Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje
fot. WU
Głównym przewoźnikiem na liniach kolejowych w metropoliach powinna być kolej aglomeracyjna, a nie regionalna. W dobie rosnących kosztów samorządy powinny uznać transport zbiorowy za finansowy priorytet – uważa prezes zarządu SKM Warszawa Alan Beroud. Jak przyznał, na razie przewoźnik osiągnął maksimum swoich możliwości uruchamiania nowych połączeń.

Wypowiedzi Berouda były częścią debaty podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. – Aby kolej mogła skutecznie integrować aglomerację, konieczny jest organizator i finansowanie. Nas ogranicza przede wszystkim ilość taboru i dostępność finansowania na zakup nowego – poinformował. Obecnie, według prezesa, przewoźnik nie jest już w stanie dalej rozszerzać siatki połączeń.

Finanse to podstawa – a samorządy biednieją

Prezes przewoźnika podkreślił znaczenie współfinansowania transportu przez samorządy. – Integrujemy aglomerację dzięki temu, że ZTM zawiera umowy z poszczególnymi samorządami. Choć niedawno otworzyliśmy połączenia do Piaseczna i Zegrza, już teraz musimy ograniczać ofertę, bo sąsiednie samorządy nie są zainteresowane płaceniem za naszą usługę – stwierdził.

Jak ocenił, przyczyną jest brak środków w budżetach, a lokalne władze nie postrzegają SKM jako swojego priorytetu. Ceny tymczasem rosną. – Za prąd, który stanowi ok. 30% naszych kosztów, płacimy dwukrotnie więcej, niż płaciliśmy (720 zamiast 360 zł za 1 MWh). Rosną też koszty taboru (w ciągu kilku lat z ok. 26 do ok. 45 mln zł za jednostkę tego samego producenta) – wyliczał. Również odpowiedzią na niedobór prowadzących powinny być, jego zdaniem, podwyżki płac.

Zdaniem Berouda rola SKM w obsłudze miasta powinna zostać zwiększona kosztem Kolei Mazowieckich. – Jako przewoźnik aglomeracyjny mamy swoją specyfikę. Wyróżnia nas – między innymi – większa intensywność kursowania, większe przewozy i związane z tym różnice w budowie taboru (większa długość składów, więcej drzwi, mniej miejsc siedzących). Trzeba racjonalnie wykorzystywać środki transportu w zależności od rzetelnie zbadanych potoków pasażerskich. Moim zdaniem pociągi regionalne powinny zatrzymywać się na stacjach krańcowych, a rozprowadzanie ruchu dalej po mieście powinno odbywać się poprzez pociągi aglomeracyjne – stwierdził.

Pewność transportu – konieczna nawet podczas przebudowy

SKM, jako przewoźnik obsługujący warszawski węzeł kolejowy, nie mógł nie odczuć wpływu jego modernizacji. – Do pewnego momentu nasze przewozy rosły nieustająco. Jedynym ograniczeniem były nasze możliwości, w tym – ilość taboru. Teraz węzeł jest w trakcie przebudowy, dzięki której docelowo sytuacja się poprawi – ale na razie proporcje są zachwiane, a my nie możemy realizować naszej oferty w taki sposób, jak do tej pory. Nie mamy na to wpływu – tłumaczył Beroud. – Po zakończeniu modernizacji będziemy w stanie znów jeździć w taktach 15-minutowych. Wtedy potoki znów wzrosną, o ile tylko będzie finansowanie – dodał.

Według prezesa SKM dla pasażera najważniejsza jest pewność przejazdu. – Jeśli okazuje się, że pociąg, na który czeka, nie przyjeżdża – podróżny zniechęca się – stwierdził, nawiązując do ostatnich awarii na linii średnicowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Praga rusza z animowanymi reklamami w tunelu metra

Przestrzeń

Praga rusza z animowanymi reklamami w tunelu metra

Witold Urbanowicz 15 listopada 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Praga rusza z animowanymi reklamami w tunelu metra

Przestrzeń

Praga rusza z animowanymi reklamami w tunelu metra

Witold Urbanowicz 15 listopada 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5