Do niedawna z konsolidacji na rynku słyną Polski Bus. Dzisiaj także PKP Polonus nawiązuje współpracę z mniejszymi przewoźnikami. Ten mazowiecki przewoźnik wraz z PKS Elbląg i PKS Radzyń Podlaski obsługuje cztery trasy w sezonie letnim.
PKS Polonus zdecydował się na skorzystanie z wakacyjnego wsparcia. Od początku lipca trasy z Warszawy do Krynicy Morskiej, Łeby, Darłówka, Grudziądza i Giżycka obsługiwane będą wspólnie przez PKS Polonus, PKS Elbląg i PKS Radzyń Podlaski. Współpraca przewoźników obejmuje m.in. obsługę przez PKS Elbląg i Radzyń Podlaski linii sezonowych PKS Polonus oraz dotychczasowych połączeń do Krynicy Morskiej, realizowanych przez PKS Elbląg. Jednocześnie PKS Polonus wynajął w ramach zawartych umów 7 autokarów wysokiej klasy, w tym 5 z floty PKS Radzyń Podlaski i 2 z taboru PKS Elbląg.
Umowy z partnerami branżowymi zawarte zostały na okres tegorocznych wakacji. – Rynek przewozów autokarowych jest niezwykle konkurencyjny. Wielu mniejszych przewoźników nie wytrzymuje presji cenowej, zwłaszcza w kontekście olbrzymich inwestycji w tabor oraz infrastrukturę dworcową. Paradoksalnie, w tak trudnych warunkach rynkowych, to współpraca między przewoźnikami, a nie zacięta rywalizacja, może przynieść większe korzyści – mówi Andrzej Padziński, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju PKS Polonus.
PKS Polonus systematycznie rozszerza siatkę połączeń autokarowych. Przewoźnik obsługuje już ponad 36 dalekobieżnych tras krajowych. Tegoroczną nowością w rozkładzie jazdy jest również Polańczyk oraz sezonowe, wakacyjne kursy do Kołobrzegu i Zakopanego przez Białkę i Bukowinę Tatrzańską.
Jak zaznacza Padziński, współpraca PKS Polonus z PKS Elbląg i PKS Radzyń Podlaski przyniesie wymierne korzyści dla każdej ze stron. – Przy wspólnej obsłudze połączeń, na których dotychczas konkurowaliśmy, obie strony zyskują. Dla nas oznacza to między innymi podniesienie standardu obsługiwanych linii i możliwości obsługi większej liczby tras wysokiej klasy pojazdami. Z kolei dla naszych partnerów taka współpraca to stałe przychody z obsługiwanych tras, bez konieczności ponoszenia inwestycji w systemy sprzedażowe i marketing – dodaje Andrzej Padziński.
Podobny model zaprezentował ostatnio Polski Bus,
łącząc siły z takimi przewoźnikami jak Żak Express, Garden Service oraz Arriva Bus. Padziński
skomentował to wtedy, że rynek ma swoje ograniczenia, chociażby pod względem liczby autokarów na danej trasie, dlatego czasem współpraca i prowizje ze sprzedaży biletów partnerskich przewoźników są bardziej opłacalne niż wyniszczająca wojna cenowa. Dodał także, że działania konsolidujące mają sens tylko wtedy, kiedy oferta przewozowa i standard podróży, oferowane przez partnerską sieć, są co najmniej porównywalne – a najlepiej, gdyby były nawet wyższe
Jeszcze w lipcu 2016 PKS Polonus
kupi 4 używane autokary niskopodłogowe na potrzeby komunikacji lokalnej, natomiast w czerwcu 2016 roku flotę przewoźnika uzupełniły 3 wysokopokładowe autokary, w tym dwa nowe, 57-osobowe marki Scania Touring oraz jeden używany marki Scania PB, mieszczący 61 pasażerów.