Uchwała gminy Ksawerów zakończyła procesy legislacyjne niezbędne do uruchomienia kolejnej międzygminnej linii łódzkiego systemu połączeń nocnych. Bezpośredni autobus z centrum Łodzi zapewni dojazd do Pabianic w weekendowe noce. Powoli do przodu posuwają się też sprawy związane z planowaną modernizacją podmiejskiego tramwaju.
Jest już pewne, że Pabianice otrzymają po kilkuletniej przerwie autobusowe połączenie nocne z Łodzią. Choć w listopadzie tamtejszy magistrat
zapowiadał, że możliwa jest inauguracja kursów wydłużonej linii N4 jeszcze w 2014 roku, pierwotny termin został przesunięty ze względów proceduralnych. – Planowana data przedłużenia linii N4 z Łodzi do Pabianic to noc z 6 na 7 lutego. Możemy już mówić o konkretnej dacie, ponieważ rada gminy Ksawerów podjęła niezbędną uchwałę upoważniającą wójta do podpisania porozumienia międzygminnego – powiedziała nam Joanna Stelmach, rzecznik prasowy urzędu miejskiego w Pabianicach.
Trzeci autobus nocny poza ŁódźUmowa pomiędzy samorządami obejmuje trzy gminy – Łódź, niewielki Ksawerów i Pabianice. – Radni komisji gospodarki komunalnej i inwentaryzacji pabianickiej rady miejskiej upoważnili prezydenta Pabianic do podpisania tego porozumienia już w połowie grudnia – zaznacza Joanna Stelmach. Dzięki zgodzie trzech stron wydłużona zostanie istniejąca linia N4, która biegnie z peryferyjnego osiedla Nowosolna przez ścisłe centrum miasta i punkt przesiadkowy autobusów nocnych do pętli Chocianowice znajdującej się na granicy Łodzi i gminy Ksawerów. Pabianice będą trzecim kierunkiem pozamiejskim autobusowej komunikacji nocnej – funkcjonujące od lat połączenia spinają Łódź z Andrespolem i Aleksandrowem Łódzkim. Do Zgierza i Ozorkowa kursuje natomiast nocny tramwaj.
Na początku łódzkie MPK obsłuży dwie pary wydłużonych kursów N4 realizowane w weekendowe noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę. – Na całej trasie będzie obowiązywała łódzka taryfa biletowa z granicą strefy miejskiej i podmiejskiej – informuje Joanna Stelmach. Dzięki temu w autobusach obowiązywać będą te same bilety, które uprawniają do przejazdu dzienną linią tramwajową 41 (wewnątrzpabianicki system komunikacji miejskiej funkcjonuje w ramach własnej oddzielnej taryfy).
Powstanie studium wykonalności Tramwaju MetropolitalnegoUruchomienie nocnego połączenia ze stolicą regionu, która pełni także rolę kulturalnego centrum aglomeracji, to pierwsza w tym roku ważna zmiana w pabianickim systemie transportowym. Powoli do przodu posuwają się też sprawy związane z silnie postulowaną przez pabianicki magistrat gruntowną modernizacją podmiejskich tras łódzkiej sieci tramwajowej, w tym odnogi do Pabianic.
W grudniu łódzki Zarząd Dróg i Transportu, który jest liderem wspólnego projektu samorządów – Łódzki Tramwaj Metropolitalny, otworzył oferty w
przetargu na studium wykonalności ŁTM. Najtańsza z nich, opiewająca na sumę 328 tys. zł, złożona została przez warszawski Instytut Kolejnictwa. Pozostali oferenci to – w kolejności zaproponowanych cen – konsorcjum WYG International, WYG Consulting i PHU Telsat, Schuessler – Plan Inżynierzy z Warszawy, International Managment Services z Krakowa i DS Consulting z Warszawy (ten ostatni z ofertą niemal trzykrotnie droższą niż złożona przez IK). Cena stanowi 70% wagi kryterium wyboru, pozostałe 30% przyznane zostanie za merytoryczne aspekty złożonej w formularzu przetargowym koncepcji.