Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Rower jako sposób na poprawę atrakcyjności ulicy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Rower jako sposób na poprawę atrakcyjności ulicy
Tadeusz Rudzki, lic. GNU 1.2/CC 3.0rowerzyści na Nowym Świecie
Nowe drogi rowerowe w centrach miast mogą nie tylko poprawiać warunki ruchu, ale także zwiększać liczbę klientów oraz przychody okolicznych sklepów. Świadczą o tym zagraniczne przykłady. Warto wyciągnąć z nich wnioski.

Coraz więcej mówi się w Polsce o potrzebie rozwoju infrastruktury rowerowej, która umożliwi sprawne poruszanie się po zakorkowanych miastach. Niestety w przestrzeni zurbanizowanej nie ma najczęściej możliwości na wyznaczenie dróg i pasów rowerowych bez szkody dla kierowców aut lub pieszych. Jest to problem zwłaszcza w przypadku położonych w ścisłym centrum ulic handlowych, gdzie najemcy boją się, że ograniczenie ruchu samochodowego (oraz miejsc parkingowych) będzie oznaczało ubytek liczby klientów i to tych najbogatszych. Jak wskazują zagraniczne badania, takie obawy są niesłuszne.

Antyrowerowe mity zweryfikowane

13 marca portal City Lab opublikował interesujący artykuł podsumowujący wnioski z kilku zagranicznych badań, których celem była odpowiedź na pytanie, czy budowa infrastruktury rowerowej kosztem infrastruktury dla samochodów rzeczywiście się opłaca. Analizy różnego typu przeprowadzono w USA, Kanadzie, Nowej Zelandii, ale także w Europie (Wielka Brytania, Irlandia, Austria). W większości sprawdzano, ile przeciętnie wydają klienci korzystający z różnych środków transportu. Wnioski z prezentowanych badań można sprowadzić do kilku ogólnych stwierdzeń:

• Kupujący korzystający z aut wydają porównywalną ilość pieniędzy co rowerzyści.
• Klienci lokali przy ulicach handlowych nie mieszkają tak daleko jak zakładają to właściciele.
• Rowerzyści odwiedzają poszczególne lokalne częściej niż kierowcy samochodów (częściej robią zakupy).
• Jedno miejsce parkingowe dla roweru jest bardziej opłacalne niż jedno miejsce parkingowe dla samochodu.

Aby dokładniej zrozumieć powyższe wnioski warto zaznajomić się z oryginalnym tekstem. Z reguły wnioski obwarowane są pewnymi założeniami lub sprawdzają się tylko w określonych sytuacjach. Generalnie można jednak uznać, że autorzy cytowanych badań dowiedli, iż rowerzyści są jak najbardziej pożądaną grupą klientów, o którą warto zabiegać i dla której warto zmieniać aranżację przestrzeni ulicznej.

Potencjał polskich ulic handlowych a rowery

Warto spojrzeć przez pryzmat powyższych wniosków na polskie ulice handlowe. Chyba wszystkie duże ośrodki miejskie w Polsce mają swoje reprezentacyjne ulice, gdzie koncentruje się handel i życie towarzyskie. Przykładowo dla Warszawy jest to Trakt Królewski, dla Łodzi Piotrkowska, dla Wrocławia Świdnicka a dla Poznania Święty Marcin. Należy zauważyć, że dynamiczny rozwój handlu wielkopowierzchniowego z reguły poza ścisłym centrum osłabił w ostatnich latach ich potencjał. Istnieją jednak także przykłady centrów i domów handlowych dobrze zintegrowanych z tkanką śródmieścia, jak wrocławska Renoma, które przyciągają na sztandarowe ulice nowych odwiedzających. Wraz z powoli następującym ograniczaniem ruchu samochodowego w centrach miast istnieją duże szanse na wzrost ich znaczenia w przyszłości. Wymaga to jednak poprawy ich atrakcyjności dla pieszych oraz rowerzystów.

