Partnerzy serwisu:
Mobilność

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-10-23 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych
fot. MatteoNL97, lic. CC BY-SA 4.0
Istotną, a stosunkowo rzadko zauważaną korzyścią z autonomizacji środków transportu mogłoby być zwiększenie mobilności osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Dzięki możliwości skorzystania z pojazdu bez kierowcy łatwiejsze mogłoby być poruszanie się po miastach bez asysty np. dla niewidomych. Z aut mogliby korzystać także niepełnosprawni intelektualnie, którzy nie mogą według prawa kierować samochodami tradycyjnymi.

– Prawa osób niepełnosprawnych reguluje konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych uchwalona w 2006 r., a ratyfikowana przez Polskę w 2012 r. – mówił podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta dr Tomasz Kamiński z Instytutu Transportu Samochodowego. Podkreślał, że państwo polskie ma na mocy tego aktu prawa międzynarodowego obowiązek tworzyć m.in. przyjazne dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami rozwiązania transportowe. Jednym z kierunków rozwoju, który mógłby przyczynić się do poprawy sytuacji komunikacyjnej niepełnosprawnych, mogą być w jego opinii technologie dotyczące pojazdów autonomicznych.

Czekamy na piątą klasę autonomizacji

Krótko przypomniał on dotychczasowe etapy wdrażania tych technologii w życie. – Pojazdy pierwszego stopnia autonomizacji zgodnie z klasyfikacją Amerykańskiego Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji rozpoczęły jazdę po drogach Polski i świata w 1992 r., kiedy został wdrożony aktywny tempomat – mówił. – W tej chwili dochodzimy do klasy trzeciej. Pewne pojazdy są już wyposażone w urządzenia, które umożliwiają automatyczne prowadzenie i utrzymanie tego pojazdu w pasie ruchu i automatyczną jazdę za pojazdem poprzedzającym przy zachowaniu bezpiecznej odległości – opisywał.

Pojazdy klasy czwartej miałyby pozwalać na zaangażowanie kierującego w wykonywanie czynności niezwiązanych z ruchem na długie okresy. Piąta klasa oznacza natomiast pełną autonomię. To właśnie przede wszystkim pojazdy z tej ostatniej grupy miałyby móc ułatwić życie osobom o ograniczonych możliwościach prowadzenia samochodu czy całkowicie do tego niezdolnych. Dla części z nich konieczne są dodatkowe ułatwienia niestosowane w innych pojazdach autonomicznych, np. dotyczące wsiadania i wysiadania.

Za dwa, trzy lata autonomiczne pojazdy dla niepełnosprawnych będzie można kupić

– Jest już szereg firm, które tego typu pojazdy, na razie koncepcyjne, przedstawiają. Oczywiście te koncepcje będą wdrażane w życie. Firmy zapowiadają, że za dwa, trzy lata takie pojazdy będą już dostępne na warunkach rynkowych, czyli po prostu będzie można je kupić – mówił Tomasz Kamiński. Wśród koncernów, które chcą produkować tego typu samochody, wymienił on Renault. Pojazdy tego producenta według dzisiejszych koncepcji miałyby nie być wyposażone w kierownicę i jedynie przyjmować polecenia głosowe.

Według przedstawiciela ITS autonomiczne pojazdy mogłyby ułatwić życie nie tylko osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi, ale także z dysfunkcjami narządu wzroku. – Ścieżka do samodzielnego przemieszczania się otworzy się również dla osób ze schorzeniami psychicznymi, które dotychczas nie mogły w pełni korzystać z transportu – przewidywał prelegent.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Pociągi i metro też zostały przetestowane

Komunikacja

Warszawa. Pociągi i metro też zostały przetestowane

Jakub Dybalski 24 sierpnia 2018

Warszawa. ZTM znów zaprasza na testy. Tym razem pociągów

Komunikacja

Warszawa. ZTM znów zaprasza na testy. Tym razem pociągów

Jakub Dybalski 14 sierpnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5