowerowy przystanek wiedeński
przystanek wiedeński na drodze rowerowejfot. Marcin Hyła
Przystanek wiedeński to rodzaj przystanku tramwajowego. Jego sens polega na wyniesieniu jezdni do poziomu chodnika w miejscu, w którym zatrzymuje się tramwaj. W Krakowie podobne rozwiązanie zastosowano w przypadku drogi rowerowej. To pierwsze tego rodzaju udogodnienie w Polsce. Czy się sprawdzi?

Celem przystanku wiedeńskiego jest zapewnienie łatwiejszego dojścia oraz wsiadania do tramwaju - minimalizacja różnicy poziomów peronu i podłogi taboru zapewnia sprawniejszą wymianę pasażerów, w szczególności ułatwiając korzystanie z komunikacji miejskiej osobom na wózkach inwalidzkich oraz seniorom. Pośrednio przystanek pełni również rolę elementu uspokajającego ruch, działając podobnie, jak płytowe progi zwalniające.

Nazwa „przystanek wiedeński” wzięła się z faktu, iż pierwsze tego rodzaju udogodnienia oddano do użytku w Wiedniu. Ze stolicy Austrii obiekty rozprzestrzeniły się na inne europejskie miasta, docierając także do Polski. Stworzono je m.in. w Łodzi (ul. Piotrkowska), Szczecinie (ul. Niemierzyńska i Arkońska), Wrocławiu (ul. Gliniana, Piłsudskiego, Trzebnicka, Hubska) i Krakowie (ul. Królewska i Lubicz).

Ostatnie z wymienionych miast poszło o krok dalej, tworząc przystanki wiedeńskie w wersji przejezdnej wyłącznie rowerem. To rozwiązanie innowacyjne w skali Polski. Rowerowy przystanek wiedeński zlokalizowany przy ul. Podwale też jeden z pierwszych tego rodzaju na świecie. Podobne rozwiązania funkcjonują właśnie w Wiedniu, a także w Berlinie.

Zmiany w centrum

Ul. Podwale poddano generalnemu remontowi. Oprócz nawierzchni, zmieniono na niej także organizację ruchu – dla większości pojazdów stała się drogą jednokierunkową. W obu kierunkach poruszać się mogą po niej jedynie rowerzyści, policja oraz tabor Komunikacji Miejskiej w Krakowie.


fot. Marcin Hyła

Cykliści przejeżdżający Podwalem w kierunku Karmelickiej korzystają z jezdni na zasadach ogólnych, zaś zmierzający w stronę przeciwną jadą po wyznaczonym obok torowiska kontrapasie. To właśnie na nim, nieopodal skrzyżowania z Karmelicką i Szewską, zlokalizowano peron przystanku wiedeńskiego, który – z racji tego, iż kontrapas dostępny jest tylko dla rowerzystów – można nazwać „rowerowym”. Podobnie, jak w przypadku przystanków wiedeńskich na jezdniach ogólnodostępnych, pierwszeństwo uczestników ruchu określa tam art. 26 ust. 6 Prawa o Ruchu Drogowym zobowiązujący kierującego pojazdem (w tym przypadku rowerzystę) do zachowania szczególnej ostrożności oraz zatrzymania w takim miejscu i czasie, by zapewnić pieszym swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik.

Pasażerowie na kontrapasie

Czy innowacyjne krakowskie rozwiązanie sprawdzi się w praktyce? To się okaże. Wiedeński przystanek rowerowy pod względem technicznym i konstrukcyjnym jest bez zarzutu. W trakcie kilku dni funkcjonowania działał poprawnie, nawet w godzinach popołudniowego szczytu nie wywołując konfliktów między przejeżdżającymi kontrapasem na ul. Podwale cyklistami a pasażerami komunikacji miejskiej. Należy jednak mieć na uwadze fakt, iż trwa okres wakacyjny, w trakcie którego notuje się znaczny spadek liczby osób korzystających z transportu zbiorowego. W roku akademickim sytuacja może wyglądać inaczej. Nie wiadomo również, jak będzie z obsługą nowo zakupionego taboru w postaci Krakowiaków cechujących się znaczną długością.

Niezależnie od powyższych, warto docenić Kraków za odwagę w testowaniu innowacji. Przystanek wiedeński na kontrapasie rowerowym to obiekt eksperymentalny. Miejmy nadzieję, że na dłuższą metę okaże się dobrym rozwiązaniem.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Norwegia. Green Velo po skandynawsku za… miliard dolarów

Mobilność

Norwegia. Green Velo po skandynawsku za… miliard dolarów

Jakub Dybalski 04 marca 2016

Łódź: Co przebudowa Trasy W-Z da rowerzystom?

Przestrzeń

Łódź: Co przebudowa Trasy W-Z da rowerzystom?

Roman Czubiński 23 sierpnia 2015

Warszawa. 80 km nowych tras rowerowych do 2017 r.

Przestrzeń

Warszawa. 80 km nowych tras rowerowych do 2017 r.

Jakub Dybalski 01 lipca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS