Partnerzy serwisu:
Mobilność

Roovee S.A. z unijnym wsparciem na smart rowery

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-12-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Roovee S.A. z unijnym wsparciem na smart rowery
fot. Roovee
Rowery dzisiaj to już nie tylko przedmiot z siodełkiem i kierownicą. To także nieodłączny element inteligentnych miast. Spółka Roovee S.A. przy wykorzystaniu technologii IoT Orange Polska stworzyła system rowerów miejskich Smart Bikes oparty na Internecie Rzeczy. Dzięki niemu, miasta mogą korzystać z rozbudowanych możliwości bikesharingu i rozwiązań „szytych na miarę”. Potencjał w polskiej firmie widzi także Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która dofinansowała rozwój systemu Roovee.

Dzisiaj trudno wyobrazić sobie miasto bez rowerów. Bikesharing stał się naturalnie kolejnym środkiem transportu publicznego – obok autobusów, tramwajów, kolei miejskiej – który dodatkowo przyczynia się do ochrony naszej planety dzięki swojej zeroemisyjności. Przedstawiciele Roovee S.A. przekonują, że jednoślad to nie tylko pojazd, ale także innowacyjna technologia, która wraz z Internetem Rzeczy jest w stanie wiele zaoferować – użytkownikom i miastom. Co warto podkreślić, Roovee to całkowicie polska myśl technologiczna z grupą polskich specjalistów od inżynierii, informatyki i designu. Roovee to także w 100% polski kapitał.

Firma wykorzystuje tam gdzie to możliwe polskie komponenty oraz współpracuje z polskimi przedsiębiorcami, wspierając tym samym krajową gospodarkę. – To bardzo ważne dla nas aby dobie COVID-19 środki z projektów realizowanych w polskich miastach trafiały do polskich firm i pracowników – mówi Przemysław Sytek, prezes zarządu Roovee.

Rowery mogą być smart

Pierwsze systemy Roovee S.A. powstały w 2018 roku. Rozpoczęło się od wdrożenia systemu wypożyczalni rowerów w Chodzieży oraz Krotoszynie, a także w Olsztynie. Roovee S.A. chwali się, że dopracowało niegdyś dość skomplikowaną usługę tak, by można było uruchomić ją w dowolnym mieście w sposób łatwiejszy niż kiedykolwiek.

Dzięki technologii M2M od Orange, z której korzysta Roovee S.A. , urządzenia mogą się komunikować automatycznie, przy wykorzystaniu sieci mobilnej. Każdy z rowerów jest wyposażony w kartę M2M, przypominającą kartę SIM z telefonu, dzięki które może wysyłać różne dane w czasie rzeczywistym. Informacje te dotyczą na przykład lokalizacji roweru, liczby wypożyczeń, trasy przejechanej przez użytkownika, czy też prędkości z jaką się porusza. W rozwiązaniach Internetu Rzeczy dane przesyłane między urządzeniami są przetwarzane, analizowane w oparciu o zaawansowane algorytmy i prezentowane w prostej aplikacji. To jest podstawą tworzenia bardziej wydajnych rozwiązań, dzięki którym rowery są jeszcze bardziej smart. Takie funkcjonalności zapewnia Orange.

Dla mieszkańców oznacza to wiele ułatwień. Rowery można zatrzymać w dowolnym miejscu strefy Roovee S.A. . Nie trzeba już szukać stojaków, a użytkownik po prostu stawia rower tam, gdzie chce zakończyć jazdę. Operator widzi ponadto lokalizację każdego roweru – używanego i wolnego. Zasilanie solarne i dynamo ładuje system nadzoru nad rowerami, dzięki czemu stale można mieć wgląd w to, co się dzieje z pojazdami.

Dane przekazywane przez rowery wyposażone w kartę M2M oraz system monitorujący różne parametry podczas jazdy, dają informacje o tym, jak planować sieć, jak budować kolejne aktywne, inteligentne rozwiązania, ale także np. jak projektować sieć ścieżek rowerowych i ułatwień dla rowerzystów. Dzisiaj system wypożyczania rowerów Roovee dostępny jest już w kilkunastu miejscowościach i cały czas się rozrasta.

Jeszcze więcej innowacji

Potencjał w wykorzystaniu Internetu Rzeczy dostrzega także Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. – Nasz pomysł na połączenie Internetu Rzeczy (IoT), paneli solarnych, technologii NFC i rowerów miejskich w jeden system otrzymał wsparcie unijne w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Dzięki temu Roovee może być jeszcze lepsze – lepsze dla klientów – chwali się polska firma. Firma otrzymała 382,33 tys. zł unijnych środków na rozwój własnego systemu.

Uznanie PARP otrzymał projekt udoskonalenia systemu IoT o moduł NFC – czyli standard radiowej łączności krótkiego zasięgu, wykorzystywany od kilku lat z powodzeniem do płatności telefonem. Roovee wyznaczyło sobie także kierunek rozwoju produktu w oparciu o ładowanie z ogniwa fotowoltaicznego – tzw. baterii słonecznej. Firma będzie pracować także nad zmianą konstrukcji zamka IoT umożliwiającego adaptację do dowolnego pojazdu z rynku. Rozwiązania mają ułatwić m.in. wypożyczenie rowerów.
Dążenie do jeszcze bardziej innowacyjnego produktu pozwoli na zwiększenie konkurencyjności polskiej firmy w walce z zagranicznymi firmami. Efektem ma być udoskonalony produkt w postaci systemu Internetu Rzeczy (IoT) do zarządzania flotą rowerów i innych pojazdów lekkich – w tym również elektrycznych.

Pamiętajmy, że Internet Rzeczy i jego budowa w Polsce dopiero się rozpoczyna. Uzbrojeni w coraz bardziej innowacyjne narzędzia, pozwalamy czynić nasze życie dużo wygodniejszym.

– Dobrą kondycję spółki oraz gotowość do wdrożeń potwierdziły w ostatnim czasie trzy umowy na dostawę i utrzymanie systemu rowerów miejskich (w Suchym Lesie) oraz dwie umowy w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (Czeladź i Zabrze), realizowane wspólnie z Orange Polska. Kolejny raz w 2020 Roovee stanęło także do walki o kontrakt w Łodzi związany z uruchomieniem oraz zarządzaniem i kompleksowej eksploatacji systemu o nazwie Łódzki Rower Publiczny (ŁRP), co także pokazuje potencjał w rozwiązaniu naszej spółki – podsumowuje prezes Przemysław Sytek.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Bydgoszcz. Mostowa i Most Staromiejski już nie dla aut

Przestrzeń

Bydgoszcz. Mostowa i Most Staromiejski już nie dla aut

Redakcja/inf. pras 15 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Bydgoszcz. Mostowa i Most Staromiejski już nie dla aut

Przestrzeń

Bydgoszcz. Mostowa i Most Staromiejski już nie dla aut

Redakcja/inf. pras 15 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5