Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań: Wiadukty-widma jak relikty starej władzy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-12-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Poznań: Wiadukty-widma jak relikty starej władzy
© Marek and Ewa Wojciechowscy / Trips over Poland / CC-BY-SA-3.0, 2.5, 2.0, 1.0 & GDFL
W ramach przebudowy torowisk przed Euro na ul. Grunwaldzkiej w Poznaniu powstały trzy wiadukty-widma pod trzecią ramę komunikacyjną. Sprawę bada już Komisja Europejska, a miastu grozi zwrot nawet 100 mln zł unijnej dotacji.

Wiadukty, o których mowa, powstały nad dziurą w ziemi. W tym miejscu zaplanowano przebieg III ramy komunikacyjnej, jednak połączenie ulic pod wiaduktem miałoby nastąpić dopiero po 2030 roku. W tym kontekście budowa wiaduktów – dwóch drogowych i jednego kolejowego, wydaje się bezzasadna. Sprawą zainteresowała się już Komisja Europejska, która dopytuje o sens ponoszenia na ten cel wydatków. Prosi tez o potwierdzenie, że w budżecie i Wieloletniej Prognozie Finansowej są zabezpieczone środki na budowę trzeciej ramy.

Na pomysł budowy na ul. Grunwaldzkiej wiaduktów wpadli przedstawiciele byłych już władz miasta. Sugerowali oni wówczas, że rezygnacja z tej inwestycji może skutkować utratą unijnych funduszy. Paradoksalnie stało się jednak odwrotnie i to właśnie te wiadukty mogą wstrzymać unijne dotacje na remont torowisk.

Cały projekt kosztował 244 mln zł. Unia Europejska dołożyła do niego ok. 100 mln zł. Na same wiadukty wydano ok. 10 mln zł. Urząd miasta uspokaja, że o zwrot całego dofinansowania raczej nie trzeba się martwić, ale konieczny jest zapis w Wieloletniej Prognozie Finansowej o budowie drogi na os. Kopernika, biegnącej częściowo pod wiaduktami. Koszt tej inwestycji to 180 mln zł. Projekt wpisano do budżetu praktycznie na ostatnią chwilę.

Problem polega na tym, że jest on jednocześnie niezgodny z planem transportowym i wcześniejszymi założeniami miasta. Według założeń owego projektu, pod wiaduktami miałyby jeździć bowiem szybkie autobusy (tzw. BRT). Tymczasem zgodnie z wcześniejszymi dokumentami, na os. Kopernika ma jechać tramwaj.

Jeśli radni usuną z planów drogę na os. Kopernika, Poznań może stracić unijne dofinansowanie do inwestycji. Obecny prezydent obiecuje, że skupi się znalezieniu rozwiązań, by uratować dotację. WPF najprawdopodobniej ulegnie kolejnym modyfikacjom.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Zaczyna znikać tramwajowy wiadukt Przybyszewskiego

Komunikacja

Łódź: Pierwsza nitka wiaduktu nabiera kształtów

Komunikacja

Łódź: Przybyszewskiego – pierwsze podpory nowego wiaduktu

Komunikacja

Poznań: III rama powinna powstać?

Komunikacja

Poznań: III rama powinna powstać?

Olga Plesińska 18 marca 2016

Zobacz również:

Łódź: Zaczyna znikać tramwajowy wiadukt Przybyszewskiego

Komunikacja

Łódź: Pierwsza nitka wiaduktu nabiera kształtów

Komunikacja

Łódź: Przybyszewskiego – pierwsze podpory nowego wiaduktu

Komunikacja

Poznań: III rama powinna powstać?

Komunikacja

Poznań: III rama powinna powstać?

Olga Plesińska 18 marca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5