Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Pomysł PKP na PKS: m.in. komunikacja zastępcza i ostatniej mili

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-01-15 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pomysł PKP na PKS: m.in. komunikacja zastępcza i ostatniej mili
fot. MJ
Ministerstwo Aktywów Państwowych chce skonsolidować działające jeszcze PKS-y w ramach Grupy PKP. PKP SA ma już pierwsze pomysły na funkcjonowanie dywizji autobusowej. Na początkowym etapie miałaby obsługiwać komunikację zastępczą, a docelowo uzupełniać kolej w ramach tzw. transportu pierwszej i ostatniej mili. – Misją dywizji autobusowej będzie zapewnienie komunikacji autobusowej na obszarach pozbawionych kolei oraz w relacjach, w których połączenie autobusowe będzie stanowiło lepszą ofertą dla pasażera. Zależy nam na tym, aby przewozy kolejowe i komunikacja autobusowa były względem siebie komplementarne – mówi Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP SA.

Rada Ministrów ma zajmować się w tym kwartale projektem rozporządzenia ws. nadzoru m.in. nad PKS-ami. Jak ocenia Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP), które jest odpowiedzialne za przygotowanie projektu, przedsiębiorstwa autobusowe – by dalej funkcjonować – wymagają konsolidacji. Większość miałaby trafić do PKP SA, które posiadają „odpowiednie know-how w zakresie transportu, a także odpowiednie zaplecze analityczne oraz instrumenty finansowe i prawne”. Natomiast PKS-y znajdujące się w stanie upadłości, albo w których Skarb Państwa ma niewielki udział, miałyby trafić do ARP.

Jak się dowiedzieliśmy, po włączeniu do Grupy PKP wybranych przedsiębiorstw PKS oraz przeprowadzeniu niezbędnych analiz i audytów ma zostać wypracowany docelowy model funkcjonowania dywizji autobusowej w strukturach Grupy PKP. Nadzór sprawowany przez PKP SA nad przedsiębiorstwami PKS będzie realizowany w taki sam sposób, w jaki PKP jako spółka-matka nadzoruje inne spółki wchodzące w skład Grupy PKP, poprzez wykonywanie praw z akcji czy udziałów.

Kolej ma już konkretne pomysły na funkcjonowanie PKS-ów w ramach struktury PKP SA. – Chcielibyśmy, aby już na początkowym etapie przedsiębiorstwa PKS mogły świadczyć, obok dotychczas realizowanych usług, z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa, obsługę przewozów pasażerskich w ramach komunikacji zastępczej. Tego rodzaju komunikacja uruchamiana jest np. w czasie modernizacji linii kolejowych czy w sytuacjach awaryjnych, związanych np. z utrudnieniami w ruchu. W zamyśle takie usługi mogłyby być świadczone nie tylko dla PKP Intercity, ale także dla przewoźników samorządowych czy komercyjnych – mówi Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP SA.

Autobusy PKS mogłyby też dowozić do pociągu, zwiększając tym samym zasięg komunikacji szynowej. – Docelowo skonsolidowane w ramach Grupy PKP spółki, poprzez świadczenie usług przewozowych, będą mogły uzupełniać komunikację kolejową na tzw. pierwszej i ostatniej mili, dzięki czemu publiczny transport zbiorowy, obejmujący przewozy kolejowe i autobusowe, będzie jeszcze bardziej efektywny. Takie podejście z pewnością przyczyni się do uatrakcyjnienia oferty dla pasażera i zaproponowania mu usługi „od drzwi do drzwi”, co pozwoli skrócić czas podróży i obniżyć łączny koszt przejazdu na całej trasie – dodaje Zgorzelski.

Połączenia kolejowe i autobusowe mają tworzyć komplementarną, a nie konkurencyjną sieć. – Misją dywizji autobusowej będzie zapewnienie komunikacji autobusowej na obszarach pozbawionych kolei oraz w relacjach, w których połączenie autobusowe będzie stanowiło lepszą ofertą dla pasażera. Zależy nam na tym, aby przewozy kolejowe realizowane przez np. przez PKP Intercity czy PKP SKM i komunikacja autobusowa były względem siebie komplementarne, tworząc spójną siatkę połączeń, co pozwoli zapobiec kanibalizacji któregoś ze środków transportu. Bliska współpraca dywizji autobusowej i Grupy PKP umożliwi również wykorzystanie wieloletnich wzajemnych doświadczeń oraz osiągnięcie synergii w wybranych obszarach zarówno w działalności operacyjnej jak i zarządzania organizacjami – wyjaśnia członek zarządu PKP SA.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Furgalski: Sama konsolidacja pekaesów w PKP SA nie przyniesie efektów

Prawo & Finanse

Furgalski: Sama konsolidacja pekaesów w PKP SA nie przyniesie efektów

Witold Urbanowicz 12 stycznia 2021

Rząd proponuje konsolidację PKS-ów pod skrzydłami PKP SA

Prawo & Finanse

Rząd proponuje konsolidację PKS-ów pod skrzydłami PKP SA

Witold Urbanowicz 12 stycznia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5