Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn. W weekend ponownie bez większości tramwajów

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2019-11-08 16:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn. W weekend ponownie bez większości tramwajów
fot. MJ
Mieszkańcy Olsztyna po raz kolejny boleśnie przekonują się o negatywnych skutkach braku rozjazdów na trasie tramwajowej. W weekend zarządca infrastruktury zaplanował remont torowiska. Podróżni na liniach 1 i 2 zamiast tramwajów, ponownie ujrzą autobusy.

W długi listopadowy weekend od 9 do 11 zaplanowano w Olsztynie remont torowiska w okolicy skrzyżowania ul. Płoskiego i Witosa. – Prace obejmą w sumie 190 metrów torowiska. Miejsce prac znajduje się na łuku, w skutek czego doszło do znacznego zużycia szyn. Trzeba je naprawić inaczej może dojść do wykolejenia – informuje Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn.

Spółka MPK Olsztyn, która jest zarządcą linii tramwajowej, precyzuje, że prace nie będą polegały na wymianie szyn. – Będzie to napawanie warstwowe i szlifowanie. Przy okazji będą regenerowane styczniki i krzyżownice – mówi Stankiweicz. Rozwiązanie to jest nie tylko tańsze, ale przede wszystkim szybsze. Ale jak się okazuje – nie w Olsztynie.

– Proces jest szybki ale nie trwa minut, a godziny. Ekipa będzie pracować niemal bez przerwy – mówi rzecznik. Jeżeli pogoda nie dopisze i będzie padać, MPK Olsztyn zapowiada, że zamknięcie może się przedłużyć.

Prace oznaczają dla pasażerów Olsztyna, że przesiądą się z tramwajów linii nr 1 oraz 2 w autobusy – i to na całej trasie. Taką organizację ruchu zarządził Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu. Po raz kolejny cieniem na inwestycję kładzie się brak na trasie rozjazdów, które umożliwiłyby elastycznie reagować na tego typu sytuacje i awarie taboru.

Tramwajem chociażby do Galerii Warmińskiej?

ZDZiT nie zdecydował się także na skrócenie relacji tramwajów do Galerii Warmińskiej. W kierunku Kortowa za przystankiem zaczyna się jednotor, który z powodzeniem mógłby służyć do zawracania składów. – Większość pasażerów jeżdżących liniami nr 1 i 2, podróżuje z Centrum lub Dworca Głównego na trasie dłuższej niż tylko do Galerii Warmińskiej. To oznacza, że i tak konieczna byłaby przesiadka do autobusów, a ze względu na infrastrukturę pasażerowie nie mogliby liczyć na przesiadkę drzwi w drzwi. Co więcej, mieliby do pokonania dwupasmową ul. Tuwima. Szczególnie uciążliwe mogłoby to być dla osób starszych i niepełnosprawnych – podkreśla Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT-u.

Organizator komunikacji miejskiej wskazuje także, że kłopotliwy byłby również nawrót autobusu. – Trzeba by, jadąc z powrotem, nawracać przez os. Nagórki lub os. Brzeziny. Takie rozwiązanie wiązałoby się z koniecznością przejeżdżania znacznie dłuższego dystansu i byłoby bardziej kłopotliwe dla pasażerów – dodaje. Ponadto w trakcie prac torowych linia tramwajowa nr 3 będzie kursowała zgodnie z dotychczasowym rozkładem. – Co mogłoby prowadzić do blokowania pojazdów na proponowanej mijance przy Galerii Warmińskiej – kończy Koronowski.

Jak napawanie, to tylko w nocy


Patrząc na doświadczenia innych tramwajowych miast, dostrzec można, że wiele z nich radzi sobie w zupełnie inny sposób, a drobne naprawy infrastruktury nie skutkują kilkudniowymi wyłączeniami. Rzadkością jest również zastępowanie linii tramwajowych autobusami na całej długości– zwłaszcza gdy tramwaj ma mniej kolizyjną z ruchem samochodowym trasę.

Prace związane z napawaniem szyn przeprowadza się nocami, a następnie wprowadza jedynie ograniczenia prędkości. W takim systemie większość prac wykonują Tramwaje Warszawskie. Jak przyznają pracownicy, w spółce normą jest także wymiana łuków torowych wyłącznie nocą. – Nie kojarzę zamknięć torowych związanych z napawaniem szyn. Takie prace staramy się wykonywać w przerwie nocnej – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy spółki.

Również na Śląsku i w Zagłębiu minimalizuje się utrudnienia i dąży do utrzymania ruchu tramwajowego. – Jeśli mamy pojedyncze miejsca, do napawania szyn odbywa się to w przerwie nocnej bez wstrzymywania ruchu. Gdy takich miejsc jest sporo, albo odcinek dłuższy, to takie prace prowadzimy w weekendy bądź z ograniczeniem kursowania w porze nocnej. Zawsze jednak staramy się minimalizować liczbę utrudnień i np. prowadzić prace w cieniu innych – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

A tymczasem pasażerowie w Olsztynie muszą się przygotować, że poza najbliższym weekendem, tramwajami nie pojadą także w kolejny weekend 16 i 17 listopada. Wówczas zaplanowano remont torowiska na skrzyżowaniu ul. Kościuszki z ul. Żołnierską.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn zawiesza prace nad rozbudową tramwaju

Prawo & Finanse

Olsztyn zawiesza prace nad rozbudową tramwaju

Przemysław Farsewicz 25 października 2019

Polskie pantografy w tureckim tramwaju dla Olsztyna

Komunikacja

Polskie pantografy w tureckim tramwaju dla Olsztyna

Redakcja 08 października 2019

Coraz bliżej pierwszych tramwajów Panorama dla Olsztyna

Komunikacja

Coraz bliżej pierwszych tramwajów Panorama dla Olsztyna

Przemysław Farsewicz 16 września 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5