Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań z pakietem dla mobilności. „Auto nie może być pierwszym wyborem”

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-05-14 12:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Poznań / inf. wu

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poznań z pakietem dla mobilności. „Auto nie może być pierwszym wyborem”
mat. UM Poznań
Władze Poznania zapowiadają pakiet dla mobilności, który ma być odpowiedzią na sytuację komunikacyjną w czasie odmrażania gospodarki i po pandemii. – To wyzwanie. Nie możemy dopuścić, by głównym wyborem był samochód, bo wówczas całe miasto stanie – mówi Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.

Jak przekonuje Poznań, powinniśmy zaakceptować to, że powrót do stanu sprzed wybuchu pandemii potrwa długo. – W tej chwili spadł nam ruch samochodowy o ok. 40%. Ludzie wybierają inne formy poruszania się po mieście. Rygory narzucone na komunikację publiczną nie pozwalają jeszcze na jej pełne wykorzystanie. Nie chcemy doprowadzić do jednego: gdy wraz z odmrażaniem gospodarki wzrasta transport drogowy. Nie możemy dopuścić, by głównym wyborem był samochód. To by oznaczało wielką katastrofę komunikacyjną. Wszyscy staniemy w jednym wielkim korku – mówi Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.

Odpowiedzią ma być pakiet dla mobilności, który będzie wdrażany już od tego roku. – Chcemy wykorzystać ten czas, gdy jest mniejszy ruch, by ułatwić poruszanie się. Poszerzyć chodniki, stworzyć nowe korytarze rowerowe. Poprawione mają być warunki ruchu transportu zbiorowego – mówi Wiśniewski.

Porządkowanie przestrzeni

Jak wylicza Poznań, porządkowanie przestrzeni miejskiej dotyczyć będzie nie tylko pojedynczych ulic (Głogowska, Jeżycka, Poznańska), ale też całych obszarów (Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki). Poprawie ulegać będą także kwestie wzajemnej widoczności pieszy – kierowca (likwidacja miejsc w odległości 10 m od przejścia, doświetlanie przejść, przejścia aktywne).



Na zmianach ul. Garbary, gdzie pomiędzy ul. Małe Garbary a Długa, powstaje buspas, zyskają także piesi. Zmieni się bowiem sposób parkowania, piesi będą mieli zapewnione do poruszania się szersze chodniki, a całość uzupełni zieleń i mała architektura. Piesi odczują również wprowadzone do do końca sierpnia, uspokojenie ruchu na ul. Głogowska (odc. Stablewskiego – Berwińskiego).

Do końca 2020 roku zmiany widoczne będą na ulicach: Poznańskiej i Jeżyckiej, Libelta (pomiędzy al. Niepodległości a placem Cyryla Ratajskiego), Młyńskiej (Nowowiejskiego – Solna), Krakowskiej, Łąkowej, Kwiatowej i Karmelickiej. Na uliczkach wewnątrz kwartał: Małe Garbary – Garbary – Zielona – Lewandowskiej – Aleje Marcinkowskiego. wdrożona zostanie strefa zamieszkania. Ruch zostanie także uporządkowany na Śródce oraz na Wildzie i Łazarzu, gdzie jesienią uruchomiona będzie Strefa Płatnego Parkowania.



Bezpieczniej przy szkołach


Czas zamknięcia szkół w związku z pandemią, to idealny czas na dopracowanie programu bezpieczeństwa przy szkołach. Zmiany dotyczą nie tylko bezpiecznych przejść dla pieszych, ale także kwestii parkowania i prędkości pojazdów. Podjęto działania mające na celu wprowadzenie pilotażowego projektu tzw. "ulic przyszkolnych", polegającego na ograniczeniu ruchu samochodowego przed szkołą i tym samym zwiększeniu bezpieczeństwa uczniów. Zakłada on tymczasowy zakaz wjazdu w godzinach przed rozpoczęciem lekcji (model zaczerpnięty z Wiednia).
Znaczące zwiększenie środków na 2020 r. umożliwi wykonanie kilkunastu projektów poprawy bezpieczeństwa w rejonie szkół. W pierwszej kolejności, jeszcze w tym roku szkolnym poprawa nastąpi w okolicach SP 77 (Hetmańska/Dmowskiego) i SP 38 i 83 (ul. Brandstaettera.

Okres wakacji wykorzystany będzie na wprowadzenie zmian na ul. Szamotulskiej, przy Ośrodku Szkolno–Wychowawczym, oraz na os. Piastowskim.

Kolejne zmiany realizowane będą przy szkołach podstawowych numer: 82 (ul. Krakowska), 23 (ul. Jeżycka), 4 (ul. Rawicka), 55 (ul. Szpaków), 56 (ul. Tarnowska), 74 (ul. Trybunalska), 90 (ul. Chociszewskiego), 48 (ul. Sarmacka), 70 (ul. Piękna) oraz Niepublicznej Szkole Podstawowej Da Vinci (ul. Golęcińska).



Poprawa bezpieczeństwa i sprawności ruchu rowerowego

Działania, które należy podjąć w celu stworzenia podstawowej sieci dróg rowerowych tworzących spójny system transportowy zostały określone w Programie Rowerowym Miasta Poznania. Sieć ta jest szczególnie istotna w okresie nałożonych ograniczeń na transport zbiorowy. Rower zapewnia bowiem sprawne poruszanie się po mieście z zachowaniem odpowiedniego dystansu. Podejmowane działania mają na celu scalenie sieci dróg rowerowych i poprawę bezpieczeństwa rowerzystów.

