Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Prof. Suchorzewski: Jest akceptacja dla sensownych podwyżek opłat parkingowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Prof. Suchorzewski: Jest akceptacja dla sensownych podwyżek opłat parkingowych
Fot. Jakub Dybalski
Podwyżka opłat za jednorazowy postój i weryfikacja funkcjonowania karnetów dla mieszkańców to niektóre z postulatów prof. Wojciecha Suchorzewskiego przedstawionych podczas Kongresu Transportu Publicznego w Warszawie. Przekonuje on, że dla części zmian można znaleźć społeczną akceptację.

Część Kongresu Transportu Publicznego dotyczącą polityki parkingowej otworzyło krótkie wystąpienie prof. Wojciecha Suchorzewskiego z Politechniki Warszawskiej. – Problemy z miejscami parkingowymi są u nas mniejsze niż w miastach holenderskich, ale wzrost motoryzacji niewątpliwie je wywołał – mówił prelegent. Odniósł się także do szeroko podnoszonego argumentu o bardzo dużej liczbie samochodów w stosunku do liczby mieszkańców Warszawy.

Liczba samochodów w Warszawie jest zawyżona

– Mamy tu 600-700 samochodów na 1000 mieszkańców, ale szacuje się, że wskaźnik ten jest zawyżony o ok. jedną czwartą – ocenił. – Część pojazdów w ogóle nie rusza się bowiem ze swoich miejsc, stoi na nienapopmpowanych kołach – dodał. Nawet jednak po przeliczeniu oficjalnych wskaźników czynnych aut w Warszawie pozostaje więcej niż np. w Berlinie.

Prof. Wojciech Suchorzewski przekonywał, że obecna polityka parkingowa wymaga istotnych zmian. – W Polsce istnieje problem z niskimi opłatami, w niektórych miastach istnieje wyraźna konieczność ich podwyższenia. Są badania, które pokazują, że w niektórych miastach opinia publiczna nie ma nic przeciwko pewnemu podniesieniu stawki, ale nie do poziomu 9 zł – stwierdził.

Abonamenty dla mieszkańców to kwestia dramatyczna

Dodał, że proponowana przez rząd ustawa częściowo uwalniająca ustanawiane przez samorządy stawki parkingowe przedstawiana jest najczęściej w niewłaściwy sposób. Przemawiająca do wyobraźni wspomniana wyżej kwota 9 zł ma być bowiem jedynie górną granicą, a nie obowiązującą wszędzie opłatą godzinową. Zdaniem prof. Wojciecha Suchorzewskiego problemem nie jest jednak wyłącznie poziom opłat za parkowanie jednorazowe, ale także i abonamentowe. – To kwestia dramatyczna. Zdarza się w Warszawie, że do jednego mieszkania przypisywane jest kilka dsamochodów tylko po to, by móc wykupić tanie karnety – opowiadał.

Wskazywał też szereg cennikowych rozwiązań zagranicznych. – W Tallinnie są karty miesięczne, które kosztują w przeliczeniu 645 zł lub więcej. Karnety roczne dla mieszkańców kosztują ok. 500 zł, podczas gdy w Warszawie – 30 zł – opowiadał. Podawał także przykład Monachium, gdzie w dni robocze do 19:00 nie wolno parkować dłużej niż dwie godziny, czy Aachen, gdzie stawka po pierwszej godzinie postoju rośnie niemal dwukrotnie.

Jak budować parkingi P&R?

W końcowej części swojego referatu prof. Wojciech Suchorzewski odniósł się do kwestii parkingów typu Park&Ride. – W tej kwestii mamy sukcesy wzdłuż tras transportu szynowego. Są jednak także przykłady miast, w których takie parkingi się nie sprawdziły – stwierdził. Postawił też pytanie, czy aby odzyskiwać przestrzeń na ulicach, należy budować parkingi wielopoziomowe, czy też odstąpić od tego trendu z powodu np. wysokich kosztów inwestycji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5