Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Nowe, progresywne stawki opłat za parkowanie w Elblągu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Nowe, progresywne stawki opłat za parkowanie w Elblągu
Jakub Madrjas
Po niedawnym wprowadzeniu zmian w cenniku biletów komunikacji miejskiej w Elblągu oraz zaoferowaniu pasażerom publicznego transportu zbiorowego nowych rodzajów biletów, w dniu 20 sierpnia weszła w życie nowa, progresywna stawka, obowiązująca kierowców korzystających ze Strefy Płatnego Parkowania. Na ile owe zmiany okażą się trafne - pokażą zapewne najbliższe miesiące. Należy natomiast przyznać, iż na chwilę obecną wydają się one być korzystne dla parkujących.

W Polsce zgodnie z Ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych /z późniejszymi zmianami/, rady gmin (bądź miast) na wniosek wójta (burmistrza bądź prezydenta miasta) - zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach - mogą ustalać strefy płatnego parkowania (w skrócie: SPP). Rozwiązania tego typu ustanawiane są poprzez wprowadzenie odpowiedniej uchwały, natomiast stosuje się je zazwyczaj na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.

Kierowcy korzystający z wyznaczonych stref są natomiast zobowiązani do uiszczania opłat za "parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania" [Ust. o drogach publicznych art. 13.1.1]. Jednakże pobierane mogą one być jedynie w określone w treści uchwały dni robocze (w określonych godzinach bądź też całodobowo).

Każda strefa płatnego parkowania na wjazdach powinna być oznaczona znakami D-44 - "Strefa parkowania", zaś na wyjazdach znakami D-45 - "Koniec strefy parkowania". Miejsca do parkowania zazwyczaj nie są strzeżone. W niektórych miastach (np. w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Chorzowie czy Opolu) strefa podzielona jest na kilka podstref (np. A, B, C). W każdej z nich mogą zostać zastosowane opłaty parkingowe o innej wysokości.

W Elblągu na skutek postępującego przyrostu liczby samochodów występował poważny deficyt miejsc parkingowych - rezultatem czego mieszkańcy, jak również przyjezdni napotykali uciążliwości w dostępie do usług i instytucji publicznych, zwłaszcza na terenie centrum miasta.

Najprostszym zaś, a jednocześnie najbardziej efektywnym rozwiązaniem problemu ograniczonego dostępu do miejsc postojowych jest nakłonienie kierowców do ograniczenia czasu parkowania oraz bardziej efektywne korzystanie z dostępnych parkingów, poprzez wprowadzenie opłat za parkowanie. Dzięki zastosowaniu tego niezwykle skutecznego rozwiązania, dostępność do wolnych miejsc postojowych wyraźnie się zwiększyła, ułatwiając w ten sposób dużej grupie zmotoryzowanych mieszkańców Elbląga, a także innym zainteresowanym osobom spoza miejscowości, zaparkowanie samochodu i korzystanie z usług czy instytucji publicznych znajdujących się na terenie miasta.

Strefa Płatnego Parkowania w Elblągu funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 - 17:00 (parking przy ul. Łączności: 9:00 - 16:00), z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Strefa podzielona została na dziesięć sektorów. Zewnętrzne granice obszaru każdego z sektorów wyznaczają ulice - drogi publiczne - szczegółowy opis zawarty jest w treści załącznika nr 2 do uchwały nr VII/180/2011 Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 30 czerwca 2011 r.

ZKM w Elblągu jako administrator Strefy Płatnego Parkowania (SPP) poinformował niedawno, iż z dniem 20 sierpnia 2013 (wtorek) weszła w życie uchwała zmieniająca dotychczasowe zasady funkcjonowania SPP w zakresie odpłatności za parkowanie. Co warte uwagi - opłaty te uległy niewielkiemu zmniejszeniu. Porównanie aktualnych i poprzednio stosowanych stawek taryfowych prezentuje poniższa tabela.

