Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nadzieja dla kaliningradzkich tramwajów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-10-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Nadzieja dla kaliningradzkich tramwajów
fot. Piotr Tomasik, lic. CC BY-SA 3.0 Wikipedia
W ostatnich latach zamknięto sporo tras tramwajowych w Kaliningradzie. Przy tylko dwóch ocalałych liniach, przyszłość systemu wydawała się zagrożona. Jednakże, wobec wprowadzenia do ruchu nowego niskopodłogowego tramwaju z Pesy, sytuacja się zmieniła – władze zapowiadają dalsze odmładzanie taboru.

Historia tramwajów w Kaliningradzie sięga roku 1881, trakcję elektryczną wprowadzono w 1895 r. – to najstarszy system tramwajowy na terenie dzisiejszej Rosji. Podobne jak w przypadku wielu innych sieci w kraju, ostatnie lata przyniosły poważne ograniczenia siatki połączeń, obsługiwanych przez komunikację szynową, aby stworzyć dodatkowe miejsce dla samochodów i „rozwiązać” w ten sposób problem korków. XXI w. rozpoczął się od kasacji wielu tras – w tym wzdłuż prospektu Pobiedy, ulic Gokiego, Newskiego, Suworowa, Frunzego czy Gagarina. Ostatnia linia została wycofana z torów w lipcu 2012 r. Obecnie eksploatowanych jest zaledwie 12,5-km torowiska, które obsługują dwie linie z różniącą się końcówką trasy.

Wygląda na to, że los tramwajów w Kaliningradzie może się odmienić. W październiku 2012 r. trójczłonowy niskopodłogowy Swing Pesy był prezentowany na głównym placu miasta. Pojazd zrobił duże wrażenie na mieszkańcach Kaliningradu, przyzwyczajonych do tramwajów Tatry, pamiętających czasy Związku Radzieckiego i kilku używanych niemieckich tramwajów, zakupionych w latach 90.

Miasto postanowiło zwrócić się do zagranicznego dostawcy, gdyż rosyjskie firmy koncentrują się na szerokim, typowym dla Rosji rozstawie szyn (1524 mm) i produkują szersze tramwaje. Ponadto białoruski Bielkommunmasz, który miał uczestniczyć w procesie odnowy taboru, zrezygnował ze zlecenia. To stworzyło szansę dla polskiej firmy, której produkty są tańsze względem podobnych ofert zachodnich.

Nowy tramwaj Swing 121NaK został wprowadzony do ruchu 28 grudnia 2012 r. na linii nr 5. Koszt pojazdu, sięgający 1,45 mln euro, był w połowie pokryty przez władze regionalne. Nowy tramwaj jest ok. 15 cm szerszy od starszych wozów, co wymagało korekt torowiska w trzech miejscach. Pod koniec 2012 r. władze miasta ogłosiły, że decyzja o zakupie dziesięciu nowych tramwajów zostanie podjęta na bazie doświadczeń w eksploatacji Swinga. Jednakże tańsza opcja radykalnej modernizacji istniejącego taboru, ze wstawianiem członu niskopodłogowego, przez mińską firmę, nie została w pełni wykluczona.

Uważa się, że ten relatywnie mały kontrakt otworzył dla Pesy drzwi do Moskwy. Rosyjska stolica zamówiła u polskiego dostawcy 120 tramwajów.



Wywiad z merem Kaliningradu

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5