Warto spojrzeć na raport opublikowany przez BNP Paribas przy współpracy z Polską Radą Centrów Handlowych, gdzie przeanalizowano potencjał wybranych ulic handlowych w największych polskich miastach. Jednym z głównych problemów pozostaje nieatrakcyjna przestrzeń publiczna, która nie spełnia oczekiwań użytkownikom. Polskie ulice handlowe najczęściej nie są ani wyjątkowe ani nawet przesadnie atrakcyjne w porównaniu z pasażami w centrach handlowych. Nie zawsze należycie dba się także o czystość, porządek i bezpieczeństwo a niewłaściwie zaparkowane samochody to prawdziwa plaga. Autorzy raportu wskazują ponadto, że podstawą sukcesu ulic handlowych w miastach Zachodniej Europy jest spójna wizja ich funkcjonowania. Postępująca rewolucja rowerowa mogłaby być świetnym wstępem do działań na rzecz podnoszenia jakości przestrzeni publicznej w centrach miast.

Czy tylko rowery?

Niestety żadna z wymienionych wcześniej ulic handlowych nie może także pochwalić się kompletną infrastrukturą rowerową. Nie zawsze jest ona niezbędna, gdyż poruszanie się rowerem po ulicach o ograniczonym ruchu aut nie powinno sprawiać użytkownikom jednośladów większego problemu. Jednak chociażby w przypadku stołecznego Traktu Królewskiego problemem jest duża liczba sytuacji konfliktowych pomiędzy kierowcami autobusów a rowerzystami. Ponadto na reprezentacyjne ulice trzeba jakoś dojechać. Niestety trasy rowerowe w Polsce powstają wciąż głównie przy nowo budowanych ulicach, a więc na obrzeżach miast. Tam, gdzie pasów i dróg najbardziej potrzeba, infrastruktura jest wciąż najsłabiej rozwinięta.

W dalszym ciągu brakuje w Polsce przykładów szerokich ulic o charakterze tranzytowym, gdzie po ich zawężaniu udało się odzyskać przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Warszawska Świętokrzyska, mimo swoich wad, pozostaje jednym z nielicznych przypadków. Tymczasem budowa infrastruktury rowerowej to szansa na zaplanowanie na nowo całej przestrzeni ulicznej i poprawę jej atrakcyjności. Udowodnili to Amerykanie w Nowy Jorku, odzyskując przestrzeń uliczną, wcześniej zajętą przez przewymiarowane ulice. Po ich odchudzeniu znaleziono miejsce na szerokie drogi rowerowe, ogródki kawiarniane oraz roślinność. Tym samym nieprzyjazne i głośne ulice w centrum stały się ponownie miejscami spotkań nowojorczyków. Nie potrzeba było czekać na generalny remont, wiele z przekształceń wykonano jedynie przy pomocy farby (zamalowanie części jezdni) i ustawieniu estetycznych elementów małej architektury (ławki, stolice oraz donice).

Wyjątkowa szansa przed nami

Tego typu transformacje są możliwe nie tylko w USA oraz Europie Zachodniej. W najbliższych latach powinniśmy uzyskać dowody na potwierdzenie tej tezy, w postaci rosnącej liczby odwiedzających stołeczną Świętokrzyską. Stopniowo powinna także rosnąć atrakcyjność innych centralnych ulic. Należy pamiętać jednak, że podstawą tych działań powinna być polityka mająca na celu ograniczeniu ruchu samochodowego zwłaszcza na obszarach śródmiejskich oraz promocję niskoemisyjnego transportu. Bez zmniejszenia liczby pasów oraz miejsc parkingowych nie uda się odzyskać przestrzeni wzdłuż ulic, którą można zagospodarować w inny, lepszy sposób. Uzupełnianie infrastruktury rowerowej to dobra okazja, aby zadbać także o potrzeby pieszych oraz przekształcić hałaśliwe i zanieczyszczone ulice śródmiejskie w miejsca, gdzie będziemy chcieli się spotkać. Warto pamiętać o rowerach w kontekście dyskusji o rewitalizacji przestrzeni polskich miast.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5