Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Pieszo, na rowerze, a czasem hulajnogą – branża pocztowa od lat działa niskoemisyjnie, teraz z pomocą technologii

Dalej Wstecz
Autor:

Speedmail

Data publikacji:
21-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Speedmail

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Pieszo, na rowerze, a czasem hulajnogą – branża pocztowa od lat działa niskoemisyjnie, teraz z pomocą technologii
fot. Speedmail
Każdego dnia listonosze odpowiadają za doręczanie setek przesyłek listowych, a zdecydowana większość z nich robi to w sposób przyjazny środowisku. Jak wynika z danych operatora pocztowego Speedmail, już dziś 74 proc. doręczeń odbywa się w sposób bezemisyjny - pieszo, na rowerze, hulajnodze lub przy wykorzystaniu komunikacji miejskiej. To efekt nie tylko charakterystyki pracy listonosza, ale też świadomego podejścia firmy i pracowników, którzy minimalizują negatywny wpływ na środowisko. Ekologiczne podejście nie kończy się jednak tylko na wyborze środków transportu. Coraz częściej branża pocztowa wdraża innowacje, takie jak optymalizacja tras doręczeń, w oparciu o dane z GPS, a także w zakresie materiałów i opakowań, takich jak biodegradowalne koperty czy ekologiczne przylgi kurierskie.

– W dzisiejszych czasach, gdy rośnie znaczenie ograniczania emisji CO2, ekologia i efektywność powinny iść ze sobą w parze. Wiele sektorów musi przebudować swoje struktury, wprowadzając rozwiązania przyjazne środowisku. W branży pocztowej takie podejście jest obecne od lat, ponieważ dostawy od dawna realizowane są w sposób niskoemisyjny. Zmiana polega głównie na tym, że dzisiaj jest to coraz bardziej świadome działanie, z jeszcze większym naciskiem na aspekty środowiskowe. Operatorzy pocztowi wdrażają rozwiązania, które nie tylko odpowiadają na potrzeby klientów, ale także jeszcze bardziej wspierają zrównoważony rozwój – mówi Janusz Konopka, Prezes Zarządu Speedmail.

Dane operatora pocztowego pokazują ile przesyłek doręcza się pieszo, a ile samochodem

Aby ograniczyć konieczność korzystania z pojazdów spalinowych, kluczowe jest odpowiednie planowanie rejonów doręczeń. Operatorzy starają się wyznaczać obszary dystrybucji w taki sposób, by listonosze mogli obsługiwać je pieszo lub z wykorzystaniem niskoemisyjnych środków transportu np. rowerów. Takie podejście jest nie tylko przyjazne środowisku, ale również praktyczne – zwłaszcza w centrach dużych miast, gdzie gęsta zabudowa i ograniczenia komunikacyjne utrudniają poruszanie się autem. Warto podkreślić, że od 2030 roku unijne regulacje dopuszczą wjazd do centrów miast wyłącznie pojazdom spełniającym restrykcyjne normy emisji spalin, więc taki sposób planowania stanie się codziennością. Wprowadzenie go już teraz, pozwala lepiej przygotować się do zbliżających się zmian. Jak pokazują statystki prywatnego operatora pocztowego Speedmail ponad 74 proc. listonoszy dostarcza przesyłki listowe w sposób bezemisyjny. Prawie 53 proc. z nich obsługuje rejony pieszo, a około 21 proc. wybiera rower lub hulajnogę. Wśród nich 23 proc. posługuje się samochodem przy doręczeniach przesyłek. Dane Speedmail potwierdzają, że niskoemisyjny model pracy jest dominującym standardem w pracy listonosza.

Optymalizacja procesów transportowych

Optymalizacja procesów dostaw odgrywa ważną rolę w transformacji branży pocztowej w kierunku bardziej przyjaznym dla ludzi i środowiska. Choć transport listów pojazdami zeroemisyjnymi nie zawsze jest możliwy, także w tym obszarze istnieje duży potencjał do poprawy efektywności, ograniczenia zużycia paliwa i redukcji emisji CO₂ – m.in. poprzez właściwe planowanie tras i rejonów doręczeń z wykorzystaniem systemów GPS.

– Dzięki algorytmom bazującym na historii doręczeń i zagęszczeniu przesyłek na danym obszarze jesteśmy w stanie odpowiednio definiować rejony doręczeń. W przypadku przesyłek listowych ma to istotne znaczenie ze względu na dobór odpowiedniego środka transportu lub też możliwości obsługi rejonu pieszo, co jest bardzo częstą praktyką w obszarach miejskich ze zwartą zabudową – podkreśla Janusz Konopka, Prezes Zarządu Speedmail.

Eko-innowacje w materiałach i opakowaniach

Coraz częściej branża pocztowa wdraża także rozwiązania ekologiczne dotyczące kopert, druków oraz etykiet. Jednym z przykładów są biodegradowalne koperty powstające z materiałów pochodzących z recyklingu lub surowców odnawialnych, które po zużyciu mogą zostać ponownie przetworzone lub ulegają naturalnemu rozkładowi. Takie opakowania nie tylko zmniejszają ślad węglowy, ale również odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów, którzy coraz chętniej wybierają usługi i produkty przyjazne środowisku.

Kolejnym przykładem są Green Packs - ekologiczna alternatywa dla tradycyjnych przylg kurierskich, zaprojektowana z myślą o środowisku i zrównoważonym rozwoju – Do ich produkcji wykorzystuje się o wiele mniej surowców, dzięki czemu ograniczają negatywny wpływ na planetę. Są całkowicie wolne od plastiku, co czyni je czystą i przyjazną naturze alternatywą. Ich użycie jest równie proste jak w przypadku standardowych przylg, ale z jedną istotną różnicą – po wykorzystaniu nie trzeba ich odklejać. Całość, wraz z kartonem, może trafić do recyklingu, co znacząco ułatwia proces przetwarzania odpadów. – tłumaczy Maciej Frukacz prezes zarządu firmy Emerson Polska.

Niskoemisyjne doręczenia przesyłek listowych nie są chwilową modą, lecz elementem długofalowej strategii, która odpowiada zarówno na zmiany prawne, jak i rosnące oczekiwania społeczne. Praktyki wdrażane już dziś przez operatorów pocztowych dowodzą, że każdy etap – od produkcji materiałów po finalne doręczenie – może być realizowany w sposób przyjazny środowisku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezes PGL: Lotnictwo przyszłości będzie bardziej zautomatyzowane

Komunikacja

Prezes PGL: Lotnictwo przyszłości będzie bardziej zautomatyzowane

Roman Czubiński 24 września 2025

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Prawo & Finanse

InPost. Odbieranie paczek z ekranu auta

Przestrzeń

InPost. Odbieranie paczek z ekranu auta

InPost 25 sierpnia 2025

Arval i długoterminowy najem rowerów Cargo

Mobilność

Psoboty z logo Pyszne.pl zagrożeniem dla kurierów?

Mobilność

Zobacz również:

Prezes PGL: Lotnictwo przyszłości będzie bardziej zautomatyzowane

Komunikacja

Prezes PGL: Lotnictwo przyszłości będzie bardziej zautomatyzowane

Roman Czubiński 24 września 2025

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Prawo & Finanse

InPost. Odbieranie paczek z ekranu auta

Przestrzeń

InPost. Odbieranie paczek z ekranu auta

InPost 25 sierpnia 2025

Arval i długoterminowy najem rowerów Cargo

Mobilność

Psoboty z logo Pyszne.pl zagrożeniem dla kurierów?

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij