Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Do Plewisk będzie tunel, a co z tramwajem?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Jan Gładysiak

Data publikacji:
29-09-2017
Ostatnia modyfikacja:
01-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Przejazd kolejowy na granicy Poznania i Plewisk od lat utrudnia komunikację na tej ruchliwej trasie. Przez lata planowano, że powstanie tam wiadukt, teraz wiadomo, że będzie to tunel z węzłem komunikacyjnym. Społecznicy apelują o to by równocześnie rozpocząć prace nad przedłużeniem do nowego węzła tramwaju z pętli na Junikowie.

Wybudowania bezkolizyjnego przejazdu przez linię kolejową Poznań-Berlin w ciągu ulicy Grunwaldzkiej od lat domagają się mieszkańcy Poznania i gminy Komorniki, którzy codziennie z niego korzystają. Powstały nawet wstępne koncepcje budowy wiaduktu nad linią kolejową E20, ale już wiadomo, że wiaduktu nie będzie, zamiast niego powstanie tunel pod torami, a wraz z nim węzeł przesiadkowy. Zastąpienie wiaduktu tunelem to efekt analizy przeprowadzonej przez nowe władze Poznania. Tunel jest dużo tańszy, nie ingeruje w krajobraz, a jego budowa nie będzie wymagała wstrzymania ruchu kolejowego, a także samochodowego.

Tunel, który powstanie konstrukcyjnie będzie podobny do tego przy stacji Poznań Dębiec, tylko krótszy i będzie przebiegał równolegle do obecnego przebiegu ul. Grunwaldzkiej, po jej zachodniej stronie. Znajdzie się w nim jedna jezdnia dla samochodów oraz na osobnej półce droga dla rowerów i pieszych. Cały obiekt ma być przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Oprócz tego na powierzchni powstaną na nowo przystanki na trasie kolejowej, a od ul. Wołczyńskiej pętla autobusowa oraz parking park&ride na ok. 350 samochodów i bike&ride. Wstępny koszt inwestycji to ok 60-70 mln zł, najpóźniej do stycznia 2019 r. będzie wiadomo czy projekt uzyska unijne dofinansowanie.

Tunel gotowy za pięć lat

Inwestycję będzie prowadzić spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, a jej finansowanie oprócz środków unijnych ma pochodzić z budżetów trzech samorządów: miasta Poznania, gminy Komorniki i powiatu poznańskiego. Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły już kto zaprojektuje węzeł, będzie to francuska spółka Safege, która wyceniła wykonanie określonych w ogłoszeniu przetargowym prac na niespełna 1,4 mln zł. Zadeklarowała również skrócenie o 30 dni jednego z etapu prac projektowych. Oznacza to, że kompletny program funkcjonalno-użytkowy wraz z ostateczną decyzją o uwarunkowaniach środowiskowych będą gotowe na przełomie lipca i sierpnia przyszłego roku.

Spółka Safege będzie miała również za zadanie opracowanie projektu budowlanego wiaduktu kolejowego (tunelu drogowego) wraz z układem drogowym, budowy i przebudowy infrastruktury podziemnej i naziemnej, parkingów, infrastruktury autobusowej przy peronie kolejowym w kierunku Poznania, a także projektu zagospodarowania terenu z małą architekturą i zielenią. Sporządzi też m.in. kosztorys inwestorski oraz harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji inwestycji.

Projekt budowlany z kosztorysami oraz wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej lub pozwolenia na budowę wykonawca powinien dostarczyć do końca przyszłego roku. Realizację prac budowlanych zaplanowano na trzy lata, a więc najpóźniej do 2022 roku inwestycja powinna zostać ukończona.

Przy okazji tramwaj?

Projekt przeszedł już konsultacje z mieszkańcami, jednak po nich co raz głośniej słychać postulat przedłużenia linii tramwajowej do nowego węzła przesiadkowego. Jeszcze przed konsultacjami o tę sprawę pytał szefów PIM radny miejski Łukasz Mikuła. Radnemu chodziło o to, czy planowany węzeł wykluczy w przyszłości przedłużenie tramwaju z pętli na Junikowie do torów, a w przyszłości być może do Plewisk. Zdaniem PIM po wybudowaniu nowego węzła z tunelem pozostanie rezerwa terenu na tramwaj.

Postulat podnoszą też organizacje społeczne. Pięć z nich: Inwestycje dla Poznania, Prawo do Miasta, Rowerowy Poznań, Ulepsz Poznań i Urbanator wystosowało apel do prezydenta miasta w tej sprawie. Społecznicy przypominają, że przed niedawną przebudową trasy tramwajowej w ul. Grunwaldzkiej do pętli na Junikowie, apelowano, by przedłużyć ją do stacji kolejowej Poznań Junikowo. Tak się jednak nie stało, dlatego zdaniem społeczników nie warto tego błędu popełniać ponownie.

W ich opinii udrożnienie przejazdu dla samochodów sprawi, że korki przeniosą się w głąb miasta, a zaprojektowany węzeł przesiadkowy z powodu braku tramwaju nie będzie realną alternatywą, bo pasażerowie do tramwaju będą musieli podjechać 800 metrów autobusami. Z tego powodu stowarzyszenia apelują, by równocześnie z wdrażanym projektem tunelu rozpocząć prace nad przedłużeniem linii tramwajowej do nowego węzła przesiadkowego. Podobny postulat zgłasza też poznański poseł Bartłomiej Wróblewski.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5