Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rower miejski się opłaca – EY policzyło miliard korzyści

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Rower miejski się opłaca – EY policzyło miliard korzyści
fot. UM Bydgoszcz
Systemy rowerów miejskich generują już dziś 305 mln euro rocznych korzyści dla europejskich miast – od nowych miejsc pracy po czystsze powietrze. Według EY, do 2030 roku ich wpływ może potroić się do miliarda euro rocznie. Rower publiczny to nie koszt, lecz inwestycja: ogranicza emisje o 46 tys. ton CO₂, zapobiega tysiącowi chorób przewlekłych i tworzy 6 tys. miejsc pracy.

Nowe badanie zlecone przez EIT Urban Mobility i Cycling Industries Europe (CIE), oraz przeprowadzone przez EY, po raz pierwszy oszacowało zwrot z inwestycji w systemy rowerów miejskich w Europie pod względem ekonomicznym i społecznym. Analiza wykazuje, że generują one roczne korzyści w wysokości 305 milionów euro, potwierdzając ich rolę jako kluczowego elementu zrównoważonej mobilności miejskiej.

Systemy rowerów miejskich działają dziś w ponad 150 miastach w 30 krajach Europy – w 27 państwach Unii Europejskiej oraz w Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii. Obejmują zarówno największe metropolie, takie jak Paryż z flotą 42 200 rowerów, czy Bruksela z ponad 11 000, jak i mniejsze ośrodki dysponujące zaledwie kilkudziesięcioma pojazdami. Łącznie europejskie sieci bike-sharingu tworzą flotę 438 000 rowerów, zapewniając miliony przejazdów rocznie i łącząc mieszkańców z pracą, edukacją oraz transportem publicznym.

Każde euro zwraca się z nawiązką

Bike-sharing przynosi realne korzyści ekonomiczne. EY wyliczyło, że łączna roczna wartość pozytywnych efektów zewnętrznych generowanych przez systemy rowerów publicznych w Europie wynosi 305 mln euro, przy kosztach netto ponoszonych przez samorządy na poziomie 280 mln euro. Oznacza to 10-procentowy zwrot roczny już dziś.
Struktura korzyści jest zróżnicowana: 224 mln euro wynika z tworzenia miejsc pracy, 40 mln z oszczędności zdrowotnych, 30 mln z wyższej produktywności dzięki mniejszym korkom, 7 mln z czystszego powietrza i 3 mln z redukcji emisji gazów cieplarnianych. Łącznie w sektorze funkcjonuje ok. 6 000 etatów (FTE), a zaoszczędzony dzięki redukcji korków czas przekłada się na 758 000 godzin rocznie – równowartość roku pracy dla tysiąca osób.

Systemy bike-sharingu zapobiegają także ok. 1000 przypadków chorób przewlekłych rocznie, w tym chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu 2 czy nowotworów. Dane te opierają się na analizie ponad 50 źródeł naukowych i branżowych – od raportów WHO, ITF i ADEME po publikacje The Lancet i dane operatorów takich jak Donkey Republic czy Véligo.

Jak przekonuje Yannick Cabrol, dyrektor w EY:

– Zawsze zakładamy, że istnieje kompromis między ludźmi, zyskiem i planetą. Systemy rowerów miejskich pokazują dokładnie coś przeciwnego. Za 1 euro zainwestowane w system rowerów miejskich, otrzymujesz co najmniej 1,10 euro zwrotu, jednocześnie oszczędzając czas dla ludzi, poprawiając jakość powietrza, którym oddychają, tworząc miejsca pracy dla osób mieszkających daleko od rynku pracy i zmniejszając ślad węglowy.

Taniej niż auto

Bike-sharing to nie tylko ekologiczna alternatywa, ale też najtańszy sposób codziennego przemieszczania się po mieście. Roczny koszt abonamentu w największych europejskich miastach waha się od 30 euro w Wiedniu do 141 euro w Londynie. W Paryżu roczny koszt korzystania z Vélib’ to 37 euro, w Antwerpii – 58 euro, w Madrycie – 120 euro.

Dla porównania, według danych ADEME (Francuska Agencja Ochrony Środowiska), codzienne dojazdy samochodem na dystansie 10 km kosztują około 1000 euro rocznie. Oznacza to, że użytkownik publicznego roweru w Paryżu oszczędza średnio 963 euro rocznie. EY podkreśla, że rower miejski obniża koszty mobilności nawet o 90 proc. w porównaniu z samochodem. W wielu miastach bike-sharing staje się więc nie tylko narzędziem polityki klimatycznej, ale i elementem walki z wykluczeniem transportowym.

