Partnerzy serwisu:
Komunikacja

„Półtrolejbus” od Iveco w Hanowerze. Będzie powrót „szelek” do miast?

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2018-09-21 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

„Półtrolejbus” od Iveco w Hanowerze. Będzie powrót „szelek” do miast?
fot. MS
„Półtrolejbus” od Iveco w Hanowerze. Będzie powrót „szelek” do miast?
„Półtrolejbus” od Iveco w Hanowerze. Będzie powrót „szelek” do miast?
„Półtrolejbus” od Iveco w Hanowerze. Będzie powrót „szelek” do miast?
„Półtrolejbus” od Iveco w Hanowerze. Będzie powrót „szelek” do miast?
„Półtrolejbus” od Iveco w Hanowerze. Będzie powrót „szelek” do miast?
„Półtrolejbus” od Iveco w Hanowerze. Będzie powrót „szelek” do miast?
„Półtrolejbus” od Iveco w Hanowerze. Będzie powrót „szelek” do miast?
Jednym z ciekawszych pojazdów dedykowanych miastom, gdzie redukuje się emisję spalin, był na targach IAA w Hanowerze elektryczny, przegubowy, 18-metrowy Crealis In-Motion-Charging.

Idea pojazdu jest dość prosta. Autobus, zamiast na przystankach czy w zajezdni, ma być doładowywany z sieci trakcyjnej w trakcie ruchu. Przy tym sieć jest taka sama jak w przypadku trolejbusów, a pantografy w pojeździe także są trolejbusowe. Przez kilka minut obecności „pod prądem”, e-bus będzie w stanie na tyle doładować akumulatory, by możliwe było jego pełne wykorzystanie, bez ograniczeń ruchowych, czyli w taki sam sposób jak autobusów z silnikiem diesla.

Taki system jest na tyle wydajny, że elektryczne zasilanie ma również ogrzewanie i klimatyzacja, co wcale nie jest powszechne, pomimo deklaracji producentów o zeroemisyjności wielu e-busów. W pojeździe zastosowano silnik asynchroniczny o mocy 250 kW. Nie znamy pojemności baterii w autobusie, jednak w możliwości ładowania „na biegu” nie muszą być one liczne i mocne, co pozytywnie wpływa na wagę pojazdu. W autobusie zainstalowano tylną oś ZF połączoną z silnikami elektrycznymi. To z kolei wpłynęło na możliwość bardzo dowolnej aranżacji wnętrza, bez konieczności zastawiania go szafą z silnikiem centralnym. Za te rozwiązania w Hanowerze uhonorowano Crealisa nagrodą „"Sustainable Bus Award 2019”.

Futurystycznie wyglądający autobus (a może „półtrolejbus”?) pokazano w Hanowerze obok innego e-busa firmy Heuliez – będącego częścią Grupy Iveco. Oba samochody mają nieprzeciętny wygląd nie tylko w środku, ale i na zewnątrz. Wygląd to oczywiście rzecz gustu, dlatego nie podejmujemy się jego oceny.

Warto przypomnieć, że system zaprezentowany przez Iveco działa już z powodzeniem w czeskiej Pradze, a podobne zastosowanie zamierza implementować także Gdynia. Będzie jej łatwiej, bo sieć trakcyjną dla trolejbusów już posiada

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zduńska Wola wybiera Iveco

Komunikacja

Zduńska Wola wybiera Iveco

Witold Urbanowicz 30 kwietnia 2018

Do Zduńskiej Woli przyjadą autobusy Iveco

Komunikacja

Do Zduńskiej Woli przyjadą autobusy Iveco

Jakub Dybalski 22 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS