Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn Główny. Umowa na projekt najwcześniej pod koniec lipca, nowy dworzec w 2022 r.

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-06-18 17:07
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn Główny. Umowa na projekt najwcześniej pod koniec lipca, nowy dworzec w 2022 r.
fot. MJ
PKP SA chciały podpisać umowę na wykonanie projektu przebudowy stacji i budowy nowego dworca Olsztyn Główny jeszcze w czerwcu. Teraz, po niespodziewanej zmianie projektanta, perspektywa się ta oddala. Kolej mówi teraz o terminie przypadającym „nie wcześniej niż pod koniec lipca”. Jeśli tak się stanie, nowy dworzec zostałby ukończony w 2022 r.

Przygotowaniom do realizacji inwestycji dworcowej w Olsztynie towarzyszy szereg zawirowań. Pierwszy przetarg na projekt przebudowy stacji i budowy nowego dworca Olsztyn Główny został w zeszłym roku unieważniony po działaniach CBA, które wskazało, że postępowanie mogło być ustawione. Sprawnie nie idzie też drugi przetarg, ogłoszony jesienią 2018 r. Postępowanie było już w tym roku trzykrotnie rozstrzygane, wygrywała je za każdym razem firma Multiconsult Polska, ale jej jedyny konkurent – firma TPF – składał skuteczne odwołania.

Krajowa Izba Odwoławcza miała zająć się w tym tygodniu nowym przetargiem po raz czwarty, ale w międzyczasie doszło do zaskakującego zwrotu akcji. Rację firmie TPF nagle przyznał... zamawiający, czyli PKP SA, który wcześniej w tym przetargu już trzykrotnie wybierał ofertę firmy Multiconsult. – Spółka w całości uwzględniła zarzuty ujęte w odwołaniu wniesionym 3 czerwca br. przez firmę TPF. W związku z brakiem wniesienia przez firmę Multiconsult sprzeciwu w ramach postępowania odwoławczego PKP SA unieważniły wybór oferty dokonany 24 maja br., odrzucając firmę Multiconsult z postępowania przetargowego – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. Oznacza to, że zlecenie trafi do firmy TPF.

Wcześniej PKP SA chciały zawrzeć umowę na projektowanie jeszcze w czerwcu, ale perspektywa ta jest już nierealna. – Podpisanie umowy z nowym wykonawcą prac projektowych może nastąpić nie wcześniej niż pod koniec lipca, pod warunkiem spełnienia przez TPF warunków udziału w postępowaniu – zastrzega Stilger. – Przy założeniu, że termin ten zostanie dotrzymany, prace budowlane mogłyby zostać ukończone w 2022 roku, czyli w okresie kwalifikowalności wydatków wskazanym w umowie o dofinasowanie ze środków UE – dodaje rzecznik.

Obecnie procedowana koncepcja kolei zakłada zburzenie istniejącego dworca kolejowego i zastąpienie go znacznie mniejszą bryłą, a także budowę kładki na Zatorze. Kompleksowo zmodernizowany miałby zostać układ torów i peronów. Jednocześnie deweloper, który przejął spółkę PKS, zamierza w miejscu dworca autobusowego postawić kompleks handlowy – z niewielką, podziemną przestrzenią dla autobusów (bez placu postojowego) w podziemiach.

Nierozstrzygnięta pozostaje jednak kwestia, czy PKP SA w ogóle będą mogły zburzyć istniejący dworzec, przeciwko czemu protestują lokalne stowarzyszenia. Co prawda wojewódzki konserwator zabytków już trzykrotnie odmawiał objęcia ochroną modernistycznego obiektu, ale jego decyzja już dwukrotnie – z uwagi na błędy formalne – była uchylana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narosowego. Najnowsza, czerwcowa decyzja konserwatora nie jest prawomocna. – Ponowna decyzja miałaprzede wszystkim uporządkować kwestie formalne. Uzasadnienie merytoryczne jest praktycznie skopiowane z poprzedniego rozstrzygnięcia, dlatego zawiera te same błędy, o których pisaliśmy w naszym ostatnim odwołaniu. Niestety próżno szukać w nim nowej analizy wartości zabytkowych olsztyńskiego dworca. Dlatego po raz kolejny musimy przygotować odwołanie, które rozpatrzy Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – poinformowało Forum Rozwoju Olsztyna.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn Główny: Niespodziewana zmiana projektanta

Prawo & Finanse

Olsztyn Główny: Niespodziewana zmiana projektanta

Witold Urbanowicz 17 czerwca 2019

Olsztyński dworzec PKP po raz trzeci nie uznany zabytkiem

Przestrzeń

Olsztyński dworzec PKP po raz trzeci nie uznany zabytkiem

Witold Urbanowicz 13 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5