W przeszłości kolej chętnie była wykorzystywana przez przywódców państwowych jako środek transportu. Mało który z nich jednak wykorzystywał ją jako środek polityki w takim stopniu, jak Josip Broz-Tito, przywódca Jugosławii. Miał on swój własny luksusowy pociąg, którym przemierzał szlaki Jugosławii, witając mieszkańców różnych regionów, jak i przywódców świata. W podróżach Niebieskim Pociągiem odwiedził 71 krajów.
Po II wojnie światowej Josip Broz-Tito do podróży wykorzystywał wagony, które wcześniej służyły serbskiej dynastii Karadziordziewiciów. Później jednak, w 1959 r., przywódca Jugosławii podróżował już własnym, tzw. Niebieskim Pociągiem, składającym się z dziewięciu wagonów. Cztery wagony pochodziły z fabryki w miejscowości Smederevska Palanka, a pozostałe z Mariboru. Cały skład był ciągnięty przez trzy spalinowo-hydrauliczne lokomotywy JZ 761, kupione w 1957 w fabryce Krauss-Maffei w Monachium. W 1978 r. zastąpiły je lokomotywy spalinowo-elektryczne JZ 666, które wyprodukował General Motors w Stanach Zjednoczonych. Lokomotywy nosiły nazwy po największych jugosłowiańskich bitwach II Wojny Światowej – Dinara (001) Kozara (002), Sutjeska (003) i Neretva (004).
Niebieski Pociąg, który otrzymał swoją nazwę od malatury, pełnił funkcję „rezydencji podróżnej”, spełniając wszelkie wymogi prezydenta w zakresie przebywania, pracy i wypełniania obowiązków protokolarnych w czasie podróż. Jego wystrój zaprojektowali Vladeta Maksimovic i Nikola Radanovic. Wykorzystano cenne materiały, jak mahoń, grusza, orzech czy drzewo pozyskane z lasów tropikalnych w rejonie Konga i Wybrzeża Kości Słoniowej, skóra, dywany, jedwab, szkło awenturynowe. Ściany działowe między przedziałami zawierały drewniane mozaiki, z wykorzystaniem metalu, kości słoniowej czy masy perłowej.
Ten luksusowy skład rozwijał prędkość maksymalną 140 km/h. Zapleczem dla pociągu Tity była stacja Topicder, która powstała w okresie międzywojennym. Obecny budynek był niegdyś królewską poczekalnią dla jugosłowiańskich przywódców i ich gości.
Podróżowanie koleją od 1947 do 1977 r. było ważnym elementem polityki Tity. To właśnie podczas pobytu w pociągu Tity szerzył politykę jedności Jugosławii, niezaangażowania, praw człowieka czy wolności. W pociągu i na stacjach na jego trasie przywódca Jugosławii spotykał się z młodzieżą, ludźmi pracy, politykami czy celebrytami. Niebieskim Pociągiem, nazywanym Pociągiem Pokoju, Tito przemierzył 600 tys. km, spotykając się z ponad 60 przywódcami państw, I sekretarzami partii komunistycznych czy ruchów wolnościowych. W ponad 120 podróżach odwiedził 71 krajów, w tym Polskę.
Szczególnym pasażerem Niebieskiego Pociągu była królowa Elżbieta II z rodziną. W 1972 r. Jugosławia stała się pierwszym socjalistycznym państwem, do którego pojechała. Na jej potrzeby odnowiono i przebudowany specjalny wagon. Pociągiem podróżowali też Francois Mitterand, Yasser Arafat czy Jawaharlal Nehru.
Obecnie pociąg należy do Kolei Serbskich. Jest wykorzystywany do turystycznych przejazdów na 476-kilometrowej, dosyć widowiskowej trasie z Belgradu do Baru w Czarnogórze.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.