Na Starym Mieście do końca roku uruchomiona zostanie brakująca część Rowerowej Obwodnicy Centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej. To jedna z najważniejszych tras rowerowych z Programu Rowerowego, do której podłączone są wszystkie Trasy Główne z poszczególnych dzielnic. Przejazd rowerem przez Stare Miasto ułatwi też dopuszczenie jazdy rowerem po powstającym buspasie na ul. Garbary.

Na Grunwaldzie już jesienią będzie można skorzystać z powstającej obecnie drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej (odc. Słoneczna – Jugosłowiańska). Dzięki temu rowerzyści będą mieli do dyspozycji ponad 3 – kilometrową drogę wzdłuż ul. Grunwaldzkiej do centrum.
Ułatwiony zostanie ruch rowerowy z Rataj do centrum w związku z przebudową ronda Rataje. Na moście Królowej Jadwigi, na czas przebudowy ronda Rataje, powstaną wydzielone pasy rowerowe. Zapewniona zostanie ciągłość ruchu rowerowego wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej.

Do końca 2020 r. zostanie zakończona trwająca budowa drogi rowerowej na ul. Dolna Wilda (odc. Żelazka – Półwiejska). Na jednokierunkowych ulicach Wildy pojawią się kontraruchy – w związku z wprowadzeniem Strefy Płatnego Parkowania.

Dla ułatwienia poruszania się rowerem po wschodnich Jeżycach, powstanie brakujący odcinek kontraruchu na ul. Sienkiewicza. W północnej części Jeżyc rowerowe zmiany pojawią się na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej (kontrapasy i kontraruch).



Mieszkańcy Łazarza będą mogli korzystać z pasów rowerowych na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego) oraz kontraruchów i kontrapasów na jednokierunkowych ulicach wprowadzanych wraz ze Strefą Płatnego Parkowania.

Kolejnych ułatwieniem będzie nowa trasa rowerowa po ulicach z uspokojonym ruchem, umożliwiająca dojazd z Łazarza i Wildy do centrum, po ul. Składowej, Towarowej i Taylora. Zostanie to osiągnięte dzięki wprowadzeniu kontrapasa na ul. Taylora i rowerowemu połączeniu ulic SKładowej i Taylora po obu stronach Al. Niepodległości. Trasa ułatwi też dojazd z centrum do dworca PKP/PKS.

Dodatkowo rowerzyści będą mogli się poruszać po wszystkich wprowadzanych buspasach – m.in. na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie.

Wydzielone pasy rowerowe powstaną również przy okazji przebudowy ronda Rataje – na moście Królowej Jadwigi wraz z zapewnieniem ciągłości ruchu rowerowego wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej. Dwumetrowe pasy rowerowe powstaną także na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego),

Buspasy i ułatwienia dla komunikacji

Na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie wprowadzono już buspasy i śluzy, które ułatwią poruszanie się autobusów po rozpoczęciu zasadniczych prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice. Takie udogodnienia już są wprowadzane, a ostatecznie powstaną na ulicach: Murawa, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Serbskiej, Mieszka I, Wiechowicza, Stoińskiego i Lechickiej. Trwają prace przy wymianie nawierzchni i w najbliższych tygodniach uruchomiony zostanie buspas na ul. Garbary – od Małych Garbar do ul. Długiej. Do końca czerwca siatka buspasów uzupełniona będzie o odcinek biegnący od Cytadeli. Autobusy będą miały ułatwiony przejazd ul. Garbary od ul. Armii Poznań do Grochowych Łąk.



W wakacje wdrożona zostanie czasowa organizacja ruchu związana z przebudową ronda Rataje oraz na ul. Głogowskiej. Powstaną buspasy na moście Królowej Jadwigi oraz ul. Piłsudskiego, a na Łazarzu – pomiędzy Stablewskiego i Berwińskiego – wydzielone od ruchu samochodowego zostanie torowisko.

Do końca roku zmieni się organizacja ruchu w rejonie przystanku Sielska na Górczynie. Samochody pojadą jednym pasem i będą zatrzymywane na światłach przed skrzyżowaniem z Sielską, jeśli na przystanek wjedzie tramwaj. To znacząco poprawi się komfort i bezpieczeństwo pasażerów wsiadających i wysiadających z tramwajów. Na całym odcinku od ul. Palacza aż do ul. Ściegiennego torowisko zostanie wydzielone. Dotychczas w tym miejscu ruch samochodowy mógł odbywać się po wspólnym pasie z tramwajami, jednak powodowało to blokowanie i spowalnianie ruchu tramwajów (szczególnie przy dojeździe do ul. Sielskiej).

Nowe buspasy ułatwią również poruszanie się autobusów na ul. Przybyszewskiego (odcinek Marcelińska – Bukowska), a także na al. Niepodległości. W tym ostatnim przypadku newralgicznym miejscem są okolice skrzyżowania z ul. Libelta.

Dzięki tym udogodnieniom poruszanie się autobusów będzie płynniejsze co wpłynie nie tylko na punktualność, ale także koszty eksploatacyjne (paliwo, efektywność pracy kierowców, liczba niezbędnych pojazdów do obsługi). Jest to szczególnie istotne w obecnej sytuacji, przy mocno ograniczonych wpływach z biletów związanych z epidemią koronawirusa.

Kontynuowane będzie też wspieranie rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, budowa parkingów "Park&Ride" oraz stymulowanie powstawania parkingów kubaturowych poprzez m.in. rozwijanie obszarów objętych Strefą Płatnego Parkowania.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5