Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Przewozy Regionalne namawiają Olsztyn na wspólny bilet

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2019-06-17 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przewozy Regionalne namawiają Olsztyn na wspólny bilet
fot. MJ
Coraz odważniej mówi się w Olsztynie o potrzebie zorganizowania w mieście kolei aglomeracyjnej. Działania kolejarzy tylko ten temat podsycają. Okazję wykorzystują Przewozy Regionalne i zachęcają prezydenta miasta do działań nad integracją komunikacji miejskiej z koleją pod szyldem wspólnego biletu.

Liczne inwestycje kolejowe w Olsztynie zapoczątkowały w mieście dyskusję o zorganizowaniu w regionie kolei aglomeracyjnej. Takiej szansy jak teraz, nie było do tej pory. Już w mieście działa nowy przystanek kolejowy Olsztyn Dajtki, usytuowany w pobliżu osiedla domów jednorodzinnych o tej samej nazwie. Po wakacjach ruszy peron Olsztyn Śródmieście, zapewniając podróżnym dojazd do samego centrum miasta. przygotowaniu jest inwestycja na linii kolejowej nr 220 z Olsztyna Głównego do Gutkowa, gdzie PLK planują budowę kolejnych przystanków – Olsztyn Redykajny i Olsztyn Likusy. Możliwość skorzystania z kolei na tym odcinku byłoby znakomitą alternatywą do zakorkowanej ul. Bałtyckiej.

Nie dziwi zatem fakt, że do dyskusji włączyły się Przewozy Regionalne. Anna Lenarczyk, członek zarządu, zwróciła się w piśmie do władz Olsztyna z propozycją stworzenia wspólnej oferty biletowej obejmującej kolej i środki komunikacji miejskiej. – Integracja taryfowa przewoźników komunalnych i kolejowych jest coraz bardziej popularna, ponieważ ułatwia podróżowanie i sprawia, że w aglomeracjach, w których funkcjonuje oferta integrująca przewoźników miejskich i kolejowych, obserwujemy systematyczny wzrost liczby podróżnych – pisze w piśmie Lenarczyk. Zwraca uwagę na potencjał drzemiący w mobilności populacji Olsztyna oraz przyległych gmin.

Wspólny bilet na kolej i autobusy oraz tramwaje


Przewozy Regionalne przedstawiły dwa najczęściej funkcjonujące modele współpracy. Pierwszy z nich polega na honorowaniu biletów na przejazd środkami komunikacji miejskiej w pociągach lub odwrotnie na honorowaniu biletów ważnych na przejazd pociągami w środkach komunikacji miejskiej. – Rozliczenia z tego tytułu odbywają się w sposób określony w umowie, najczęściej na podstawie udziałów w całości przewozów realizowanych przez zainteresowane podmioty. Takie rozwiązanie powoduje konieczność przeprowadzania okresowych badań liczby podróżnych w pociągach i środkach komunikacji miejskiej mających na celu ustalenie udziałów w przewozie – wyjaśnia Lenarczyk.

Jest też drugie rozwiązanie. Strony dokonują upustu od ceny danego rodzaju biletów (jednorazowych, okresowych), stosowanych przy przejazdach pociągami i środkami komunikacji miejskiej, a podróżny otrzymuje nowy tańszy produkt – Wspólny/Zintegrowany bilet, którego ostateczna cena składa się z cząstkowych opłat za przejazd środkami uczestniczących w ofercie przewoźników.

Miasto jest chętne, ale potrzeba ustaleń

Miasto odpowiedziało zainteresowaniem. – Chcemy stworzyć wspólną, atrakcyjną dla pasażerów ofertę przewozową, ale na razie jest zdecydowanie za wcześnie by wypowiadać się w tej sprawie – mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta. Wskazuje ona, że konieczne jest opracowanie rozkładu jazdy pociągów, który byłby skorelowany z pozostałymi środkami transportu miejskiego i gminnego. – Będziemy musieli je dostosować do potrzeb i oczekiwań mieszkańców, tak by były na tyle atrakcyjne, by pasażerowie zechcieli z nich korzystać. Ponadto musimy ustalić metodę zliczania pasażerów, przygotować sposób i podziału rozliczeń między stronami. To będzie wymagało czasu i zaangażowania wszystkich stron. Trzeba też zaprosić do rozmów gminy ościenne, by określić które z nich są zainteresowane współpracą – podkreśla Bartoszewicz.

Organizatorem transportu w mieście jest Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, który rozliczałby także transport kolejowy. Tutaj pojawia się pytanie czy Olsztyńska Karta Miejska jest dostosowana by obsługiwać również bilety kolejowe. Wątpliwości rozwiewa Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT-u. – Jesteśmy gotowi udostępnić miejsce na Olsztyńskiej Karcie Miejskiej, które mogłoby zostać przeznaczone na bilety kolejowe – wyjaśnia. Przy okazji podkreśla, że aby to było możliwe, potrzebna jest jednak szeroka współpraca z gminami ościennymi, ponieważ bez nich sam Olsztyn nie będzie mógł wprowadzić takiego biletu.

Potrzebne inne gminy

Należy pamiętać, że wszystko zależy jednak od formy współpracy z koleją na jaką zdecyduje się miasto i gminy. Jednym z rozwiązań jest, jak wyjaśnia Koronowski, aby mając w ręce jeden nośnik – jakim byłaby Olsztyńska Karta Miejska – pasażer miał możliwość zakupu dwóch różnych biletów. Jednego upoważniającego do korzystania ze wszystkich środków olsztyńskiej komunikacji miejskiej, drugiego z pojazdów Przewozów Regionalnych kursujących na terenie Olsztyna oraz gmin, z którymi będą obowiązywały stosowne umowy.

– Aktualne ceny za przejazd olsztyńskim transportem publicznym jak również Przewozami Regionalnymi, są na tyle niskie, że wypracowanie jednej wspólnej taryfy jest trudne i wymaga dłuższych negocjacji – przyznaje Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT-u. Urzędnicy są jednak dobrej myśli i wskazują przykłady niedawnej współpracy przy uruchomieniu autobusów pozamiejskich. Wystarczy wspomnieć o uruchomionych liniach z gminami Dywity (108, 110, 112), Stawiguda, Olsztynek (129), Purda (105), a ostatnio także – od 1 czerwca – Barczewo (114, 124).

– O ile pewne założenia systemu kolei aglomeracyjnej są w miastach i aglomeracjach powtarzalne i niezależne od ich lokalnych cech, jak np. cykliczny rozkład jazdy czy wspomniana integracja taryfowa, to istnieje wiele cech odmiennych, jak np. przebieg linii kolejowych, lokalizacja węzłów przesiadkowych, a także kierunki przepływu pasażerów, mających przełożenie na ostateczny kształt systemu kolei aglomeracyjnej – podkreśla Dominik Lebda, rzecznik Przewozów Regionalnych. Zaznacza, że wymaga to szczegółowych ustaleń na poziomie różnych podmiotów. – Rozbudowa oferty poprzez zwiększenie liczby połączeń kolejowych wymaga decyzji organizatora przewozów, a proces inwestycji w infrastrukturę kolejową leży po stronie zarządcy infrastruktury kolejowej – dodaje. Mówi przy tym, że spółka jest gotowa podjąć rozmowy w temacie kolei aglomeracyjnej w Olsztynie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5