Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań: Infrastruktura od dawna jest projektowana pod długie tramwaje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
30-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań: Infrastruktura od dawna jest projektowana pod długie tramwaje
fot. Dawid Skonieczka - Private collection of photos, lic. CC BY 3.0
Przystanki na kilku poznańskich liniach tramwajowych są przystosowane do obsługi taboru 45-metrowego. Miasto prowadzi obecnie analizy możliwości wprowadzenia tak długich tramwajów do ruchu. Miałyby one pomóc rozładować tłok m.in. na liniach kursujących po trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

W zeszłym tygodniu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu poinformowało o wstępnych planach kupienia tramwajów o długości 45 metrów. Przewoźnik zestawił skład z trzech wagonów 105Na, by sprawdzić, czy infrastruktura umożliwia regularną eksploatację taboru o zwiększonej pojemności. MPK tłumaczy, że na kilku liniach popyt przekracza obecnie podaż, a przepustowość niektórych odcinków jest wyczerpana.

Infrastruktura projektowana z myślą o 45-metrowcach od lat

– Do odcinków sieci tramwajowej o ograniczonej obecnie przepustowości należy nie tylko cała trasa PST [Poznańskiego Szybkiego Tramwaju – do pętli Jana III Sobieskiego], ale także węzły i odcinki: Fredry, most Teatralny, most Dworcowy, Gwarna, Roosevelta, Kórnicka, rondo Rataje itd. – wylicza Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Zapewnia nas przy tym, że pomysł wprowadzenia do ruchu tramwajów 45-metrowych nie jest nowy. – Monitorując na bieżąco stan sieci komunikacyjnej, przepustowość węzłów rozjazdowych i napełnienie pojazdów, od dawna widzimy potrzebę wprowadzenia do obsługi pasażerskiej takich wagonów – mówi.

Przedstawicielka ZTM twierdzi także, że już od lat w wytycznych przekazywanych projektantom nowych i przebudowywanych tras znajduje się zapis o konieczności projektowania infrastruktury uwzględniającej platformy przystankowe przystosowane do tego rodzaju taboru. – Co istotne, wytyczne te są na bieżąco realizowane. Dzięki temu przystosowane do obsługi tramwajów o długości 45 metrów są nie tylko przystanki na trasach PST i na Franowo, ale również m.in. zmodernizowane w ostatnich latach przystanki na węzłach rondo Kaponiera, most Dworcowy, Poznań Główny oraz Półwiejska i AWF – wylicza.

Długie wagony potrzebne nie tylko na PST

Aktualnie przebudowywany jest przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju przy moście Teatralnym. – Po zakończeniu prac również będzie miał on odpowiednią długość – zapowiada nasza rozmówczyni. ZTM myśli o skierowaniu najdłuższych w historii Poznania wagonów m.in. na linie 12 i 16 – obie kursujące po PST. Poza „PeSTką” 45-metrowe tramwaje miałyby jeździć np. na „szóstce” z Junikowa na Miłostowo.

Zakup takiego taboru jest obecnie jedynie rozważany. Agnieszka Smogulewska wskazuje jednak na oczywiste zalety takiego rozwiązania. – Obecnie wykorzystywane tramwaje 32-metrowe mogą pomieścić ponad 200 pasażerów. Tramwajem o długości 45-metrów można byłoby jednorazowo przewieźć nawet 300-350 osób – mówi.

Obecnie trwa przygotowywanie analiz

Ostateczne decyzje jeszcze jednak nie zapadły. – W związku z koniecznością sprawdzenia możliwości technicznych wprowadzenia nowego, dłuższego rodzaju taboru z inicjatywy ZTM podjęto decyzję o rozpoczęciu szczegółowych analiz. Analizy te mają być materiałem wyjściowym do stworzenia projektów budowalno-wykonawczych przystanków i określania kosztów ich realizacji – tłumaczy rzecznik prasowy ZTM. Badania prowadzi obecnie MPK.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Wciąż dużo torowisk do remontu

Przestrzeń

Poznań. Wciąż dużo torowisk do remontu

Jakub Rösler 23 czerwca 2023

Poznań licytuje stare rowery miejskie

Mobilność

Poznań licytuje stare rowery miejskie

Redakcja/inf. pras. 15 marca 2023

Poznań. Prawie 227 mln pasażerów w komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Poznań tnie tramwaje w międzyszczycie

Komunikacja

Poznań tnie tramwaje w międzyszczycie

Jakub Rösler 20 stycznia 2023

Zobacz również:

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Wciąż dużo torowisk do remontu

Przestrzeń

Poznań. Wciąż dużo torowisk do remontu

Jakub Rösler 23 czerwca 2023

Poznań licytuje stare rowery miejskie

Mobilność

Poznań licytuje stare rowery miejskie

Redakcja/inf. pras. 15 marca 2023

Poznań. Prawie 227 mln pasażerów w komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Poznań tnie tramwaje w międzyszczycie

Komunikacja

Poznań tnie tramwaje w międzyszczycie

Jakub Rösler 20 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5