TABELA. Porównanie taryf za postój w Strefie Płatnego Parkowania na terenie miasta Elbląg

 

dotychczasowa taryfa

nowa taryfa

różnica w cenie (zysk)

minimalna opłata

1,00 zł

0,50 zł

0,50 zł

za pierwszą godzinę parkowania

2,00 zł

1,90 zł

0,10 zł

za drugą godzinę parkowania

2,40 zł

2,00 zł

0,10 zł + 0,40 zł

za trzecią godzinę parkowania

2,80 zł

2,10 zł

0,10 zł +0,40 zł + 0,70 zł

za czwartą i każdą kolejną
godzinę parkowania

2,00 zł

1,90 zł

0,10 zł + 0,40 zł + 0,70 zł + 0,10 zł lub więcej



Zatem - jak nietrudno wyliczyć - zgodnie z nową, progresywną taryfą, przykładowo za dwugodzinny postój w Strefie parkujący zapłacą 3,90 zł, za trzygodzinny - 6 zł, czterogodzinny - 7,90 zł, pięciogodzinny 9,80 zł itd. Więcej niż dotychczas mogą zapłacić jedynie ci kierowcy, którym zdarza się parkować swój samochód na czas przekraczający 15 minut (a jednocześnie nie przekraczający 30 minut) - albowiem zmniejszeniu uległ dopuszczalny czas postoju w SPP w ramach opłaty minimalnej.

Elbląski Zarząd Komunikacji Miejskiej przypomina jednakże, iż każdy użytkownik Strefy może ustalić indywidualnie czas parkowania z dokładnością do ok. 3 minut - jest to uzależnione od nominałów monet użytych do wniesienia opłaty (każde kolejne 10 groszy powyżej opłaty minimalnej wydłuża czas opłaconego parkowania o ok. 3 minuty). Przykładowo:

. 1,00 zł - 31 min. . 2,00 zł - 63 min.
. 1,10 zł - 34 min. . 3,00 zł - 93 min.
. 1,20 zł - 38 min. . 4,00 zł - 123 min.
. 1,50 zł - 47 min. . 5,00 zł - 151 min.

Termin ważności biletu można sprawdzić jeszcze przed jego wydrukowaniem - na ekranie parkomatu, urządzenie po wrzuceniu monet do podajnika, pokaże dokładny czas, do którego dana kwota pozwala na korzystanie z płatnego miejsca parkowania.

Wnoszenie opłat za parkowanie - co nadzwyczaj istotne - jest również możliwe za pomocą Elbląskich Kart Miejskich (EKM). Dzięki temu użytkownik EKM unika problemów z drobnymi kwotami, jak również tych związanych z ewentualną koniecznością rozmieniania pieniędzy. Warto w tym miejscu wspomnieć, że imienne Elbląskie Karty Miejskie, można doładować w 25 punktach obsługi klienta na terenie miasta, w parkomatach a także przez Internet.

Ponadto, wnoszenie opłaty za postój w elbląskiej SPP możliwe jest również za pomocą telefonu komórkowego i aplikacji moBILET. Jest to o tyle wygodne, że w przypadku konieczności przedłużenia postoju, użytkownik aplikacji moBILET może zrobić to zdalnie, bez konieczności powrotu do pojazdu pozostawionego na parkingu.

W związku z wejściem w życie nowej taryfy SPP, zmianie nie uległy dotychczasowe zasady i ceny abonamentów na postój w SPP. Szczegóły na ten temat są dostępne na stronie internetowej Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu, a także w Biurze Strefy Płatnego Parkowania przy ul. Czerwonego Krzyża 2, (tel. 55 239 35 54).

Wydaje się, iż wprowadzone zmiany stawek w Strefie Płatnego Parkowania w Elblągu zostały przyjęte z mniejszym, bądź większym zadowoleniem przez korzystających z niej kierowców. Być może niektórzy z nich żywili nadzieję na nieco większą obniżkę, jednakże należy też pamiętać, że zbyt duży spadek ceny mógłby uderzyć w sporą część użytkowników Strefy rykoszetem. Bowiem zaniżona taryfa niejako zachęcałaby parkujących do dłuższych postojów w jej obrębie - ograniczając tym samym dostępność wolnych miejsc postojowych dla pozostałych kierowców, chcących zaparkować swój samochód na krótki okres czasu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Komunikacja

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Przemysław Farsewicz 01 października 2023

Bruksela żegna samochody. Kolejne zmiany w centrum

Mobilność

Brno. Węzeł przesiadkowy przed dworcem idzie do przebudowy

Przestrzeń

Pleszew chce ograniczyć ruch samochodów na rynku

Przestrzeń

Pilzno zamyka jedną z głównych ulic dla transportu indywidualnego

Przestrzeń

Zobacz również:

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Komunikacja

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Przemysław Farsewicz 01 października 2023

Bruksela żegna samochody. Kolejne zmiany w centrum

Mobilność

Brno. Węzeł przesiadkowy przed dworcem idzie do przebudowy

Przestrzeń

Pleszew chce ograniczyć ruch samochodów na rynku

Przestrzeń

Pilzno zamyka jedną z głównych ulic dla transportu indywidualnego

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij