Brno ma już oferty w przetargu na wykonawcę budowy nowej linii tramwajowej do dzielnicy Kamechy. Trasa ma mieć długość około 1,4 km, jej częścią będzie ok. 320-metrowy tunel. Wszystkie oferty są niższe od szacowanej przez miasto wartości. Tramwaje nową linią mają pojechać w 2027 roku.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) prowadzi przetarg na duży projekt tramwajowy. W planach jest budowa
zupełnie nowej linii tramwajowej od przystanku Ečerova w Bystrecu do osiedla Kamechy. Inwestycja wyceniana była na 2,5 mld czeskich koron, czyli ponad 430 mln zł. Do zamawiającego wpłynęły już cztery oferty. Nazwy firm nie są w Czechach na tym etapie jawne. Wiadomo jednak, że najtańsza oferta opiewa na 1,84 mld koron (ok. 314 mln zł), zaś druga w kolejności jest o 34 mln koron droższa (ok. 372 mln zł). Najdroższa oferta, która w dalszym ciągu mieści się w budżecie miasta, wynosi natomiast 2,27 mld koron (ok. 390 mln zł). Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Brno oczekuje, że Unia Europejska wniesie znaczący wkład finansowy w budowę linii tramwajowej z Programu Operacyjnego Transport.
Nowa linia tramwajowa o długości 1420 metrów połączy się z istniejącą pętlą tramwajową Ečerova w Bystrecu. Będzie przebiegać wzdłuż ulicy Vejrostova, a następnie w tunelu o długości 320 metrów pod ulicą Říčanská. Trasa zakończy się nową pętlą tramwajową na skrzyżowaniu ulic Hostislavova i Kamechy. Powstaną trzy nowe przystanki tramwajowe – Ruda, Říčanská i pętla Kamechy . Cały teren zostanie zagospodarowany, aby w przyszłości zapewnić mieszkańcom Bystrki i Kamecha wiele możliwości aktywnego spędzania czasu i wypoczynku.
Według dokumentacji przetargowej, DPMB przewiduje, że rozpoczęcie budowy nastąpi jesienią tego roku a zakończenie w grudniu 2027 roku. – Dzielnica mieszkaniowa Kamechy wciąż się rozwija i rozbudowuje. W zakresie usług transportowych mieszkańcy są uzależnieni od transportu indywidualnego lub linii autobusowych, co dla wielu oznacza także kilka przesiadek. Przedłużenie linii tramwajowej oznaczać będzie bezpośrednie połączenie z centrum miasta i zwiększenie przepustowości połączeń – mówiła Markéta Vaňková, burmistrz Brna, po tym jak miasto pozyskało decyzję o warunkach zabudowy.
Warto podkreślić, że w ostatnich latach Brno zasłynęło z tuneli tramwajowych. Prawie półkilometrowy tunel został otwarty wiosną w dzielnicy Žabovřeská (odcinek Pisárky – Komín), kiedy pierwotna planowana linia tramwajowa musiała ustąpić miejsca budowie obwodnicy. Także w zeszłym roku otwarto stumetrowy tunel na linii do Kampusu Bohunice.