Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Plany dla warszawskiego metra w 2025 roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Plany dla warszawskiego metra w 2025 roku
fot. Metro Warszawskie
W 2023 roku władze Warszawy przedstawiły masterplan, który wyznacza kierunki rozwoju miasta na kolejne dekady, kładąc szczególny nacisk na transport publiczny. Zgodnie z założeniami, do 2050 roku sieć metra ma rozrosnąć się z dwóch do pięciu linii. O planach na rozbudowę w najbliższych latach, ze szczególnym naciskiem na bieżący rok, opowiada Katarzyna Strzegowska, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Masterplan władz Warszawy zakłada, że 17 z 18 warszawskich dzielnic uzyska dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców będzie mieszkać w odległości nie większej niż 1 km od stacji. Założenia mają zostać w całości wykonane do 2050 roku. Tymczasem odpowiedzmy sobie na pytanie, co będzie się w tej sprawie działo w roku 2025 i kilku następnych…

Rozbudowa M2 i prace nad M3 i M4

– W 2026 roku zakończy się budowa linii M2 na Bemowie – we wspomnianym masterplanie założono możliwość przedłużenia jej z jednej strony do Marymontu a z drugiej do Ursusa. Trwają prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową. Przygotowana będzie koncepcja przebiegu linii M4. Powstanie także dokumentacja niezbędna do realizacji planowanej inwestycji. Opracowanie będzie gotowe w 2027 roku. Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem – mówi Katarzyna Strzegowska i dodaje: – Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.

Trwa także przygotowywanie I etapu realizacji linii M3. Dokumentacja ma być gotowa 2027 roku a materiały umożliwią ogłoszenie przetargu na jej budowę.

– Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane – mówi Katarzyna Strzegowska. – Pierwszy odcinek linii M3 będzie miał dokładnie 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Linia M5 w założeniach ma łączyć Ursus z Gocławkiem.

Zmiany w komunikacji po otwarciu nowych stacji

Powstanie nowych linii komunikacyjnych, bardziej wydajnych, wymaga również oczywiście weryfikacji i ponownego rozważenia istnienia ich poprzedników…

– Założenia wstępne już są – były one częścią naszych planów dotyczących zmian w komunikacji naziemnej po „dojechaniu” metra do Bemowa i wymagają doprecyzowania w oparciu o analizy funkcjonowania dzisiejszego układu, z ostatnią stacją metra Bemowo – mówi Katarzyna Strzegowska i doprecyzowuje: – Skierujemy autobusy linii podmiejskich z powrotem do pętli Osiedle Górczewska, tam gdzie będzie pierwsza stacja metra na ich trasie; dziś dojeżdżają do stacji Bemowo. Istotne będzie skomunikowanie ze stacją Karolin nowych osiedli w północnej części Ursusa. Ta stacja stanie się dla tych osiedli najbliższą stacją metra. Dużo będzie jednak zależało od dostępnej wówczas infrastruktury, przede wszystkim układu drogowego w północnym Ursusie.

– Merytorycznie uzasadnione będą również korekty w południowej części Bemowa bo nowe stacje metra po zachodniej stronie ulicy Lazurowej będą w zasięgu osiedli z których dziś pasażerowie autobusami dojeżdżają do stacji Bemowo. Spodziewamy się spadku zainteresowania takimi dojazdami – dodaje Katarzyna Strzegowska.

Pięć linii do 2050 roku

Wygląda zatem na to, że rok 2025 będzie stał pod znakiem rozbudowy linii M2 i przygotowań formalnych do rozpoczęcia prac nad kolejnymi liniami - M3 i M4.

A jak dokładnie będzie to wyglądać w następnych latach? Przypominamy ogólny plan całościowy na rozwój sieci metra w Warszawie:

• budowa nowych stacji metra M1 Plac Konstytucji i Muranów (dodatkowe stacje na istniejących już odcinkach M1 pomiędzy Politechniką a Centrum oraz Ratuszem Arsenał a Dworcem Gdańskim),
• dokończenie trwającej budowy linii metra M2 na Bemowie i dalsza jej rozbudowa, która po przedłużeniu ma dotrzeć do Ursusa, na Żerań i Żoliborz,
• budowa M3 w Warszawie od istniejącej stacji metra Stadion Narodowy przez Grochów i Gocław, a dalej pod Wisłą na Mokotów do PKP Żwirki i Wigury,
• budowa M4 z północy na południe miasta – z Tarchomina przez Marymont, Żoliborz, Śródmieście, Ochotę, Służewiec do Wilanowa,
• budowa M5 ze wschodu na zachód – z Ursusa przez Dworzec Zachodni, Ochotę, Śródmieście, Saską Kępę na Gocławek.


Przypomnijmy, że na tę chwilę metro w Warszawie liczy sobie łącznie 42 kilometry długości. Masterplan zakłada natomiast rozbudowę do aż 112 kilometrów. Liczba stacji zwiększy się natomiast do 103.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Warszawskie Metro ma już 30 lat

Komunikacja

Warszawskie Metro ma już 30 lat

UM Warszawa 04 kwietnia 2025

Warszawa: Krystyna przebiła się do stacji Lazurowa w Dzień Kobiet

Komunikacja

Zobacz również:

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Warszawskie Metro ma już 30 lat

Komunikacja

Warszawskie Metro ma już 30 lat

UM Warszawa 04 kwietnia 2025

Warszawa: Krystyna przebiła się do stacji Lazurowa w Dzień Kobiet

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x