Czystsze powietrze, zdrowsi mieszkańcy

Jak podaje EY, dzięki zastępowaniu podróży samochodem i transportem publicznym aktywną mobilnością, systemy rowerowe ograniczają emisję 46 000 ton CO₂e rocznie, co odpowiada emisjom miasta liczącego ok. 4300 mieszkańców. Redukcja zanieczyszczeń powietrza (NOₓ, PM₁₀ i PM₂.₅) sięga 200 ton rocznie, co ma wymierne znaczenie dla zdrowia publicznego.

Dzięki regularnej aktywności fizycznej użytkowników bike-sharingu zapobiega się 968 przypadkom chorób przewlekłych rocznie. To przekłada się na 40 mln euro oszczędności w systemach ochrony zdrowia, a do 2030 r. kwota ta może wzrosnąć do 173 mln euro. Takie dane oznaczają, że rower publiczny staje się realnym narzędziem polityki zdrowotnej miast.

Jak twierdzi Bernadette Bergsma, dyrektor ds. komunikacji i spraw unijnych w EIT Urban Mobility:

– To badanie pokazuje, że systemy rowerów miejskich to znacznie więcej niż tylko kolejna opcja transportu – to źródło wymiernych korzyści dla obywateli, miast i środowiska. Dowody są jasne: każda inwestycja w systemy rowerów miejskich wzmacnia zdrowie publiczne, czyni systemy mobilności bardziej wydajnymi i wspiera lokalne gospodarki. W EIT Urban Mobility zobowiązujemy się pomóc miastom odblokować te korzyści i umieścić rower w sercu europejskiego systemu transportu przyszłości.

Do miliarda euro rocznie w pięć lat

EY przewiduje, że korzyści z miejskich rowerów mogą w ciągu pięciu lat wzrosnąć trzykrotnie – i przynieść miastom miliard euro rocznie. Do 2030 r. łączna wartość pozytywnych efektów bike-sharingu może potroić się do 964 mln euro.

Na tę dynamikę złożą się cztery czynniki: rosnący popyt napędzany urbanizacją i strefami niskiej emisji, zwiększona podaż i rozszerzenie zasięgu terytorialnego, elektryfikacja floty oraz ekspansja na nowe miasta i aglomeracje. W wyniku tych zmian liczba miejsc pracy może wzrosnąć do 13 000 FTE, emisje CO₂ spaść o 224 000 ton rocznie, a uniknięte przypadki chorób przewlekłych przekroczyć 4200 rocznie.

Jak mówi Nick Brown, dyrektor generalny Velogik UK i kierownik projektu przeprowadzonego badania:

– Po raz pierwszy możemy wycenić korzyści płynące z systemu rowerów miejskich – a rezultaty są przełomowe. Nie chodzi tylko o jazdę na rowerze; chodzi o udowodnienie, że inwestowanie w aktywną mobilność generuje wymierne korzyści ekonomiczne zarówno dla miast, jak i mieszkańców. To badanie stanowi przełomowy moment dla naszej branży i daje podstawy do szerszego uznania jazdy na rowerze za jedną z najrozsądniejszych inwestycji, jakie może podjąć miasto.

Wartości niemierzalne – zyski, których nie widać w budżecie

EY zwraca uwagę, że realny efekt społeczny systemów rowerowych jest znacznie wyższy niż ten ujęty w rachunku ekonomicznym. Nie policzono m.in. większej integracji społecznej i więzi sąsiedzkich (np. Glasgow), odporności miejskiej – systemy rowerowe w Londynie podczas strajków metra okazały się kluczową alternatywą, oraz efektów edukacyjnych – dzieci dojeżdżające rowerem osiągają o 8 proc. lepszą koncentrację.
Dane z raportu pokazują także, że rowerzyści chorują średnio o 1,3 dnia mniej w roku, a każdy metr kwadratowy parkingu rowerowego generuje 5 razy większy obrót detaliczny niż miejsce postojowe dla auta. To zyski, których nie widać w budżecie, ale które realnie wpływają na codzienne życie miast.

