Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań. Nie będzie nowej ulicy Królowej Jadwigi

Dalej Wstecz
Autor:

Olga Plesińska

Data publikacji:
2016-04-08 07:58
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poznań. Nie będzie nowej ulicy Królowej Jadwigi
Poznańfot. Monika Mężyńska, commons.wikimedia.org, CC BY-SA 2.5
Od lat władze Poznania planowały kompleksową przebudowę ciągu ulic Matyi – Królowej Jadwigi. Miał być priorytet dla transportu publicznego i renowacja infrastruktury tramwajowej. Na razie nie będzie nic. Miasto wycofało się z realizacji inwestycji. Może to lepiej, biorąc pod uwagę, że projekt był wielokrotnie krytykowany.

Projekt przebudowy ciągu Matyi – Królowej Jadwigi, czyli ulic stanowiących trzon I ramy komunikacyjnej miasta, miał być dofinansowany przez Unię Europejską w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014–2020. Mógł otrzymać środki jako projekt rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego. Obszar ten jest objęty planem integracji systemu transportu zbiorowego Rataje – Franowo.

Według informacji BIP, projekt przewidywał przebudowę ulicy Królowej Jadwigi na odcinku od ulicy Matyi do ronda Rataje, wraz ze skrzyżowaniami ulic: Wierzbięcice, Niepodległości, Dolna Wilda, Górna Wilda, Półwiejska, Droga Dębińska, Strzelecka. Na całej długości, według autorów planu, przebudowa miała być przeprowadzona pod kontem nadania priorytetu transportowi publicznemu. Przewidziana była także renowacja infrastruktury tramwajowej, również węzłów Półwiejska i AWF. Miały powstać krytykowane przejścia podziemne, zaś w celu usprawnienia ruchu na moście Królowej Jadwigi planowano wydzielenie wspólnych pasów autobusowo – tramwajowych. Poznańskie Inwestycje Miejskie miały wyłonić wykonawcę całego przedsięwzięcia. Aktywiści miejscy i urbaniści krytykowali ten projekt jako nieprzystający do wizji nowoczesnego miasta, zakorzeniony w modernistycznej wizji rodem z lat 60 XX w.

Miasto się wycofuje

Wiceprezydent Maciej Wudarski powiedział niedawno Wyborczej, że miasto, choć projekt wstrzymało, wcale nie zamierza go porzucić na dobre. Nie jest jednak jasne, kiedy ewentualnie miało by nastąpić wznowienie realizacji inwestycji. Wudarski tłumaczył, że założenia planu nakładały na projektantów obowiązek analizy zasadności budowy przejść podziemnych. Z tego powodu projekt został wycofany z budżetu miasta. Wiceprezydent mówił, że miasto obecnie prowadzi analizy układów komunikacyjnych w kilku lokalizacjach w Poznaniu. Między innymi analizowana jest kwestia buspasa na Garbarach, który kończyłby się właśnie na skrzyżowaniu z Królowej Jadwigi.

Nie wiadomo jednak, dlaczego prowadzone obecnie analizy wykluczają możliwość przeprowadzenia jeszcze jednej, potrzebnej w tym projekcie. Przeciwko podziemnym przejściom protestowali członkowie stowarzyszenia „Wildzianie”. Uważali je za poważne utrudnienie dla osób niepełnosprawnych i osób z dziećmi w wózkach. To od nich wyszedł pomysł wytyczenia pasów, które umożliwiałby przejście „górą”.

Plan prosamochodowy?

Włodzimierz Nowak z „My Poznaniacy” nie jest zmartwiony tym, że miasto nie przystąpiło do realizacji tego pomysłu. Jego zdaniem rzeczywisty wpływ przebudowy trasy na organizację ruchu w tej części miasta byłby wprost odwrotny do tego deklarowanego na poziomie planu. Jego opinia jest tak różna od opinii planistów, że można odnieść wrażenie, że mówimy o zupełnie innej inwestycji.

– Cały plan Rataje, wziąwszy pod uwagę ich wielkość, był jednym wielkim nieporozumieniem, albo próbą poprawy atrakcyjności gruntów skupowanych od lat przez inwestorów gruntowych na Szczepankowie i Pokrzywnie. Jedyne, co realnie próbowano zrobić, to ukryć koszty inwestycji prosamochodowych w środkach unijnych. Częścią tego planu były pomysły na Królowej Jadwigi – twierdzi Nowak.

W jaki sposób projekt zakładający priorytet transportu publicznego może być prosamochodowy? – Indukcja ruchu samochodowego może następować przez ułatwienia fizyczne, czy organizacyjne. Może się odbywać nawet wyłącznie za sprawą ułatwień psychologicznych, jak na przykład dwupasmowe wylotówki na przedmieścia, które długofalowo nie poprawiają sytuacji, bo sprawiają, że samochodów przybywa – uważa działacz.

Nowak patrzy na projekt Królowej Jadwigi w szerokim kontekście. Jego zdaniem priorytety inwestycyjne dla Poznania, zapisane 16 lat temu, stawiały sobie za cel rozbudowę sieci tramwajowej, która miała się powiększać aż o 1,5 kilometrów rocznie. Dotychczas powstało 7 kilometrów, zaś miejsca wymagające natychmiastowej poprawy komunikacji: Naramowice, Podolany-Strzeszyn Grecki, Główna-Bałtycka, Os. Kopernika, Os. Przemysła, Falista, obszar centrum w obrębie Ratajczaka, 3 Maja, Młyńskiej, Garbar oraz wymagające integracji przedmieścia, nadal nie zostały „ruszone”. – Powinniśmy usprawnić sieć, zwiększyć ekonomikę przewozów oraz elastyczność. Musimy się przygotować na strumienie pasażerów z nowych dzielnic, czekających na podłączenie do sieci tramwajowej Tymczasem prowadziliśmy projekt na osi o całkiem dużej sprawności, bez istotnych w skali miasta kolizji, gdzie wystarczą korekty i remonty. Królowej Jadwigi ma jeden problem. Jest nim złe sterowanie ruchem, dopuszczające wykorzystywanie jej do tranzytu międzydzielnicowego. To rola II ramy – komentuje.

Co dalej?

Nie ma póki co informacji o alternatywnych planach zmian na Królowej Jadwigi. Miasto nie chce się w tym temacie wypowiadać. Po deklaracji Macieja Wudarskiego, że projekt nie został porzucony „na zawsze” nie padły żadne konkrety. Miejmy nadzieję, że nim padną urzędnicy przeanalizują postulaty i wątpliwości mieszkańców Wildy i działaczy miejskich.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Przestrzeń

Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2016

High Line - od Alei Śmierci do modnej okolicy

Przestrzeń

High Line - od Alei Śmierci do modnej okolicy

Marcin Żywiałkowski 04 kwietnia 2016

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie

Mobilność

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie

Jakub Dybalski 01 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5