Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Prywatny przewoźnik w Białymstoku? Nie potrzeba

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
16-12-2015
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Prywatny przewoźnik w Białymstoku? Nie potrzeba
fot. Majkel, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
W Białymstoku wewnętrzną komunikację obsługuje trzech wewnętrznych przewoźników autobusowych. Jak przekonuje Robert Jóźwiak, zastępca prezydenta miasta, taki model podziału zadań przewozowych sprawdza się doskonale i pozwala kontrolować koszty. Miasto nie zamierza, śladem innych aglomeracji, oddawać przynajmniej części rynku prywatnym przewoźnikom.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: W Białymstoku funkcjonuje ciekawy model komunikacji – kilku przewoźników wewnętrznych. Skąd się w ogóle to wzięło?

Robert Jóźwiak, zastępca prezydenta Białegostoku:
Wszystko zaczęło się od strajku w roku 1991. W tej chwili Białostocka Komunikacja Miejska jest departamentem urzędu miejskiego, który odpowiada za planowanie linii, rozkładów i finansowanie przewozów, a także sprzedaż biletów. Mamy też trzech przewoźników, których zadaniem jest realizacja tych rozkładów. Spółki te mają mniej więcej 40%, 35% i 25% udziału kilometrów w łącznych przejazdach. Funkcjonowanie tych trzech spółek pozwala nam na bieżący monitoring systemu komunikacji.

Jak sprawdza się ten model?


Naprawdę łatwiej sterować finansami. Przez 5,5 roku byłem wiceprezesem jednej ze spółek. Teraz, jako zastępca prezydenta odpowiedzialny za komunikację, widzę jak bardzo wygodny jest to system. Cały czas możemy porównywać koszty funkcjonowania, stawki za kilometr, obsługi warsztatu czy w trzech różnych spółkach. Pozwala nam to, w porównaniu do innych miast, ograniczyć koszty. W całym torcie budżetu białostocka komunikacja miejska ma relatywnie mniejszy udział niż w innych porównywalnych miastach.

Reasumując: za te same mniej więcej pieniądze obsługujemy więcej pasażerów, więcej kilometrów. Koszt kilometrów mamy tańszy niż wiele innych miast. Dlaczego? Bo mamy właśnie trzy podmioty. To nie jest konkurencja jak w przypadku podmiotów komercyjnych. Oni dostają zadania, nie mają wpływu jakie, ale jeden drugiemu patrzy na ręce i na wyniki.

Czy Białystok myślał o tym, żeby część rynku oddać przewoźnikom prywatnym?


Próba, owszem, odbyła się, bo taki był m.in. cel podziału. Już w roku 1991 jeździło dwóch przewoźników prywatnych, ale niestety okazało się to dla nich nieopłacalne i zamknęli działalność. Chcemy utrzymać obecny stan z trzema spółkami. To przypomina duże korporacje, gdzie patrzy się na oddziały i jednostki. One nie konkurują ze sobą wynikami, ale pod względem kosztowym – tak.

O planach na przyszłość pisaliśmy TUTAJ.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Białystok wybrał dostawcę 20 elektrobusów

Komunikacja

Białystok wybrał dostawcę 20 elektrobusów

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Białystok kupuje 20 elektrobusów ze stacjami ładowania

Komunikacja

Białystok z droższymi biletami, ale zachęca do e-portmonetki

Prawo & Finanse

Białystok z umową na 22 solarisy

Komunikacja

Białystok z umową na 22 solarisy

jd/inf. pras. 19 października 2018

Zobacz również:

Białystok wybrał dostawcę 20 elektrobusów

Komunikacja

Białystok wybrał dostawcę 20 elektrobusów

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Białystok kupuje 20 elektrobusów ze stacjami ładowania

Komunikacja

Białystok z droższymi biletami, ale zachęca do e-portmonetki

Prawo & Finanse

Białystok z umową na 22 solarisy

Komunikacja

Białystok z umową na 22 solarisy

jd/inf. pras. 19 października 2018

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5