Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Ozorków: Sprawna kolej nie zastąpi nieczynnego tramwaju

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Kasper Fiszerdziennikarz portalu Rynek Kolejowy

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, w tym w "Rynku Kolejowym" i portalu "Transport Publiczny". Komentuje wydarzenia związane z komunikacją zbiorową w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Data publikacji:
2019-09-19 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ozorków: Sprawna kolej nie zastąpi nieczynnego tramwaju
fot. Kasper FiszerTramwaj w Ozorkowie
Administracja samorządowa i rządowa wskazuje, że walczy z wykluczeniem komunikacyjnym północnej części aglomeracji łódzkiej, prowadząc inwestycje kolejowe. Te, choć mają duże znaczenie dla mobilności mieszkańców regionu, nie mogą wypełnić luki powstałej po zawieszeniu połączenia tramwajowego. PiS ma dobre warunki polityczne, by przeprowadzić inwestycję przy współudziale władz każdego szczebla, ale na razie z nich nie korzysta.

– Zawarcie umowy na realizację robót kolejowych pomiędzy Zgierzem a Ozorkowem jest kolejnym krokiem w kierunku integracji stolicy województwa z pozostałymi jego częściami – ocenia Zbigniew Rau, wojewoda łódzki. Podkreślał on podczas konferencji prasowej towarzyszącej zawarciu kontraktu, że dzięki realizowanym i zlecanym pracom mieszkańcy Łodzi będą mogli szybciej i łatwiej dostać się do miast sąsiednich, a mieszkający w mniejszych miejscowościach będą mieli lepsze połączenia do Łodzi. Wskazywał on, że dzięki remontowi linii kolejowej nr 16 łatwiej będzie dotrzeć na studia młodzieży ze Zgierza czy Ozorkowa. – Pomyślmy też o tych, którzy mieszkają w Zgierzu, a pracują w Ozorkowie – powiedział.

Zmora województwa? Wykluczenie komunikacyjne

– To znaczy, że dzięki wysiłkowi naszego rządu, rządu Prawa i Sprawiedliwości i Zjednoczonej Prawicy, nie ma podziału na metropolię i prowincję. Wszyscy jesteśmy równoprawnymi obywatelami, którzy wraz z rządem i samorządem przezwyciężają to, co było zmorą naszego województwa, czyli z wykluczeniem komunikacyjnym – mówił. Jego słowa są jednak o tyle zaskakujące, że podstawowym środkiem transportu zbiorowego pomiędzy Zgierzem a Ozorkowem, a także z obu tych miast do Łodzi, był do niedawna tramwaj.

Połączenie oznaczone symbolem 46 stanowiło kręgosłup komunikacyjny dla obszarów leżących w północnej części aglomeracji łódzkiej. Co oczywiste, tramwaj był wolniejszy niż pociągi ŁKA, ale za to zapewniał dojazd do przystanków znajdujących się w odległości umożliwiającej piesze dojście do domu dla o wiele większej liczby mieszkańców. W ostatnim okresie funkcjonowania połączenia różnica czasowa pomiędzy podróżą pociągiem a tramwajem znacznie się pogłębiła, wynikało to jednak z daleko posuniętej degradacji infrastruktury torowo-sieciowej, która doprowadziła zresztą do wstrzymania kursów.

Marszałek postuluje współpracę ponad podziałami. Czas na współpracę wewnątrz PiS

Obecne władze województwa pokazały już duże zaangażowanie w projekty tramwajowe, bez czego niemożliwe byłoby niedawne rozstrzygnięcie przetargu na remont linii pabianickiej. Marszałek Grzegorz Schreiber podkreślał podczas konferencji towarzyszącej podpisaniu umowy z wykonawcą, że jest gotów na współpracę z różnymi środowiskami politycznymi przy przedsięwzięciach związanych z transportem publicznym. W przypadku linii ozorkowskiej zawiązywanie tymczasowych koalicji ze środowiskami opozycyjnymi byłoby jednak zbędne. Prezydent Zgierza został co prawda wybrany jako kandydat własnego komitetu wyborczego, ale wspiera go PiS, ta sama partia wystawiła zaś kandydaturę obecnego burmistrza Ozorkowa. Prawo i Sprawiedliwość popierało też kandydaturę obecnej wójt gminy wiejskiej Zgierz.

Na razie jednak nie toczą się żadne działania, które wskazywałyby na choćby realną możliwość przeprowadzenia remontu infrastruktury i wznowienia kursów. Połączenie kolejowe, choć bez wątpienia ważne dla zgierzan i ozorkowian, ze swej natury nie zastąpi lżejszego transportu szynowego. Dla tramwaju nie najlepszą alternatywą jest też autobus zastępczy – ten utyka bowiem w korkach i dojeżdża jedynie do granicy Łodzi, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj miejski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jeden dzień, w którym Paryż przypominał Amsterdam

Mobilność

Jeden dzień, w którym Paryż przypominał Amsterdam

Jakub Dybalski 18 września 2019

Dworzec w Pszczółkach do przebudowy. Sześć ofert [wizualizacje]

Przestrzeń

Dworzec w Pszczółkach do przebudowy. Sześć ofert [wizualizacje]

Witold Urbanowicz 18 września 2019

Kleszczewo. Przetarg na dziewięć autobusów do powtórki

Komunikacja

Kleszczewo. Przetarg na dziewięć autobusów do powtórki

Jakub Dybalski 18 września 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5