Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Od przekaźników do komputerów. W Olsztynie powstanie LCS

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-02-01 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od przekaźników do komputerów. W Olsztynie powstanie LCS
fot. Martyn Janduła / PKP PLKZdjęcie poglądowe
Trwa przetarg na przebudowę Olsztyna Głównego. W ramach prac jeden z największych pulpitów kostkowych w Polsce zostanie zastąpiony komputerowymi urządzeniami sterowania ruchem. W Olsztynie powstanie Lokalne Centrum Sterowania, które docelowo – oprócz Olsztyna – obejmie 17 innych stacji i posterunków. Za rezygnacją z pulpitu przemawiają przede wszystkim duży zakres przebudowy układu torowego, koszty budowy i przebudowy urządzeń sterowania ruchem oraz brak możliwości przebudowy budynku istniejącej nastawni OLA.

Obecnie ruch na stacji Olsztyn Główny nadzorowany jest z nastawni OLA, wybudowanej w latach 80. Znajduje się tam jeden z największych pulpitów kostkowych w Polsce. Za jego pośrednictwem obsługiwanych jest około 60 torów przebiegowych. Umożliwia on sterowanie dla 152 zwrotnic i 166 sygnalizatorów. Jego praca jest możliwa dzięki urządzeniom przekaźnikowym – w sumie system składa się z 6062 przekaźników.

W ramach przebudowy stacji Olsztyn Główny unowocześnione zostaną systemy sterowania ruchem. Zakres przebudowy wymusza zakończenie pracy dotychczasowej nastawni z pulpitem kostkowym. Na stacji zostanie wybudowane Lokalne Centrum Sterowania Ruchem. – PLK dążą do jednolitego standardu urządzeń srk i urządzeń obsługi ruchu pociągów, dlatego w LCS stosowane są przede wszystkim rozwiązania komputerowe. Duży zakres przebudowy układu torowego na stacji Olsztyn pociągałby za sobą całkowitą przebudowę (możliwe, że również powiększenie) obecnego pulpitu kostkowego i urządzeń przekaźnikowych. Koszt budowy urządzeń przekaźnikowych jest większy od kosztu budowy urządzeń komputerowych dla dużych stacji – wyjaśnia Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. – Nie stosuje się łączenia bardzo dużego pulpitu nastawczego (przekaźnikowego) do obsługi stacji Olsztyn oraz stanowiska komputerowego do sterowania pozostałymi stacjami wchodzącymi w skład przyszłego LCS – dodaje przedstawiciel zarządcy infrastruktury.

Jak podkreślają PKP PLK, komputerowe sterowanie ruchem jest teraz standardem i w ramach projektów inwestycyjnych przebudowywane są urządzenia sterowania ruchem i powstają właśnie LCS-y. – W przypadku planowanego do budowy w Olsztynie LCS, ruch pociągów prowadzony byłby z jednego, zintegrowanego, wieloosobowego stanowiska obsługi, obejmującego stację Olsztyn i pozostałe stacje i posterunki. Nastąpi ograniczenie wymiany informacji między wieloma dyżurnymi ruchu, pracującymi na sąsiednich stacjach. LCS-em zawiaduje jeden „gospodarz”. Urządzenia komputerowe charakteryzują się szybkim działaniem i gwarancją najwyższego poziomu bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego – mówi Martyn Janduła.

Na początku LCS będzie odpowiadał za sterowanie stacją Olsztyn Główny oraz stacjami i posterunkami z linii 216 na odcinku Olsztyn Główny – Olsztynek. Nowa nastawnia będzie dostosowana do instalacji urządzeń także dla linii 223 (Czerwonka – Mikołajki) oraz 353 (Rudzienice Suskie – Olsztyn – Czerwonka). W sumie, poza Olsztynem, to 17 stacji i posterunków. Obiekt zostanie wybudowany w nowej lokalizacji. – Dostosowanie budynku nastawni OLA do potrzeb nowoczesnego LCS ze względów technicznych jest niemożliwe – mówi Martyn Janduła.

Termin otwarcia ofert w przetargu na przebudowę układu peronowo-torowego przesunięto na 12 lutego. – Praca nastawni OLA będzie utrzymana do końca modernizacji stacji. Przełączanie sterowania z przekaźników na nowe urządzenia będzie odbywała się etapami. Każdy będzie poprzedzony sprawdzeniem właściwej pracy nowych urządzeń – mówi przedstawiciel PKP PLK. Jak się dowiedzieliśmy, spółka dostała bardzo dużo zapytań ws. zachowania i przekazania pulpitu kostkowego i starych urządzeń. Zatem ślad po jednym z największych pulpitów przekaźnikowych zostanie na pewno zachowany.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rusza przetarg na nowy dworzec Olsztyn Główny

Przestrzeń

Rusza przetarg na nowy dworzec Olsztyn Główny

Witold Urbanowicz 28 grudnia 2020

Oferty na stację Olsztyn Główny poznamy później

Przestrzeń

Oferty na stację Olsztyn Główny poznamy później

Witold Urbanowicz 27 listopada 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5