Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ucieczka w technologię smart. Jak samorządy chcą obniżać koszty w miastach i transporcie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
21-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Ucieczka w technologię smart. Jak samorządy chcą obniżać koszty w miastach i transporcie?
Fot. M. Szymajda
Odkładane przez lata inwestycje w energooszczędne rozwiązania teraz mocno przyspieszyły. Samorządy przestały widzieć w technologii wyłącznie szansę na poprawę stanu powietrza, ale też na realne oszczędności. – Oba aspekty są niezwykle ważne – mówiła podczas debaty na Kongresie Transportu Publicznego Małgorzata Ciechomska, reprezentująca Orange. Samorządowcy i reprezentanci przewoźników potwierdzali jej słowa i wymieniali inwestycje, które realizują.

Kiedy dostawy prądu dla szkół i przedszkoli rosną w miastach trzykrotnie (zatrzyma to dopiero ustawa rządowa, ale nie wszyscy mogą liczyć na ratunek), a energia do pociągów i tramwajów, w najlepszym razie dwukrotnie, samorządowcom nie pozostaje nic innego, jak zaciskać pasa i… szukać ratunku w technologii.

– To oczywiste, że szukamy oszczędności tam, gdzie najmniej zaboli to mieszkańców. Nie będzie u nas działać jeden z basenów, pewnie nie pojawią się u nas ozdoby świąteczne. Z inwestycjami w energooszczędną infrastrukturę czekaliśmy na pieniądze z KPO, ale teraz nie mamy wyjścia, będziemy je realizować sami. Nie możemy czekać, mając na uwadze szalony wzrost energii. Wymienimy m.in. całe oświetlenie w salach gimnastycznych na terenie Legionowa. Plusem tej inwestycji będzie będzie też to, że będziemy bardziej eko – powiedział prezydent Legionowa, Roman Smogorzewski.

Prezydent Ciechanowa dodał, że na razie nie zamierza gasić w swoim mieście oświetlenia ulicznego. – Zakupiliśmy reduktory mocy, w trakcie jest wymiana ostatnich lamp sodowych na ledowe. Trzeba pamiętać, że jest to określony wydatek, ale będzie on się bardzo szybko zwracał przy tych kosztach energii – powiedział Krzysztof Kosiński.

Wielkie zmiany zapowiada też Warszawa, która w ciągu następnych kilku lat zapowiada zmniejszenie konsumpcji energii na poziomie 30% i znaczny wzrost źródeł energii z OZE.

– Będziemy się koncentrować na tym, aby bilans energetyczny był kompensowany naszymi inwestycjami w spółkach miejskich w kierunku energooszczędności, także na poprawie sprawności zarządzania dostarczaniem energii cieplej – powiedział Włodzimierz Karpiński, sekretarz m.st. Warszawy odpowiedzialny za obszar infrastruktury. Obecni podczas debaty prezesi SKM i Metra Warszawskiego podkreślali, jak wielkie znaczenie mają inwestycje w nowy tabor, który posiada możliwość rekuperacji energii, czyli zwrotu jej do sieci przy hamowaniu. Taką możliwość mają wagony metra Siemensa (a wkrótce także Skody) oraz nowe Impulsy II, których używa SKM. Te ostatnie mają ją na poziomie 34%.

Orange: dobry czas dla rozwiązań smart

– Obecny czas jest dobry dla rozwiązań smart. Dlaczego? Ponieważ miasta wydają na energię mnóstwo pieniędzy, tymczasem wprowadzenie nowych urządzeń i systemów zarządzania może zredukować te koszty nawet o 40%! Nie możemy doprowadzać do wyłączania świateł w mieście, bo ucierpi na tym bezpieczeństwo, ale nowe technologie, które implementujemy, pozwalają na przykład na włączanie latarni tam, gdzie jest to potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie są piesi. To moment, gdy trzeba postawić na nowe technologie – powiedziała Małgorzata Ciechomska, dyrektor marketingu i sprzedaży Smart City w Orange Polska.

– W system mobilności miejskiej samorządy muszą inwestować, ponieważ musimy stawiać na oszczędność – podkreślała. Potwierdził to sekretarz Warszawy.

– Samorządy będą zmuszone do takich inwestycji, chociaż nie wiemy jeszcze, na ile będzie nas stać, bo rośnie płaca minimalna, ponieważ mamy inflację. Ale od tego nie ma ucieczki – ocenił Włodzimierz Karpiński.

Bilet elektroniczny – szansa na oszczędności

Szansą na sporą oszczędność dla miast może być też wprowadzenie biletu elektronicznego w komunikacji miejskiej.

– Bilet elektroniczny, kupiony za pomocą aplikacji, jest najtańszym dla wszystkich rozwiązaniem. Dla operatora jest tańszy niż sprzedawany w kasie czy kiosku, jest tańszy niż z automatu biletowego. Całkowicie odpada drogie zagadnienie jego dystrybucji. Za pomocą aplikacji możemy też parkować, co również jest tańsze niż stawianie parkomatów i ich obsługa – mówił podczas debaty Jarosław Mazek, prezes Skycash.

Do tego użytkownik ma do dyspozycji jedną platformę w telefonie, za pomocą której kupi bilety w większości miast i na wszystkich przewoźników kolejowych (operator właśnie finalizuje rozmowy z ostatnim z nich). Nie bez znaczenia jest też aspekt ekologiczny wirtualnego dokumentu podróży. Jednak w tej branży także pojawiają się problemy.

– Zauważamy, że samorządy mają coraz mniej pieniędzy i szukają oszczędności. Istnieje presja na obniżenie naszych prowizji za parkowanie w strefach, jednak my także działamy na trudnym rynku. Stawka za godzinę pracy informatyka to około 120 złotych za godzinę, a najlepsi potrafią zarabiać obecnie nawet 200 złotych – mówił Mazek. Skycash jednak nie poddaje się i realizuje nawet projekty badawcze.

– Na przykład w Łodzi prowadzimy obecnie projekt, po zakończeniu którego mieszkańcy dostaną informację o tym, gdzie w czasie rzeczywistym najłatwiej jest zaparkować – powiedział.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Jan Mencwel: W kwestii pieszych mamy zapaść cywilizacyjną

Mobilność

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Jan Mencwel: W kwestii pieszych mamy zapaść cywilizacyjną

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5