Lauha Fried, dyrektor ds. polityki w Cycling Industries, mówi:

– Mamy nadzieję, że to badanie zmieni sposób, w jaki miasta postrzegają systemy rowerów miejskich. Rower miejski to już nie tylko koszt, lecz inwestycja przynosząca wyraźne zwroty – od zmniejszenia emisji i czystszego powietrza, po większą produktywność i zdrowszych obywateli. Miasta takie jak Paryż, z ponad 75 milionami przejazdów miesięcznie, dowodzą, jak szybko systemy rowerów miejskich mogą stać się powszechne i jak mogą transformować sposób poruszania się ludzi oraz rozwój miast.

Nie tylko transport, ale też polityka społeczna

Raport EY pokazuje, że utrzymanie systemów rowerowych to również instrument integracji zawodowej. W Genewie (projekt VéloPartage) zatrudniane są osoby długotrwale bezrobotne i migranci, którzy zdobywają nowe kompetencje techniczne i społeczne. W Leeds Ryan Whyte przeszedł drogę od pracownika fizycznego do kierownika hubu w ciągu 22 miesięcy, prowadząc zespół siedmiu osób zajmujących się utrzymaniem floty Vélogik.

– Wszystkiego, co dziś potrafię, nauczyłem się w Vélogik – przekonuje Ryan Whyte.

Takie przykłady pokazują, że sektor bike-sharingu staje się narzędziem włączania społecznego i aktywizacji zawodowej. Miasta inwestujące w te systemy zyskują nie tylko lepszą mobilność, ale również bardziej spójną wspólnotę lokalną.

Trzy filary skutecznej polityki rowerowej

EY podsumowuje, że miasta, które chcą w pełni wykorzystać potencjał systemów rowerowych, powinny opierać się na trzech zasadach. Drive innovation and performance oznacza zarządzanie oparte na danych, elastyczne modele operacyjne i wysoką jakość obsługi. Empower people and places dotyczy rozwoju infrastruktury rowerowej, integracji z transportem publicznym i budowy kultury mobilności. Build leadership and partnerships zakłada długoterminowe finansowanie, stabilne kontrakty z operatorami i współpracę między gminami.

Tak rozumiany system rowerów miejskich przestaje być zwykłą usługą transportową – staje się narzędziem polityki społecznej, zdrowotnej i klimatycznej. Miasta, które wdrażają go z myślą o długofalowych działaniach, zyskują nie tylko czystsze powietrze i mniej korków, lecz także zdrowszych mieszkańców i silniejsze lokalne gospodarki.

Rower publiczny przynosi korzyści wszystkim: miastom, ludziom i środowisku. Łączy wymiar ekonomiczny z troską o zdrowie publiczne, spójność społeczną i redukcję emisji. Nie jest modą, lecz świadomą strategią. Każdy przejechany kilometr przekłada się na wymierny zysk – dla zdrowia, dla budżetu i dla planety. Dane EY nie pozostawiają wątpliwości: bike-sharing to inwestycja, która zwraca się wielokrotnie, czyniąc europejskie miasta czystszymi, zdrowszymi i bardziej dostępnymi dla wszystkich.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Komunikacja

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Jakub Rösler 09 września 2022

Jeden chętny na obsługę Wrocławskiego Roweru Miejskiego

Mobilność

Chełm: Nextbike zaczął wdrażać system roweru miejskiego

Przestrzeń

Chełm chce rowerów miejskich

Komunikacja

Chełm chce rowerów miejskich

Jakub Rösler 20 sierpnia 2021

Systemy rowerów miejskich czekają poważne zmiany

Komunikacja

Tomasz Wojtkiewicz ponownie prezesem Nextbike

Prawo & Finanse

Tomasz Wojtkiewicz ponownie prezesem Nextbike

Magdalena Romanowska 12 sierpnia 2020

Zobacz również:

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Komunikacja

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Jakub Rösler 09 września 2022

Jeden chętny na obsługę Wrocławskiego Roweru Miejskiego

Mobilność

Chełm: Nextbike zaczął wdrażać system roweru miejskiego

Przestrzeń

Chełm chce rowerów miejskich

Komunikacja

Chełm chce rowerów miejskich

Jakub Rösler 20 sierpnia 2021

Systemy rowerów miejskich czekają poważne zmiany

Komunikacja

Tomasz Wojtkiewicz ponownie prezesem Nextbike

Prawo & Finanse

Tomasz Wojtkiewicz ponownie prezesem Nextbike

Magdalena Romanowska 12 sierpnia 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij